Hitta skidan

Vaalea

Medlem
Hitta skidan
Så, jag skall alltså försöka hitta mig ett par nya skidor, efter lite väl mycket närkontakt med naturen som slutade i död för mina föregående skidor.

Jag är 18 år, 177 lång och ca 80kg, skulle vilja klassa mig som en medelgod åkare, spenderar 1-2 månader om året i skidbacken, har inga problem i offpist/pist men har ännu inte börjat fullt ut i parkerna (någon som jag är väldigt nyfiken på dock).

Satt på vår allas käre sport-conrad och spanade på skidor som skulle kunna tänkas passa, men jag är en aning osäker, och skulle därför uppskatta alla tips och råd ni kan ge mig.

Vill ha något i stil med 40% pist 25% offpist och 35% park.. d.v.s att jag gärna vill kunna ta mig runt innom alla 3 områden (lite hopplös - I know )

Tittade på K2 Apache Outlaw 06/07 som inte verkade helt fel, men som sagt var - ni vet bättre än mig =)

Hitta skidan
Visst har jag, men problemet är att jag skulle säkert kunna köppt 90% av skidorna där. Jag suer helt enkelt på att se de där skillnaderna mellan freeride skidor. Tänkte att kanske personlig erfarenhet och lite insider tips från folk som vet kanske skulle kunna hjälpa, sammt kanske en kommentar om hur K2 Apache Outlaw skulle kunna funka.
Fast jag bugar och bockar för din länk as well, tack.

Hitta skidan
Båda följande modeller har twintip och är 87 mm i midjan.

Völkl karma 05/06 (se om du hittar ett fräscht par) - enligt mig en av de bästa allroundskidor som skapats, fungerar bäst i nordiska förhållanden. Självklara längdvalet är 185 cm. Fungerar riktigt bra på hårdare underlag, inte klumpig så jibbing blir inga problem.

Goodha 181 - Ska själv komplettera mitt stall med denna skida i vinter. Då Goodha är ganska nytt märke (lanserades förra året) har jag inte hunnit testköra den innan, ta i trä. Utter här på FR vet mer om den skidan. Den har hyffsat lika mått som Karman.

Finns ju, som du redan sagt en uppsjö, men jag skulle tittat närmare på dessa två.

Min högst personliga åsikt är att K2 är skräpskidor, om du gillar att åka på överkokta nudlar är detta ett helt rätt val.

kika lite på denna tråd https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=40179 men där kanske det fokuseras på lite för breda skidor? MnO skrev ett par rader som tar upp en del skidor och jag själv skrev ett par andra rader om lite riktlinjer vid skidval.

Senast ändrad:
Hitta skidan
Skulle kunna säga att Jarles tips är bra. Tror karman skulle bli riktigt vass för din del. Även Salomon foil 182, Eller en Dynastar Big trouble 185. Själv skulle jag kört på Dynastar skidan där då den känns livligare.

Kan även påpeka att K2s Apache serie är rena friåkningslagg och skulle nog inte vara så roliga i parken.

Senast ändrad:
Hitta skidan
Man tackar för svaren. Skall börja se mig om efter völkl karma, ni råkar inte ha några tips på affärer eller dylikt? Skidorna fanns bara i 169cm hos conrad, vilket är lite i kortaste laget?

Hitta skidan
Vaalea sa:
Man tackar för svaren. Skall börja se mig om efter völkl karma, ni råkar inte ha några tips på affärer eller dylikt? Skidorna fanns bara i 169cm hos conrad, vilket är lite i kortaste laget?
www.ski-bilek.de
dom har dom säkert...och yill ett kick-ass pris.
Annars kan du kolla alpingaraget.se

Hitta skidan
Carled sa:
Eller så kan du vänta till i höst och få årets modell istället för fjolårets...
Karma är ett avslutat kapitel, istället kommer Völkl Wall, Bridge och nån mer twintip.
Har testat den bredare av dom (Wall tror jag) i ett slaskigt St Anton. Den var riktigt rolig i nypistad slask (dvs jättemjukt och helt slätt) men när det blev ojämt underlag och hårdare så var dom helt hopplösa. En av de mest nervösa och fladdriga skidor jag någonsin har åkt på.

Tillbaka
Topp