Heliskiing i Sverige

Heliskiing i Sverige
Suck...somliga har det helt enkelt för bra...Riksgränsen och Canada i ÅR !!! Bara lite avundsjuk.

40.000 var ett av förslagen som ett av bolagen presenterade. Det går säkert att fixa billigare om man fixar det mesta själv.
Dock blir det svårt att slå Kittelfjäll i form av pris/prestanda tror jag, utan att provat på. Det enda nackdelen kan vara 12 timmar enkel resa på buss, men förhoppningsvis kan man sova bort 8 timmar.

Heliskiing i Sverige
FGoldwin sa:
Suck...somliga har det helt enkelt för bra...Riksgränsen och Canada i ÅR !!! Bara lite avundsjuk.

40.000 var ett av förslagen som ett av bolagen presenterade. Det går säkert att fixa billigare om man fixar det mesta själv.
Dock blir det svårt att slå Kittelfjäll i form av pris/prestanda tror jag, utan att provat på. Det enda nackdelen kan vara 12 timmar enkel resa på buss, men förhoppningsvis kan man sova bort 8 timmar.
Ja men sen lever man som en råtta resten av året också + 0 semester på sommaren, men det gäller att prioritera här i livet. ;-)

Har bara hört bra om kittelfjäll också dock. kan ha fel men har för mig att det finns två helikopterbolag som flyger där vilket är bra för konkurennsen och priserna. blir säkert kanon. Kan för övrigt hålla med om att 40 K´s resan till riksgränsen kanske är för dom som skiter pengar. Kan dock vara en resa värd att minnas den dagen man har dom pengarna liggandes och samlar damm.. (vilket är lika sannolikt som att Terje gör comeback i OS i pipe på skidor och drar två feta mute grab en åt varje håll..)

Heliskiing i Sverige
FGoldwin sa:
Har bara åkt helikopter i Kittelfjäll en gång och det var billigt, men.... inte var det bra. Visst, föret varierar, men det var flackt och kort (dessutom bristande skare den dagen). Lång transport men lite åkning. Enligt mig är heliskiingen i Riksgränsen mer prisvärd.

Senast ändrad:
Heliskiing i Sverige
Låter ologiskt att ni skulle ha råd med heliskiing i Kittelfjäll men ändå behöva snåla så förbannat att ni måste åka buss dit...

Heliskiing i Sverige
Lowe71 sa:
Låter ologiskt att ni skulle ha råd med heliskiing i Kittelfjäll men ändå behöva snåla så förbannat att ni måste åka buss dit...
Heliski kostar 1695 kr för 3 toppar. Att byta ut Flyget mot Buss och tillhörande transport kostar 2500 kr mer. M.a.o. kan vi få 3 toppar toppar till för det vi sparade + ett antal stora starka:)

Heliskiing i Sverige
FGoldwin sa:
Lowe71 sa:
Heliski kostar 1695 kr för 3 toppar. Att byta ut Flyget mot Buss och tillhörande transport kostar 2500 kr mer. M.a.o. kan vi få 3 toppar toppar till för det vi sparade + ett antal stora starka:)
Så snackar en riktig skidåkare, åket är viktigare än resan dit!

Heliskiing i Sverige
Borgafjäll och Kittelfjäll har Sveriges billigaste heli. Jag skulle rekommedera Borga, mindre folk och längre åk.

Ramundberget med Helags är ganska trist och relativt dyrt. Man måste åka ca 6 minuter (mkt soppa...) över platån innan man kommer till Helags och då till ett åk på max 500 fallhöjdsmeter på en sydvänd sluttning. Kul söndagsutflykt men inget mer.

Ett bra helialternativ i Europa är www.heliskivalgrisenche.com Startat av en gammal CMH guide. Ligger bra till, två timmar från Milano och ok priser.

Heliskiing i Sverige
Kan rekommendera Riksgränsen.
Kanske inte billigast men miljön slår allt annat i Sverige.

Om du får chansen bör du åka Liljetoppsrännan, Isfallsglaciären och Tuolpa kring Kebne.

Nuolja i Abisko erbjuder också rätt fet åkning om du vill åka lift..

Kommer själv vara på Kebne hela vintern och en del i Abisko/Gränsen.

Hälsningar från Kicking Horse.

Tillbaka
Topp