Hjälm vid utförsåkning, ett satans otyg

m_a_o

Ny medlem
Läser med bestörtning att inte mindre än 58% av Freerides besökare säger sig åka med hjälm.
Ytterligare 28% är sugna på att skaffa sig en, vilket lämnar ett skrämmande fåtal (14%) som fortfarande är starka nog att motstå denna styggelse.
Hjälm vid utförsåkning är självklart ett otyg rent estetiskt.
Men den är också det yttersta beviset på att bäraren inte har fattat ett skvatt av vad det handlar om.
Hjälmen är pricken över i:et, grädden på moset, löken på laxen och den sista fickljumma spritdroppen i halsen när det gäller att utmåla sig som en rekorderlig frirajder. En av den nya skolan. En ur den fadda massan åkare som gapar om lavinsonder, tranceivers, Dakinesäckar, Avalungs, Atomic Sugardady, Spons och pappas SUV ena sekunden, bara för att ögonblick senare, skrattande skära av snöfältet 50 meter ovanför dig en strålande pudermorgon. (Inte för att du har något emot att straightlina din puderrepa för att sedan läxa upp slynglarna. Det är mer inkonsekvensen som stör.)
Hjälmen ställer dessutom det naturliga urvalet på kant på ett mycket obehagligt sätt. Åkare som förr, på ett naturligt och smidigt sätt, rensades bort från skaran brantåkare kan nu på artificiell väg överleva, frodas, ta plats och till sist föröka sig. Resultatet blir ett totalt förändrat klimat på berget där okunskap, oförmåga, fetma och fulhet kommer att regera.
Min paroll blir följdaktligen:
Kamrater brantåkare, lyft bindeln från ögonen och bladet från munnen. Avslöja hjälmbärarna för vad de är.
Villiga representanter för kapitalets nidbild av dagens utförsåkare.

Hejru...

Det är ju tråkigt att du har den bilden av folk som är rädda om det man har i skallen.
Själv har jag alltid varit imot hjälmar inom de sporter jag utövat (förutom cross o enduron) men har nu efter många år kommit till insikt att om jag forsätter så här så finns det snart inget att skydda, kanske tillochmed kommer jag alldrig att kunna hålla på med vissa sporter nåt mer,
Så numera åker jag med hjälm och är stolt över det, jag önskar jag gjorde det för många år sedan som tex den gången jag spräckte skallen 4,5cm.... hade varigt jävligt nice med hjälm då kan jag säga.

OK om du och några till inte vill ha hjälm men kom då för f-n inte och håna oss hjälmbärande utförsåkare.

Keep on riding HELMUT-lovers /BB

du e fajg eller nått liknande va??låt de stackars hjälmbärarna vara!! skaffa dig ett liv!!!

Synd för dig, nu kan du inte skilja dig från mängden längre när ALLA är lika tuffa.

>> RR <<

Om alla freeriders, alltså de riktiga, körde med hjälm förut, kanske de slutade åka med hjälm när alla fejk-freeriders började med det. Då började fejk-freeriders också sluta med hjälm för att vara freeriders. Sen när de riktiga freeriderserna börjde med hjälm igen så fortsatte fejk-freeridersarna efter och då slutade kanske freeriderserna med hjälm IGEN! Vilken dokusåpa.

Aja, chansen att du är borta från vår värld om ett tag är väl ganska stor med tanke på din uppvisade intelligens, så varför orka argumentera?! Synd att sånna här inlägg görs, inte ens roligt! //fredrik

Hjälm är absolut nädvändigt, även när man åker de blå backarna så kan även den bästa, som jag, ramla i en plogsväng.

Om man dessutom skall bli betrodd på afterskin är hjälm, sändare, sele och googlesbränna ett måste för det har jag läst i Åka Skidor.

Men till det stora dilemmat om hjälmens vara eller ickevara - frisyren. När man åker med hjälm blir frisyren lidande och detta oroade mig under en längre tid. Tills en god vän Jean-Klas påpekade att håret inte slits av UV strålar. På så vis kan man vara "rätt" på afterskin och ändå göra sitt hår en tjänst.

För hjälmen i baren.

Kora utan hjalm ar bara ett tecken pa att man ar feg. Nar man kor utan hjalm ar det ett bevis pa att man inte vagar satsa tillrackligt. For ramlar man inte sa satsar man inte och ramlar man vet man att det gor javligt ont framfor allt om man skar skallen. Sa har du inte hjalm behover du inte det heller for du ar feg och inte vagar du satsa.

