Helicross - En ny tävlingsform...

snowsnow

Medlem
En gammal tävlingsform i ny tappning... Chinese Downhill har varit ett känt begrepp ända sedan "Hot dog - the movie" filmen visades... Nu har filmens tävling väldigt få likheter med tävlingar som genomförs i verkligheten. Grundtanken är dock densamma många startar samtidigt och först ner vinner.

I dagens tävlingar skyddar sig åkarna med hjälm, ryggplatta och har funktionsduglig utrustning. I tävlingens begynnelse var de få som hade hjälm, och ryggplatta var nog inte ens uppfunnet.

The Squaw Valley Ski Patrol arrangerade så vitt jag vet den första tävlingen med namnet Chinese downhill. Det är ifrån den filmen som Hot dog - the movie har sin idé.

Ett av de mest kända tävlingarna som liknar chinese downhill tävlingar är Derby dela Meije i La Grave. Först ner för de ca. 2150 höjdmetrarna i offpist och pistad backe vinner. Tävlingen är en del i en kulturfestival och många av de ca 1000 åkarna spökar ut sig i diverse dräkter och kläder.

Rip Curl World Heli Challenge är en annan känd tävling som har arrangerats i Nya Zeeland. Flera olika tävlingsgrenar uppe på bergstoppar som är mycket svåråtkomliga utan helikopter. Den tuffaste tävlingsformen de haft har varit en Chinese downhill tävling. Eventet arrangeras inte längre.

I Helicross är tävlingsformen densamma som i Chinese downhill, men den blir lite mer intressant ur både åkar- och publiksynpunkt. Man flyger helikopter till en fjälltopp och får tillgång till fler fallhöjdsmeter än vad man får i ett liftsystem. Dessutom finns inga preparerade nedfarter att åka i.

För publiken innebär det ett härligt offpiståk från toppen av ett fjäll till målområdet. För de tävlande innebär det en grym fartupplevelse tillsammans med ett antal andra tävlanden ner till mål.

Helicross eller Chinese Downhill är ingen tävlingsform som Svenska Skidförbundet står bakom... Kanske kan det bli en officiell tävlingsform, men antagligen är den för tuff och olycksriskerna för stora för det. Trots allt är det en tävlingform som finns, och som varje år lockar mängder av åkare och publik upp på toppen av höga berg...

Rolig tävling, bra anordnat, festliga människor, fest och så är det ju TÄVLING.........
Så var det ifjol i allafall.

//Kittelåkande Pitebo som inte gillar att förlora.........:-D

tja.

staeller mig skeptisk & fraagande till namnet "Chinese Downhill Race"
befinner mig i kina just nu, o aaker just downhill, men jag kan saega direkt att det inte aer naat som kineserna haaller paa med i naagon stoerre utstraeckning! vi besoekte en av kinas faa "skidanlaeggningar" (mer naagon typ av noejesfaelt med lift paa plattmark) foer naagon vecka sen men naagot race var det vaerkligen inte fraaga om!

ett skit att man missar helicrossen i aar, hade varit schysst med revansch.

/Emil

Tillbaka
Topp