Tror inte att du kan hitta en så pass mångsidig skida som ett par Hendryx.
Att kunna ligga och carva i pisten är nog det minsta du behöver oroa dig för. Där har jag svårt att tro att det är skidan som sätter begränsningen på vad du kan göra utan det ligger nog mer hos dig själv. Hur pass god teknik har du, benstyrka osv.
Har själv åkt på flera av dom olika Hendryx-modellerna dom 3 senaste vintrarna och aldrig känt att det är skidan som begränsar mig i något avseende.
Du skriver att du ska/vill köra puder. Menar du i Åre eller Jackson Hole?
Kan ju säga att det _absolut inte_ är något problem att ligga och carva sönder backarna med ett par Cash is King med 127mm under vardera foten om du har tekniken. Det är riktigt slakt. Folk glor och tror man är galen som kommer med så breda skidor till en nypistad backe. Men jösses vad dom tappar hakan när man står på och ordagrant skär sönder pisten i totalt rena skär och lämnar 10cm djupa spår efter sig samtidigt som man utan problem håller samma linje som en carvinginstuktör!
Men bara för det så är kanske inte Cash:en den optimala skidan för just dig.
Ska du framförallt åka i Sverige och vill kunna åka offpist men mestadels kommer hålla dig inom pisterna är Voodoo Childen ett utmärkt val.
Är det så att du framförallt kommer åka offpist men även vill kunna åka pist skulle jag nog kika på Purple Haze 182cm eller Funkallistic 182cm.
Ska du framförallt åka i Alperna/USA och vill kunna åka offpist men mestadels kommer hålla dig inom pisterna skulle jag nog rekommendera Purple Haze eller Funkallistic.
Med fokus på offpist utomlands så är det Rhino Chasern eller Cash:en som gäller!
Dom nya 917 har jag inte åkt än så där vågar jag inte säga för mycket men jag anar att dom är ena riktigt styva j*vlar som trycker igenom det mesta. Då bör man dock ha en duktigt aggresiv åkstil. Om dom sen är så pass styva bör dom passa bättre i hårdare förhållanden (svensk offpist) än mjuka (offpist utomlands). Men som sagt, jag har inte åkt 917 än så detta är bara mina egna spekulationer.
Ang. bindningar så har jag själv kört med Dynastars PX14 samt Markers Jester 16.
Jämfört med varann så är PX14 är en lite lägre samt tyngre bindning än Jestern.
Rent generellt vill du ju stå närmare skidan (lägre) när du kör offpist och lite längre ifrån (högre) när du kör pist.
Personligen upplevde jag känslan av att man kunde stå på lite mer med PX14 än med Jestern. Det beror på att skidorna blev tyngre med PX14. Med Jestern kändes skidorna mycket lättare, lekfullare och snabbare. Min personliga uppfattning är alltså att en liten viktskillnad gör mycket skillnad när det gäller känsla.
Men det du framförallt ska se till är att skaffa dig en stabil bindning som du inte kan vrida ur och som håller för lite påfrestning. För med duck stance (vilket jag absolut tycker att du ska montera bindningarna med) får du betydligt mer kraft ner i skidorna/bindningarna än när du monterar bindningarna parallellt.
Skulle rekommendera att köpa en ordentlig bindning som minst går till DIN 12, t.ex Marker Griffon, Salomon STH 12 Oversize, Rossignol Freeski 120 XL (samma som Dynastar PX 12 Wide?).
Hoppas vi syns ute i backen i vinter!