Hippy Stinx Telemark

JonteAnd

Ny medlem
Hippy Stinx Telemark
Tjenare!
Ja ska köpa nya telisar nu och har tittat lite på K2 Hippy Stinx 170cm. Jag är 177cm lång och väger ca 60-65kg. Blir 170cm lagomt eller blir de för kort?
Nån som kånner till nått och skidan? Skriv jättegärna!
Tack på förhand // Jonatan

Hippy Stinx Telemark
Hejhej

Jag har Hippy Stinx. Jag är 10 cm kortare än dig, men vägde lika mycket som dig sist jag åkte skidor. Jag har Hippiesarna i 169 cm, och är väldigt nöjd.

Tycker du om att åka stora svängar? Har du stora lårmuskler?

Dem längre skidorna, 179, har större svängradie, och är tyngre att få med sig när man vill svänga.

Det allra bästa är om du kan få pröva skidorna. Du kan få låna mina hippiesar, 169 cm, och exets 179 cm, i Tänndalen i november eller december om du har lust. Dem kanske kan testas i Oppdal också.

Kul med en så ung som dig som kör telis! Jag började när jag var 9.

Hippy Stinx Telemark
Okejokej, hur är dom att åka på?

Jag åker oftast pist med de är ju kul att kunna åka lite lössnö nån gång. Roligast är de väl när de är hyffsat brant, gode stora svängar. Men kan 169 bli sladdrig i högre hastigheter? Hur breda är dom?

Ja de är ju de. Tyvär så bor jag ju i Piteå så är lite väl långt att fara.

Joo jag tycker de är otroligt kul med telemark. Jag har åkt mycke snowboard och twintips men blev lite less. Men när jag började med telemark blev de en helt annan sak.
Jaha, så tidigt!

Hippy Stinx Telemark
Hej Spaffe, jag kör Hippy Stinx och är tyvärr ohyggligt missnöjd! Jag är i och för sig dubbelt sa gammal som dig, väger 10 kg mer och har racingbakgrund. Hippy Stinx är lika vridstyva som ett par disktrasor! I champangepuder är dom oslagbara men tänk efter hur manga dagar om aret du har sadana förhallanden. Om du mest kör pist välj ett par styvara skidor med mer skärning.

Hippy Stinx Telemark
Appropa sladdrighet. Hippy Stinx är sladdriga stillastende. I högre hastighet än snigeltempo känns det som om du aker direkt pa vibramsulorna pa dina telispjäxor...

Hippy Stinx Telemark
De har väl samma mått som gamla Seth Vicious och nuvarande tjejskidan Missbehaved. 130-98-118. Vet inte om det är samma konstruktion som Seth eller Miss. Det finns också en äldre Hippy från 04-05 som har samma mått som gamla Seth Pistol. Riktiga nudlar.
Jag tror att runt 170 blir de riktigt lekfulla när det är mjukt men svåra om det är hårt.

Hippy Stinx Telemark
Tack för alla svar!

Jag börjar nog inse att Hippiesarna kanske inte är en perfekt skida för mig. Jag åker ju som sagt mest pist och då är de ju bättre med vridstyvare skidor.

Men däremot har jag hittat nå andra skidor. Ett par Elan Mantis 777 184, någon som vet något om den skidan?
Jag har också hittat ett par K2 Apache Hellfire 174, samma där någon som vet nått om den?
De sitter R8 bindning på båda skidorna...

De jag är ute efter är en skida som mest är gjord för pist, men ska helst funka hyfsat utan för pisten. De är som jobbigt med långa skidor för de känns så klumpigt i hopp/skogen..

Kom gärna med förslag på andra skidor. Jag har inte tänkt lägga ut mer än 3000-4000kr men..

Tillbaka
Topp