Hizhbolla Skitrip

Ted_bskier

Ny medlem
Hizhbolla Skitrip
Nån som ska till Faraya-Mzaar i vinter?
Att åka skidor i krigszoner har ju blivit alltmer populärt på senare tid. Funderar på att dra på en roadtrip genom världens oroshärdar och pumpa puder. Både Iran och Kashmir finns med på listan men det känns lite uttjatat, däremot Libanon kan bli spännade i vinter. Kanske det finns skidåkning i Tjetjenien?

Iran kan nog bli lite knepigt att resa till om Mr Bush får som han vill i vinter. Men har man bara ett väl odlat skägg borde man väl vara välkommen där.
Kashmir känns jävligt överreklamerat, har varit i Lahul och i Himachal Pradesh och åkt och där finns det obegränsat med höga berg. Gulmarg har visserligen en lift men det verkar vara ganska tama berg där. Dock är det säkerhetspolitiskt spännande område och passar bra in i min resa.

Nej, snart är det dags att packa splittervästen och dra iväg på ännu ett skidäventyr.
Ska ringa Folksam och höra om dom kan försäkra mig så jag slipper involvera UD om det skulle bli hett om öronen...

Ha en trevlig vinter! /Ted

Senast ändrad:
Hizhbolla Skitrip
Svar till Einar: Även människor i krigszoner måste ju kunna tjäna penger på turism. Det är väl bättre att jag åker dit och sprider lite dollars. Att du går här hemma och tycker synd om folk hjälper väl ingen...

Hizhbolla Skitrip
Nord-Korea käppar framåt med svält och planekonomi. Du kan ju alltid satsa på att hjälpa en annan ideologi än den västerländska. Alltså om du känner dig lite "wild n' crazy" så att säga och vill prova på nåt nytt, valet är ditt (och kanske den Nord-Koreanska gränskontrollens också).

Hizhbolla Skitrip
Nordkorea vore spännande men dom har dessvärre dåligt med berg...
Möjligen kan Afghanistan vara ett alternativ med ett basecamp i Torabora-grottorna... Talibanerna borde ha en positiv inställning till randonnee som måste anses vara det mest rätt-trogna sättet att åka skidor på

Hizhbolla Skitrip
Ted_bskier sa:
Iran kan nog bli lite knepigt att resa till om Mr Bush får som han vill i vinter --- Ska ringa Folksam och höra om dom kan försäkra mig så jag slipper involvera UD om det skulle bli hett om öronen...
Ja vad fasen ska UD ta sig till? Skicka in Lars Danielsson??? Hoho. Menvafsen, lite närvaro av Buskens trupper bidrar väl bara till att spä på den extrema stämpeln lite mer? It's time to put the X back in Xtreme fellas. Either you're with us or against us in the search for pow(d)er. Kashmir känns lite tamt nu när gränskonflikten med Pakistan har lugnat ner sig några pinnhål efter jordbävningen förra året. Men det är nog än så länge ändå det säkraste kortet om du vill stirra in i mynningen på en Kalashnikov istället för sura liftgubbar.

Hizhbolla Skitrip
Tack för alla tips! Börjar ha rutten klar nu! Tar min obesiktade Lada Niva via Balkan ner till Libanon. Vidare till Iran, Tjetjenien, Afghanistan och slutligen Kashmir. Räknar kallt med att UD hämtar mig med Herculesplan (så Nivan får plats) om jag skulle hamna i trubbel...

Hoppas på att Amnesty kan gå in som huvudsponsor (Unicef sponsrar ju Barcelona). Synd att Extrems skidor suger purjo annars hade dom fått sponsra mig oxå. Kör i stället med Amplid Infrablack som är gjorda i karbon och inte syns på radar... Hjälm är för vapenvägrare och veganer, så jag kör med palestinasjal alternativt pälsmössa...

Kommer att blogga på Sapnet så om ni har lösenordet dit (ring leijonborg)... kan ni följa äventyret i realtid.

Hizhbolla Skitrip
Du är inne på rätt spår Glisseur. Iran, kashmir och libanon har lixom blivit lite "sälen"!

Själv tänker jag säsonga i Irak i vinter. Nytt gore-tex ställ med kevlarfodring är införskaffat.

För att göra det ännu mer extremt kommer jag att köra på skitsmala randonneéskidor i vinter (kortaste möjliga längden) och pjäxor med avsågade pjäxskaft (för att spara vikt). Givetvis kommer jag göra det i Göran Kropp-style och cykla ner till Irak. Där kommer jag att ensam bo i tält under de 5 månader jag tänker vistas där. Kommer självklart att jaga min egen mat med pil och båge och förtära den grillad över öppen eld alternativt rå...

Hizhbolla Skitrip
ja har åkt skidor i kosovo.. det var riktigt fint, kommer inte ihåg vad backen heter men det var nice.. när man ändå är där i krokarna så kan man beträda lite svensk mark genom att besöka camp victoria, och snacka med lite svenska militärer! mycket billig sprit finns det i kosovo!!!!

Hizhbolla Skitrip
Intressant inlägg, ganska imponerad än sålänge, inte en enda viktigpetter på 12 inlägg, nytt freeriderekord!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp