Hjälm!

freeride_nu

Aktiv medlem
Hjälm!
I somras gjorde jag en mindre flygtur på min mountainbike. Hoppet kan väl närmast beskrivas som en "straight forward headplant". Dvs. efter flygturen på 6 meter landade jag i det närmaste på huvudet! Ryggen fick sig en rejäl smäll och hjälmen sprack! Jag är nu i det närmaste helt återställd men vad som hänt om jag inte haft hjälm vill jag helst inte spekulera i...

När jag åker skidor går det många gånger fortare än på MTB och fallen är inte färre. Och tanken på att det någon gång kommer att finnas en sten/klippa/träd eller något annat hårt där mitt huvud landar vid ett fall är skrämmande. Från och med i vinter kör jag alltid med hjälm i backen! Jag har köpt en ProTec Snow Ace som sitter perfekt på min skalle.

Troligtsvis skyddar inte ProTecen lika bra som en klassisk Jofahjälm, men den är betydligt "smidigare" och känns mest som en riktigt varm och go mössa. Dessutom är det inte längre "nördigt" med hjälm, snarare tvärtom. Man möts med full respekt och blir betraktad som en duktig (och förståndig) skidåkare!

Sätt på en hjälm du också. En dag kanske det är för sent...

MVH/MM

Hjälm!
huah du sätter läskiga tankar i mitt huvud. Hoppas jag glömmer detta inlägg snart, annars blir jag tvungen att köpa hjälm jag med. MVH/Henrik

Hjälm!
Det var bra att du tog upp det. Jag hade nästan glömt att en sån ska man ju ha. Jag är säkert glömsk bara för att jag slagit huvudet i isen för många gånger. (|:) Kolla in smileyn. Han har hjälm. /Nu ska jag snart åka lite kvällsåkning men jag kanske skulle köpa en hjälm innan, om jag kommer ihåg.

Hjälm!
Efter en fet flygtur i Chamonix som slutade med klockren skallträff i landningen den 21 december 1998 köpte jag en Scott hjälm. Fet bra skydd om man åker fort och mycket. Tyvärr är det för få märken att välja på i Sverige. Ett av de bästa märkena verkar vara Leedom från USA. Kan man köpa dessa i Sverige?

Hjälm!
Hjälm är inte längre fjantigt. Egentligen har det aldrig varit fjantigt, men det har betraktats som så. Vet många som kör med störtkruka nu förtiden. Och det är förnuftigt. Många av våra skid och utförsåknings affärer runt om i vårat land har börjat ta hem bredare sortiment på just hjälmar, och det är ju bra. Fast vem har råd med en hjälm som kostar 1800 kr. Nog för att inte alla kostar så mycket, och tur är väll det.

Hjälm!
Jag Använder alltid hjälm när jag åker i hemmabacken. Ganska mkt för att jag är skidinstuktör och att vi har bestämt att vi ska försöka ha hjälm för att det är en bra grej, men oxå mkt för att jag känner att jag behöver det.

Det som jag ville "lägga in" var dock att jag inte alltid kör med hjälm! När var i alperna i vintras så pallade jag inte riktigt trycket, Jag blev helt plötsligt en Meganörd mod. delux! Jag körde en dag med, resten av veckan så körde jag utan....

Sen så blir det ju så fula solmärken när man åker länge med hjälm, det ser ut som man har vita polisonger eller nåt o det är ju inte kul. Så är det riktigt soligt när jag är i fjällen t.ex. så åker jag oxå utan hjälm. Fast ALDRIG skogsåkning utan hjälm. Där går gränsen, det får det vara så nördigt det vill. Man måste ju spara det man har... :)

Hjälm!
Tack Mountain Man för ett bra inlägg.
Har sedan en tid gått och funderat på att införskaffa en "kruka" och har nu bestämt mig, det blir hjälm.

Hjälm!
......DET VERKAR SOM DET ÄR SVÅRT FÖR VISSA!STRUNTA I VAD ANDRA TYCKER OCH TÄNKER, DET VIKTIGA ÄR JU ATT MAN HAR URKUL OCH INTE SKADAR SIG.JAG HAR DEN HÄR SÄSONGEN BÖRJAT ÅKA MED HJÄLM & JAG KAN GE ER 3 BRA SJÄL VARFÖR (FÖRUTOM, SOM ALLA VET, ATT DET KAN RÄDDA MITT LIV)1. JAG UTVECKLAR MIN ÅKNING ENORMT, JAG ÄR INTE LIKA RÄDD FÖR ATT RAMMLA.2. JAG FÅR MER RESPEKT FRÅN ALLA ÅKARE, SPECIELLT DUKTIGA, SOM VIDARE KAN GE MIG TIPS OM ÅKNINGEN.3. JAG FRYSER INTE OM ÖRONEN, HJÄLMEN ÄR VARMARE ÄN VILKEN MÖSSA DU ÄN HAR.DET ÄR VERKLIGEN VÄRT ATT FUNDERA PÅ DET, & NI SOM TYCKER ATT DET ÄR NÖRDIGT, FUNDERA ÖVER OM NI VERKLIGEN SKA UT I BACKARNA!!!!!

Hjälm!
Lisa, jag håller helt med dig på nästan allt som du skriver. Men jag är inte bara skidåkare, jag är oxå människa! Om det är strålande sol och vindstilla så blir det ibland lite för varmt att köra med hjälm. Man känner sig instängd i ett stort skal av plast och då känns det befriande att ta av sig hjälmen. Håller inte du med om det?
Sen var det det här med att vara mesig o så och det tror jag inte att man kan förstå om man inte har råkat ut för det, men ibland känner i alla fall jag mig ganska fånig när jag åker med hjälm... Men det är oftast inte så farligt, det funkar nästan alltid att visa vad man går för åkmässigt för att inte framträda som mesig mer.

Sen tycker jag att du ska ta och skriva med små bokstäver nästa ggn. Det ser lite snyggare ut.

Hjälm!
Bra att det är fett med respekt att ha hjälm!!! Funderar själv på att köpa en. Men först skall jag köpa en ryggplatta, en sådan som crossåkarna har, jag vill inte bli lam om jag vurpar!!! Någon som vet vart jag kan köpa en sådan på nätet??? eller någon annan stanns för den delen!

Maila mig

Hjälm!
Ryggplattor köper du i närmsta hojbutik. Dainese gör de klart bästa ryggskydden. Finns i olika längder. Räkna med att lägga ut mellan 500-1000 spänn. Du hittar nog inte så mycket billigare på nätet så köp i butik så du kan prova ut den som du tycker sitter skönast och passar bäst.

Hjälm!
Hjälm? Ja, visst är det bra. Skyddar knoppen samtidigt som det är varmt och skyddar mot blåst betydligt bättre än en mössa. Jag brukar använda hjälm ibland. I varje fall när man har bestämt sig för att åka lite rejält....

Hjälm!
BJÖRN!!!
Så fel det kan bli ibland då bland tangentbordet. Det var ju bra att nån upptäckte detta!!!

Jovisst, det kan säkert bli varmt i hjälmen, vet inte vad du har för någon, och det är ju upp till var och en om man tar av sig den eller om man behåller hatten på.

Men är det riktigt fint och varmt en dag ser jag till att åka inte sitta och sola!!!

Men visst känns det bra att kunna bränna på i backarna, och dom som gör dig osäker i din hjälm, visst känns det bra att visa vad man går för??

Lisa

Hjälm!
Alla inlägg har varit bra, men jag är rädd för att jag ändo inte kommer att köpa en hjälm. Jag kommer nog att köpa en efter det har hänt en olycka, men det är inte så smart det heller, för då kanske det redan är för sent.
Jag behöver nog bli lite mer övertygad.

Axel

Hjälm!
Ok... mer motivation Axel?

Du var 16 va? Jag antar att problemet
ligger i att du inte tycker det är så
coolt att ha hjälm. Se det så här:

Placeboeffekten med att ha hjälm är rätt
bra... Att köra med hjälm förpliktigar,
det gör att man kör fetare för man vill
visa de andra att man minsann behöver den
där hjälmen! No Fear har börjat sälja
klibbor med sin logga, passar utmärkt
på en scott chrome. :-)

Själv hade jag tidigare aldrig hjälm i
pisten för jag tyckte inte det behövdes
eftersom det inte fanns några klippor
i närheten. Nu känns det naturligt men
visst laddar man lite extra i pisten :-)

Följande skydd åker jag "alltid" med:

Ryggskydd
(Typ MC-cross, borde vara lika självklart som hjälm, en enda krossad kota kan betyda slutet på din åkning!!!!)

Hjälm
(Scott chrome, DYR så ini h-e men det är ju vikigt att man har en hjälm som man använder! Jag skulle aldrig använda en blå Jofa lika ofta! 1800 känns nog billigt den dan jag krossar den mot en klippa)

Handledsskydd
(extreme wrist support, bröt handleden -96
i misslyckad 360 i big jump ->
12 veckors gips under wakeboardsäsongen :-(((

Knäskydd
(inline agressive, mest för att det är skönt
att sitta på dem i backen och för att det
gör så FÖRBANNAT ONT att slå i knäna)

Det är klart att det låter mycket men
det är faktiskt ingen fara... och som sagt
man laddar lite mer ... :-)

PS. Tvätta aldrig din scott chrome med rödsprit... Färgen försvinner :-(

Hjälm!
Nyss hemkommen från Gällivare har jag ytterligare några skäl för att alltid åka med hjälm.

Efter att ha (försökt) bemästrat snårskogen på Dundret (första gången i hjälm) har jag hittat en förträfflig detalj med att ha hjälm. Hur hårt man än bränner in bland fjällbjörkar och granruskor sitter hjälmen och glasögonen alltid kvar!! Mitt broblem förr var alltid att jag fick stanna var 15:e meter för att plocka ned mössan... Nu är det bara att bränna på!! Dessutom behöver man inte längre vara lika rädd för nedhängande grenar längre utan helt fokusera på stammarna.

Så här mycket kåda har jag aldrig förr haft på stålkanterna! Snälla, säg inget till naturvårdsverket.... :-)

Hjälm!
Är du galen spriten skall man dricka!!! (;-)

Nu skojar jag med er, många bra inlägg här. Förutom den där 16-åriga tordhyvlen som inte tyckte det var nog ballt med hjälm!

Åk upp till gränsen kolla på killarna och tjejerna som laddar mest och går fetast de har hjälm och/eller ryggplatta. Och de snubbarna har mer respekt än en 16 årig stockholmare som står på skidorna 3 helger per vinter!!!

Men jag måste passa på att lägga in ett passus: Man blir inte odödlig för att man kör med bra skydd!!! Ni skriver om att man kan köra hårdare och fetare med skydd! Hmmm detta stämmer nog, men skydden gör inte att man blir odödlig även om ni tycker att det känns så! Det gör fortfarande dj ont att vurpa hårt! och alla ryggskador beror inte på trauma mot ryggraden, du har ju tex kotkompretion med diskbrock som följd. DVS du kan knäcka ryggen på 1000 olika sätt utan att det innefattar trauma mot ryggen!!! Och inga skydd i värden kan skydda dig om du har en liten hjärna som du slutat använda bara för att du har skydd!!!

/S

Gå fetare eller ta bussen hem!!!

Hjälm!
Rent rationellt har du såklart rätt...

Precis som att laviner inte slutar att gå bara för att jag har tranciever...

Men... Det är ändå så att man känner sig säkrare, det känns mer skyddat helt enkelt...

Jag vet nog inte riktigt hur jag ska beskriva det... Hjälmen och skydden får mig inte att
ladda mer men att känna mig säkrare när jag gör det... Precis som trancievern... Jag åker inte på ställen jag inte litar på men jag känner mig säkrare var än jag åker...

Förstår ni? Kan man vidta en säkerhetsåtgärd ska man vidta den....

/N

Hjälm!
Självklart skall man ha hjälm. Men många hänvisar till att de som kör fetast(coolt snack) kör med hjälm. Någon skrev att man skulle titta på de värsta i Riksgränsen, där har alla hjälm. Faktum är att det nog bara är under tävling där det är obligatoriskt hjälmtvång som de värsta åkarna kör med hjälm. Ser ni någon med hjälm i alla skidfilmer som finns? Ja, när det är filmat under extremtävlingar.Jesper Rönnbeck bör ju klassas som en av de värsta, i Sverige i alla fall. Han hänger ofta i Åre men aldrig i hjälm.Starsen bör föregå med gått exempel och andvända hjälm även när de friåker hemma i Svedala.Fast det är upp till var och en.

Hjälm!
Läste igenom era inlägg och kom till insikt om ett hjälm inte vore helt fel... Prolemet är att man vill ha en hjälm som inte är alltför klumpig och ser ok ut. Jag menar, jag vill inte ha en Jofa från 87 på pallet. Har någon något förslag på vad för hjälm jag bör införskaffa?

Hjälm!
Knaske är det ett lokalt fenomen i gränsen att många av de fetaste går med hjälm, jag antar att det kan bli en trend och vara dj hippt att åka med kruka. + att det inte är dumt att skydda sig! och det hajjar ju alla!!!

stay hipp, stay smart, put a bowl on ya head!

ces

Hjälm!
JagGillarSkidor sa:
inte speciellt nödvändigt va ?

känns sjukt när man läser i tråden att typ ingen använde hjälm, nu är de ju en självklarhet och alla har hjälm även om den kanske inte används alla dagar av alla..

Hjälm!
Hjälm är ju som sagt mkt mysigare än tex en mössa. Iaf enligt mig.
Min hjälm är varm och go och kan justeras om den ska vara jättevarm lr jättekall, Perfekt!

Hjälm!
Hjälm räddar liv! Fick en lift i hyvudet efter lite oflyt, pang sa de å ja flög äna fram:P
Köpte precis en ny på Skilodge, 50% å så gott den sitter! :)

Hjälm!
tappade minnet i ett dygn när jag slog huvudet med hjälm... Gjorde samma vurpa ett år senare fast med en snygg mössa och då var det bara att resa sig tända en cigg och gå till baren..
kör utan hjälm, mycket coolare!

Hjälm!
Jah har fan alltid åkt med hjälm=) har åkt sedan jag var en 8-9 år iaf, och jag har aldrig typ blitt mobbad elr så för det : ) och dom få gångerna jag kör utan så känns det helt fel,:)

Tillbaka
Topp