Det är ju självklart! Har man inget innanför pannbenet behöver man ingen hjälm, så varför lägga de hundralapparna på en hjälm när man kan köpa öl för pengarna. Alla smarta killar och tjejer använder hjälm av den enkla anledningen att det är roligare att kunna åka skidor hela livet än att sitta i rullstol och kanske inte veta vad en skida är för något (därmed inget ont mot dem som har det så). Använd hjälm och lev ett längre och friskare liv.

///Klas

Har svårt att tänka mig att detta är riktat till den dubbelironiska generationen... Är det så svårt att förstå vanlig enkelironi?

Never underestimate the stupidity of masses.

/O

tänkte kräka upp vad jag har o säga om de här: jag kör utan hjälm, men har starka funderingar på o skaffa en pga att jag ahr börjat köra mer agressivt i både offpist o big jumps. men hittills har snålheten bedragit visheten, jag vet att de är korkat. men fram tills nu har jag inte hållit mig på sån nivå att jag ahr känt att hjälmen skulle behvöas. men som sagt, jag respekterar både hjälmbärare o de som kör utan(så länge dom inte kastar ur sig sånt som jag läste här uppe). de är ett personligt val o de som har hjälm står för de o de som inte har står för de.

Jo jag kan bara hålla med! Jag har allltid åkt moped med hjälm, o och inte nog med det jag är stolt för det också, å sen har jag haft Aqualung med Jetro T nån gång på 70-talet på vinyl, men nu är den bra borta...borta ja, är det det måndag än förrexten?
Ähum....tvärflöjt på ett ben vad säger man?
...ja, det var väl det det, eller?
Nåt annat...

Ace da Maze

Touché, käre Supernaut!
Och grattis till BigBirger, Marten, lingon, fredrik berg (min nya daredevil-idol by the way), coig, Mats nystam, Browall, klintan och vad kidsen ovan nu heter i sitt nya Freeriderekord i god dag yxskaft samt tesilsintellekt!

Själv har jag tidigare negligerat detta uppenbara samband mellan hjälmprydnaden i allmänhet och hög prylsvansföring i synnerhet ("Som vanligt gäller det att ligga på topp när det gäller utrustning och prylar" som Martin T http://www.tureniec.com/skidor.html skriver) kombinerat med total infantilism i det praktiska utförandet. If you talk the talk, you must walk the walk! Dock syns sambandet lysa ypperligt ljust i denna dager. Om vi nu i denna tankelek benämner illdådarna för feghjälmbärare - dessa internationella storkapitalets asexuella lakejer och allmänt idiotiskt beteende på berget - lockas jag till leende vid spaning kring vad nästa grej det gäller att skaffa i sin "utrustning" kan vara? Problemen som RRagnar påpekar med att geara upp sig som "de riktiga freerijdarna" är ju uppenbara. Är det läge att kräva helibolagen och liftbolagen på att ha trådlösa nätverk överallt så man kan vara kroniskt uppkopplad och hänga med i vad jänkebilderna visar de senaste dagarna? Kanske en portabel PC/GPS/GameBoy från Sony för de unga? Eller fångstremmar till bindningarna http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=3805 ? Avalung med nästan-vuxen blöja? Att åka omkring med en tie meter lång anti-crevasse-påle i famnen (med Dakine som tillverkare blir det garanterat en storsäljare i Trillervallen)? Vacuumpump? Ultravox hela sortiment - gärna Vienna först då? Kevlarvästar?

Att det sedan saknas en hel del förmåga till kritiskt tänkande och läsande bland kidsen utan hår under bältet har ju länge stått bortom allt rimligt tvivel, så det vore ju förment att rekommendera lite sunt förnuft, bergsvett eller omdöme - innan pryttlarna kommer in i bilden.

Sen så tror jag ju inte att inlines- och cykelhjälmsbärarna undkommer Darwin så lätt - eventuellt på kullen där de försöker åka utför, men Evil Kenevil-wannabe"s kan lätt straffa ut sig vid de tillfällen hjälmotyget placerats på sin vanliga plats; utanpå rücksacken. Sen finns ju uppenbara skador som inte ens hjälmen skyddar mot, tänker då på brännskador från varm välling, höger krok från arg utförsåkare samt brinnande grön sprit (flamdräkter blir nog nästa års storsäljare för de som är rädda för att leka med elden).

SUCK!!!...............

...är det inte väldigt mycket måndag idag, eller är det bara jag som är fet, ful o. gammal...

Helt rätt supernauten!

Vissa står upp och är 100% ärlig, vissa står upp och säger att det BARA är för huvudets säkerhets skull som de gått och inhandlat hjälm. Bullskit från många! Är det av en ren slump att nästan alla de senaste åren gått och blivit rädd om skallen.

Klart som faan att det är lite av en jag-vill-identifiera-mig-som-en-extremskidåkare-trend det här med att alla helt plötsligt har hjälm.

All respekt för att hjälmanvändning är vettigt,MEN det har det varit i alla tider.Varför har hade nästan ingen hjälm förut? JO för att då var det tufft att inte ha hjälm. Så där har vi det ,vad som är trendigt igen.

Så handen på hjärtat alla! Vilka samtliga faktorer spelade in på när just du skaffade hjälm?
Till sist är det ju inte så en dum trend trots allt. Hjälm räddar ju våra liv
Mvh/SH

Själv har jag börjat köra med Jofas "dubbel-nisses wm benskydd" för att även undvika benkross, Vem vet.. -När som helst kan en lömsk klippa dyka upp i flatljuset och ett krossat knä bli ett faktum.
Är det ok att köra med SPAPS hjälm eller är det ute?

Jag har seriösa funderingar på att införskaffa ett ryggskydd. Kan jag få expertpanelsens synpunkter på denna utrustningsdetalj, inte ur säkerhetsynpunkt, utan ur raggningspotential. Och...måste man ha det innanför jackan?

MVH/MM

PS! Måste bara tillägga att jag använt säkerhetsbälte i bilen i över tjugo år utan att haft någon som helst nytta av det... Dags att sluta nöta på bältet? DS.

MM, Jag snackade lite med läkarn i åre och han menade på att ryggskydd var värt sin vikt i guld även för enklare fadäser på berget då han hade sett en hel del trasiga kotor i sina dar. Ur raggnings synpunkt tror jag att det gör sig bäst innanför kläderna, förutsatt såklart att man har en tajt t-shirt alt. mäser tröja på afterskin...Ungefär som magrutor fast inverterat typ..

Mvh. BB

Dere vet hva naut betyr på norsk? Idiot, tosk etc, slik at Supernaut= Superidiot. Han trenger ikke hjelm da det ikke er noe å beskytte. Siden han ikke har noe å beskytte skjønner han ikke hvorfor andre trenger det!

Dere vet hva naut betyr på norsk? Idiot, tosk etc, slik at Supernaut= Superidiot. Han trenger ikke hjelm da det ikke er noe å beskytte. Siden han ikke har noe å beskytte skjønner han ikke hvorfor andre trenger det!

jag skrattar när jag läser supernauts inlägg! jag skrattar ännu mer när jag läser alla "jag-åker-med-hjälm-och-måste-försvara-mig" inlägg. sarkasm är numera ett alltför okänt begrepp.. men så blir det antagligen när som supernaut säger det naturliga urvalet försvinner iochmed att folk använder hjälm. :P

(själv funderar jag på att skaffa hjälm så att även jag kan föra vidare mina snowboardgener till någon avkomma någon gång i framtiden)

Hear ye, hear ye...

Naturen gjorde sitt bästa att, vid ett besök i La Grave, göra
processen kort med undertecknad. Att låta det naturliga urvalet
sålla bort brantåkare från pöbeln. Men kraniet stod pall och syddes
ihop. Mitt öde väntade ett större äventyr och noblare syfte än att
abrupt avslutas där bland lärkträden. Jag blev adlad som
brantåkare. En av bergens, i blod, döpta lärjungar. Låt urvalet ske
på berget – inte i butiken, pappas SUV eller på after-skin.

Förr åkte jag bara med hjälm när jag tävlade, tyckte väl inte att jag behövde den annars, jag hade ju trots allt åkt skidor sen jag var två år, så jag kunde ju behärska skidorna, och några olyckor händer ju inte mig...trodde jag, ja...
Förra året var jag på en skidresa med kompisgänget, vi åkte och hoppade i en funpark, frågan var vem som skulle sätta det snyggaste tricket, svaret fick vi efter en timme...
Inte var det snyggast, men min kompis klarade tricket att överleva efter att hon fått ett felskär och slungats rätt in i en snökanon-stolpe...hon krossade halva ansiktet och var två millimeter från att bli blind på ena ögat...
Ett år efter är vi alla överlyckliga att hon lever...nu använder jag alltid hjälm när jag åker, hade hon gjort det så kanske jag sluppit tillbringa ett dygn på akuten i mora...

Äntligen ekar MIBVikings röst i freerides korridorer igen.
Vältalig, distansierad och på pricken som vanligt.
Härligt att få sig lite norsk lingvistik till livs så här på kvällskvisten, jag hoppas du inte misstycker om jag vidareutvecklar resonemanget lite.
Vad jag förstår stammar ändelsen naut ur grekiskan nautilos vilket i sin tur kommer av nauts, båda enkelt översatt till sjöman.
Naus som betyder båt är en ytterligare grund, ett ord som har Indo-europeiska rötter.
Då norskan liksom svenskan kommer ur den indo-europeiska språkstammen är det väl inte allt för otroligt att det norska uttrycket naut har samma rötter. Helt plötsligt har ett gammalt ord för sjöfarare i det norska språket blivit likställt med idiot. Kanske inte helt barockt med svenska ögon sett då vi alltid betraktat våra sjöburna vänner i väster med ett lite överseende öga.

/Peace

ps. Jag ber om ursäkt för min ytterst lekmannamässiga språkliga deduktion. Om någon har synpunkter kan ni alltid maila på who_gives_a_flying_fuck@bollibompa.se

Det ar bara om man inte vagar kora pa som hjalmen inte ar ett maste.
Jag aker varje dag med en stor crew har i staterna och ingen har skulle klara av att aka utan hjalm.
They wouldnt" last a minute.
Lat tontorna utan hjalm kora ihjal sig, det blir mer utrymme till oss andra.

Hjälm har gjort att en hel del av dagens ungdomar tror att dom är
odödliga för att dom fått en plast bit på knoppen! Märkligt hur
vettet helt verkar ha försvunnit hos vissa bara för att det sitter en
sak i vägen för hjärna, ser folk med plast på huvudet göra saker
som dom aldrig skulle våga göra om det inte var för hjälmen!
Känns som om det blivit kutym att behöva göra
över-sin-förmåga-åk bara för att man har hockeyutrustning på sig.
Förståndet verkar en hel del åkare lämna i farstun i samband med
hjälm påtagningen!

Hjälmen invaggar dess bärare i falsk säkerhet!

Dock vill jag på inget sätt fördöma dess positiva effekter så som att
hjälpa till vid möten med Sten och hans polare Berg men jag vill
med mitt inlkägg resa ett varningens finger för att det fortfarande
krävs lite närvaro av den gråa massan som finns inne i huvud.
Hjälmen hjälper föga om du brakar in i herr Berg i närmare 80 blås
det skyddar lite men du kommer antagligen att bli morot för resten
av ditt liv!

Tänkte även vara lite mer moralfajant och påminna Er hjälm
bärarere av vikten att knäppa spännet under hakan och ha det rätt
inställt. Om inte så görs kan det bli en förödande om nu skulle ta
och åka med i fru Lavin på ett åk, ett löst spänt hakband kan göra
Er kevlarstickersthjälm till en dödsfälla utan dess like!

Utan hjälm i backen men med förstånd och omdöme i den samma,

Biegg-Omai

Det är härligt när man ser att ens handlingar leder till något.
Det är med glädje och en vibrerande tår i ögonvrån jag ser att antalet icke hjälmbärare stigit till 15%.
Kampen har börjat, vägen är lång, men målet lysande.

Vad en del talar om är dåtidens skate posers.... Jag har jobbar ett år i staterna som skipatrol och fått hämta ner otaliga skadade/döda som hade levt/varit friska om de burit hjälm. Om det är så att en del har börjat bära hjälm pga att de vill vara som "freeriders" så är det väl bara bra eller? Ni som är så rädda att er stil kanske skulle missuppfattas som en wannabe tyder ju bara på att ni lägger större vikt vid andras åsikt än er egen åkning. För när det kommer till kritan så är det i backen det avgörs och inte på afterskiin eller i liftkön eller är jag ute och cycklar? Om vi söker respekt så är det från våra åkvänner och inte nån nolla i liftkön. Fan vad åkning har blivit en mode sport. Jag hyllar Brian Iguchi, en sann freerider som skiter i allas tycke. Freeriding handlar ju om i slutändan att få njuta av berget på sitt eget sätt och inte i nån bana eller efter regler: alltså skit i andra!!

Fan, fan, fan, fan också.

Hur kunde jag missa den här brilljanta länken? Ett nytt rekord i
insiktslösa idiotsvar av BigBirger, fredrikberg, matsnystam med
flera. Och min personliga favorit MIBviking som sin vana trogen är
helt underbart onyanserad. Sällan har en så humorbefriad publik
samlats på ett och samma ställe.

Så fort man trampar lite puder missar man något annat kul, men
sånt är livet. Go Supernaut!

/ Camaro

(För övrigt anser jag att alla som har hjälm är sämre människor
som förtjänar att passiviseras med såväl lobotomi, kastrering och
deportering till något land som är kvar i medeltiden. För MIBviking
räcker det dock med kastrering av uppenbara skäl.)

Det är ju jättebra att folk använder hjälm när de inte behärskar sin åkning.
Än bättre hade det varit om de i samband med hjälmeländets påtagande skänkt en extra tanke åt att lära sig bete sig på berget – vilket även är att rekommendera för icke hjälmbärare.
När jag och mitt possé bränner 70-graders väggar på Antarktis släpper vi inte med fjuniga pubertetsarslen som tror att det är en merit att en gång gjort en sväng i Vermont.
Ej heller är de som inte kan skilja på vad som är frågor och vad som bara är ord som används i frågorna önskvärda som sällskap. Sådana misstag kan bli ganska fatala och misstanken är ju inte helt fritt flygande att vederbörande har problem med att skilja på snusers right och flukters right. Iofs en problematik, som de som genom hjälmpåtagningen blivit odödliga och svävande över all misstanke om att behöva agera som ansvarstagande människor, skiter högaktningsfullt i. Så är det hjälmbrukandet i sig som är frågan – eller är det huruvida fruktkakor beter sig än mer ansvarslöst efter hjälmpåtagning än tidigare, Sherlock?

JCM – Sug min monoskida!

Tycker att det känns jävligt förvirrat. Om man vill vara ball ska man eller ska man inte ha hjälm? Spelar det roll vad man har för hjälm?? Jag törs snart inte åka skidor längre när nån fräning kanske skrattar åt mig om jag har hjälm. Det var en länk till en cool killes hemsida med bilder på honom när han skuttade lite och han hade KEPS. Är det freeride eller?

Hjälm! det beror ju på vilken typ av flackåkate man är?
För de snubbar som står utan för lagen och skiter i allt finns denna variant.
http://www.robbans-speedshop.com/bandit.html

För alla riktiga free riders finns denna variant

http://www.butikenistallet.se/hjalm.html

för det som anser att berget är ett krig finns denna klenod

http://www.historiska.se/histvarld/drakter/1300soldat/hjalm.htm

och för arbetargrabbarna med blåställ och medlemskap i byggnads eller metall finns
http://www.arbetsplatscentrum-sef.com/skydd/hjalmar.htm

Själv så är mina baraktiviteter så branta att jag brukar denna hjälm med matchande utrustning.

http://www.highcomsecurity.com/eod/searchsuit.shtml

Hr Mes. Tycker det känns bra att hjälmen för dom hårda grabbarna http://www.robbans-speedshop.com/bandit.html är allergitestad. Tänk när Biker-Bob tar en paus i vapenaffärerna och beskyddarverksamheten för att köpa ny kruka och kanske riskerar att få exem i hårbotten med sjukskrivning som resultat. Man kan ju tappa grova marknadsandelar.

Bäste Dusbin.

Visst är det så att tuffa killarna även de kan ha problem med allergi mm. Svamp i hårbotten samt klaustrofobi var en av de största åkommor bland bikers när det var möjligt att kring gå hjälmtvånget med en läkarunderskrift. I dag har jag inte riktigt de känningar i bikersamhället som för att par år sedan men jag tror att det fortfarande finns några okuvade själar som lagligt kan köra båge utan hjälm.

Fan Sammy, jag visste väl - kanske inte visste men kände åtminstone på mig - att du hade ridhjälm!
Spanska ridskolan i Vienna nästa anhalt för ditt crew?
Eller blir det Empire Polo Club i Palm Springs?

Tillbaka
Topp