Hellbents,EP Pro, Chopsticks

Carled

Ny medlem
Vad har fått dig att smalna av ditt sikte till just dessa 3?

För i min värld finns det många mycket intressanta skapelser som är utelämnade, såsom 4frnt CRJ, Moment Night Train, Bluehouse Maestro och typ Atomic Bent Chetler.

jag har svårt att komma på någon BC-skida som skulle vara svår att dra runt i en tajt skog. Om den skida du tillslut köper upplevs som svårsväng beror det på skit i pjäxorna och inte på skidorna. Det handlar om åkposition och inte skidorna...

Halvmjuka skidor, särskilt dem de mycket tailrocker är inga stompmonster. Vill man stompa klippor framlänges är mitt tips vare sig enorm bärighet i tailen eller mjuk rocker. Är den bra att switcha i puder med, ja då är den dålig att stompa klippor med. Nu snackar vi stompning av större klippor, bara att landa med en bredare och större skida är en ganska annorlunda och angenäm känsla, så överlag lär du gilla vad du än landar med.

Frågar du mig tycker jag att du ska fokusera på en skida med mycket indragen skärning i tip och tail (vilket de tre du föreslår inte har...). Indragen skärning gör skidan mycket lugnare och det förbättrar offpistegenskaperna ganska mycket. Det är klart trevligt att ha på ett berg med mycket skare (Åre). Sedan tycker jag du skall titta på vikten, både Chopsticksen och Hellbent är tunga satar, riktigt tunga...

Btw, Hellbent har blivit styvare i år!

FelixLoman

Ny medlem
En anledning till att jag valde de skidorna är att jag kan komma över de rätt billigt. Men finns självklart andra alternativ också.

pedernutti

Ny medlem
Intressant tråd! Går också och drömmer om ett par fetingar. Hellbent, Ep Pro, Faction royale, chop stick, Bent Chetler eller Boomerang är de det står och väger mellan för mig.

Jag vet att det inte är dom vettigaste skidorna, finns säkert en massa andra skidor som presterar bättre, men man åker väl ändå skidor med hjärtat och inte med hjärnan? Samma borde gälla vid skidköp? Och kärleken är ju som bekant blind, så det är väl inget fel med att bli kär i en riktig tjockis? :)

Finns det någon som har åkt på några av dessa skidorna och kan komma med en recention? Att läsa recentioner om skidorna här på freeride säger inte mig så mycket då man inte vet vad testpiloten har för referens skidor. Att t.ex läsa att 4frnt VCT som jag kör på är en puderskida av astronomiska mått gör mig lite fundersam, då det är fullt möjligt att begrava dom "Flera meter under snön"!

Carled

Ny medlem
znitch sa:
En anledning till att jag valde de skidorna är att jag kan komma över de rätt billigt. Men finns självklart andra alternativ också.
Vad räknar du som billigt? Sport-conrad/skidbutiken, eller har du riktiga kontakter? Ett par Bluehouse är ju nästintill gratis...

Grilljanne

Ny medlem
Kan varmt rekommendera Atomic Bent Chelter som några tidigare nämnt. Har åkt på mina två veckor (dock bara i sälen över Jul än så länge) så inte något meterdjupt puder, men i alla fall lite skön skogsåkning med hyfsat med snö. Tycker dom är riktigt smidiga och lättsvängda i skogen, inte den stabilaste skidan jag har åkt på i hård pist, men sjukt lekfull och lätt att hoppa och snurra med. Funkar helt ok om man vill ta sig ett åk i parken med! Kommer precis som du från en mer "jibbinriktad" bakgrund och tycker denna skida är ett riktigt bra val om man vill börja åka skog/ lössnö och samtidigt kunna hoppa och snurra smidigt. Gillar kombinationen fullrocker/vanligt spann/kort radie skarpt! (Är själv 177/72kg)

Senast ändrad:

FelixLoman

Ny medlem
simonthyrb sa:
Kan varmt rekommendera Atomic Bent Chelter som några tidigare nämnt. Har åkt på mina två veckor (dock bara i sälen över Jul än så länge) så inte något meterdjupt puder, men i alla fall lite skön skogsåkning med hyfsat med snö. Tycker dom är riktigt smidiga och lättsvängda i skogen, inte den stabilaste skidan jag har åkt på i hård pist, men sjukt lekfull och lätt att hoppa och snurra med. Funkar helt ok om man vill ta sig ett åk i parken med! Kommer precis som du från en mer "jibbinriktad" bakgrund och tycker denna skida är ett riktigt bra val om man vill börja åka skog/ lössnö och samtidigt kunna hoppa och snurra smidigt. Gillar kombinationen fullrocker/vanligt spann/kort radie skarpt! (Är själv 177/72kg)
Ok. Har faktiskt varit intresserad av de ett tag också, verkar svinsoft! med stabil tänkte jag mer på höga farten i offpisten, inte pisten. Åker aldrig där, men hade kanske varit kul då stålkanterna på parkskidorna inte brukar vara så pålitliga. Men det är inget måste.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Sportmaffian har en del fina BC lagg... Märket behöver jag kanske inte gå ut med här ;) De funkade grymt i knädjupt puder igår så...

Eller just nu har vi nog inga inne då det är så fint före ute men det borde komma in i eftermiddag :lol:

Senast ändrad:

la_grave

Ny medlem
Jag kör på ett par 178 Hellbent (jag är 195/ca 90 kg) som komplement framför allt till mina Goode Monstro 120. Tidigare körde jag Nordica Beast 12 kombinerat med Head Monster 103. Jag har även ett par K2 Coomba (för randonné). Dessutom har jag ett par dedicerade puckel- resp super-G-skidor. Nu har du mina referenser.

Ska jag åka icke-skog väljer jag Goode:n (och tidigare Monster 103:eek:rna). Hellbenten köpte jag lite kortare för att ha som rena skogskidor och som ersättare för mina Nordica som var för smala (92? 88?). För detta ändamål fungerar de utmärkt. Flyter bra, lätt och snabba (för bredden) att svänga. Fungerar även rätt bra att åka puckel med (uppstår gärna på skråspår i skogen).

I princip är det endast vid en situation jag har lite svår att bestämma vilka skidor jag ska välja, vid vårsnö. Goode:n är inte rätt sega att få runt i svängarna om man har ett par dm smält snö att förhålla sig till på eftermiddagarna. Samtidigt är Hellbent rätt ostabila och lider av dåligt grepp (de är ju rocker) på förmiddagarna innan snön smält. Ofta tar jag med två skidor dessa dagar och låser fast det ena paret i liften.

la_grave

Ny medlem
znitch sa:
Har kollat runt lite, och tror det blir ett par hellbents eller kanske ett par Bent Chetler.
Tack för hjälp!
Egentligen spelar det ingen roll vilken skida du väljer om du är en hyfsad åkare. Väljer man bara en skida i ungefär rätt kategori är det sedan upp till dig att anpassa din åkning så du maxar skidan på det underlag du köpt den för att åka på.

Grilljanne

Ny medlem
znitch sa:
Har kollat runt lite, och tror det blir ett par hellbents eller kanske ett par Bent Chetler.
Tack för hjälp!
blir nog bra oavsett vilka av dessa skidor du väljer, båda är riktigt bra på det dom är byggda för - bc jibb/mkt puder

Kiliam

Ny medlem
Jag väger 63 kg och är 173(växer fortfarande) därför undrar jag om ett par hellbents ,bent chetler eller EP pro kommer att bli tunga/svårkörda för mig!? kan även tillägga att jag är medel-avancerad åkare som vill utvecklas i offpist:D

//MKG

la_grave

Ny medlem
Min ena flickvän (som har normalfysik) lånade mina Hellbent, med framgång, i La Grave förra vintern. Åker du med mindre styrka än henne?

FelixLoman

Ny medlem
Det tror jag inte. Har inte åkt mycket puder innan, men jag kommer nog ligga på rätt bra. Det har inte flugit i dig att du hatar dina hellbents och vill bli av med de?

farbrorbauer

Ny medlem
jag hade mitt första åk på mina Hellbents 189 nu häromdagen. Dessvärre fick jag inte prova dem under de rätt omständigheterna men de 20 cm nyasnö som jag fick åka dem i var det grymma, flöt som korkar, väldigt hoppiga av sig och förvånadsvärt bra i pisten! trots att den har en midja på 132 mm så har jag inga problem att få upp den på kant.

jag har också klämt lite på chopsticksen och EP Pron. EP Pro känns som en subwaymacka men är troligt vis enormt lekfull. Chopsticken är ju styvare än både hellbenten och EP Pro. däremot har den inte någon liten camber under foten som EP och Hellbent har utan är "full rocked" verkligen.

Här är lite länkar:
Hellbent

EP Pro

Chopstick
https://www.youtube.com/user/videosbyevo#p/u/35/G_LQc6beqj0

FelixLoman

Ny medlem
Ska iväg nästa helg och skulle vara sjukt kul och ha ett par skidor tills dess. Hittat ett par EP Pros till ett relativt bra pris, så om jag inte blir påbjuden ett par skidor innan fredag, så blir det Line! kommit på att det blir nog skidan för mig. Åker inte så jätte aggresivt, mest i skogen, smådropp och hopp och trix. Så jag hoppas inte att flexen blir för mjuk för sådant? Sen funderar jag över bindningar. Får FKS 14XXL för lite mer pengar än STH 16, och jag undrar vad som är värdast? båda verkar ju som bra bindningar, men är det värt att lägga mer pengar på fksen är ju frågan. Är de bättre och är det värt att riskera att bli våldtagen i pruppen vid baksäteslandningar?

Henk021

Ny medlem
Jag och PeeGee kör på Atomic Bent Chetler här i Fernie, funkar sjukt bra. Jag har kört allt från midjedjupt pudersurf, trång skog, lite pillows och pist hittils har de funkar skitbra på alla områden.

Carled

Ny medlem
Vad brukar du normalt ställa bindningarna på? STH16 är krallig och du bör nog skruva till runt 10-11 minst på "vanliga" sämre bindningar.
Jag har själv aldrig lyckas landa på kolven på någon fks, och ärligt talat, dunkar man i en sådan bindning i en landning gör det typ lika ont om man hade haft Jester eller ngn Salomon...

FelixLoman

Ny medlem
Har aldrig ägt någon puderskida förut, så jag vet inte riktigt. I parken ställer jag mina STH14 på 10-11. Såg även nu att det var STH14 driver som resulterade i ca 80kr billigare än FKS14, så jag tror mitt val blir FKS.
Tack för hjälpen.

Carled

Ny medlem
Värt att tänka på att bromsarna till FKS kräver böjning för att passa EP'n. Med Sth kan du använda breda original. Sth driver har bättre tå än fks 140. Enda fördelen med Fks över sth14 driver är häldelen och bättre flex i skidan (mindre footprint).

FelixLoman

Ny medlem
Okej, FKSen är ju XXL, behövs ändå böjning? Finns bara 1 sorts sth16 där jag köper, måste kanske köpa till ett par stoppers?

Edit:Såg att FKS var 115breda nu.

Senast ändrad:

Carled

Ny medlem
Sth16 eller sth14 driver, bestäm dig nu... ;)
Butiken du köper dem från ska kunna sälja ett par med 130-stoppern, annars kan de bara byta ut den som finns i kartongen. Beställer du över nätet och det saknas bromsaternativ, skriv i ngn kommentarsruta. S-C vet jag fixar sånt här...

Lee-nus

Aktiv medlem
znitch sa:
Min sista fråga är vilken av monteringarna av tyskens ska man ta?
Midsole eller Skimitte? Vad är vad?
midsole = boot center. skimitte antar jag är (som det låter) mitten på skidan.

tips: du kan redigera dina inlägg istället för att trippelposta.

FelixLoman

Ny medlem
Jo jag vet, men då syns de inte på framsidan. Vet att det inte är asa asa poppiz men var tvungen att veta snabbt. Tack för svaren!

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp