Heliskiing i österrike

Danielj

Ny medlem
Heliskiing i österrike
Ska ner till Badgastein i februari och undrar om det finns heliskiing där?
Har letat men inte hittat någon info alls om det.

Någon som vet?

.daniel

Heliskiing i österrike
jag åkte helikopter ner från berget, men kanske inte vad du va ute efter. Men har för mig att KNAUS har heliskiing...Eller de verkar bara ha transfer....

Senast ändrad:
Heliskiing i österrike
Vet inte hur det är gasteinerdalen men jag har för mig att helikopterförbud gäller i stora delar av alperna?

Heliskiing i österrike
Enligt det som skrivits i en annan tråd är det förbjudet med heliskiing i österrike och frankrike. Däremot tillåtet i schweiz och italy

Heliskiing i österrike
Tjena Danielj!
Jag jobbar på skidskolan här nere i BG och så vitt jag vet finns det inga heliskiing turer härifrån. Däremot så vet jag att det är tillgängligt i Arlberg (St.Anton/Lech osv.) vilket enligt ryktet även är det absolut bästa stället för heliskiing (tar ca 4-5h med tåg att åka dit från BG http://oebb.at/ ). Hör med skidskolorna i önskat område eftersom de oftast står som kontakt till Heli-bolaget.
Hade!

Heliskiing i österrike
Jag kollade upp det för ett par år sedan och det verkar mycket riktigt som om det i Österrike är förbjudet överallt, med undantag av Arlbergområdet. I Schweiz är det tillåtet men såvitt jag vet finns det inga bra möjligheter i din närhet. Har själv åkt i Zermatt och där finns det alla möjligheter. Tyvärr hjälper det inte dig...

Mitt tips är att hoppas på mycket och bra snö, och att hyra en guide en dag. Och att inte dricka sprit dagen före ni ska ut i terrängen... :)

MVH
Daniel

Heliskiing i österrike
Aspinens sa:
Tjena Danielj!
Jag jobbar på skidskolan här nere i BG och så vitt jag vet finns det inga heliskiing turer härifrån. Däremot så vet jag att det är tillgängligt i Arlberg (St.Anton/Lech osv.) vilket enligt ryktet även är det absolut bästa stället för heliskiing (tar ca 4-5h med tåg att åka dit från BG http://oebb.at/ ). Hör med skidskolorna i önskat område eftersom de oftast står som kontakt till Heli-bolaget.
Hade!
Heliisking är inte tillåtet i Arlberg, däremot i Vorarlberg, vilket betyder att det ligger väster om Arlberg (om jag tänker rätt) Däremot så är det om jag förstått det rätt bara en topp som det flygs till (iaf om du vill hålla dig nära Arlberg) och det verkar inte vara speciellt mkt att ha. Ska du ha bra heli rekomenderar jag Italien.
- S

Senast ändrad:
Heliskiing i österrike
Jag fick det förklarat för mig att i delar av Arlberg är heliskiing tillåtet. Arlbergområdet ligger i två förbundsstater där den ena (Tyrolen? där byn St Anton ligger) inte tillåter helissking men det gör den andra (vad den nu hette). Var i St Anton nyss och kan istället rekommendera bergsguide - piste to powder, fick några riktigt fina åk och lite benstärkande hajk.

Heliskiing i österrike
Va jag hört från folk som åkt heli från Lech så ska det inte vara värt det. Omdömen som "Det var ok, men lite uppspårat" är ju inte vad man vill höra... Men har som sagt inte provat själv. Det kanske är grymt?

Är nog mer värt att hyra guide och ta en fin hajk. Finns enormt med turer en guide kan visa dig.

Tillbaka
Topp