Hjälmen sprack

wolfen

Ny medlem
Hjälmen sprack
tjena alla freeride:are.

Jag var uppe i Sälen runt nyår och åkte skidor. Som tur var så har jag använt hjälm sedan förra året, vilken jag nu använde som vanligt. Den sista dagen jag åkte så krockade jag i ganska hög hastighet med en annan, slog runt och dunka huvudet i marken. Det var en ganska häftig smäll, men jag fick mest något blåmärke på ryggen och lite ont i nacken, men när jag kom hem märkte jag en stor spricka i hjälmen, den hade liksom börjat dela sig på mitten. Den är av märket Pro Tec, och är cirka ett år gammalt. Ska verkligen en sådan hjälm gå sönder efter en smäll? Affären jag har köpt hjälmen på finns inte längre tyvärr, så jag kan ine fråga dem om det. ska jag bara strunta i det, vara lycklig över att jag hade hjälm när jag ramlade och köpa en ny?

Och för att avsluta, använd hjälm när ni åker, min olycka hade troligtvis slutat mycket värre utan den :)

Hjälmen sprack
köp en ny. pro tec hjälmarna brukar gå på ca 800 kronor. för det priset kan man man inte förvänta sig att de ska hålla lika bra som en dyrare racing-hjälm...

Hjälmen sprack
bättre att hjälmen spricker än huvudet... (fin princip som tillämpas på mchjälmar (ok, de spricker kanske inte ))

Hitta kvittot och reklamera, vänd dig till någon anna som säljer protec för att få kontakt...
borde inte vara omöjligt.

eller så pröjsar du ut 800 till som Knarkarn ovaför sa.

Hjälmen sprack
Ja, hjelmen skal faktisk sprekke. När hjelmen sprekker tas det opp mycket energi som ellers vill funnet vägen inn i huvudet ditt. Den skal selvfölgelig bare sprekke när den for et skikkelig hardt smell, sä hjelmen reddet deg nok. Send hjelmen til Pro.tec, du vil mest sannsynlig motta en ny hjälm og masse stickers!

Hjälmen sprack
Det är precis som Endre säger, jag gjorde en asvurpa i stöten förra året och då så dela sig hela skalet på mitten, klarade mig med en hjärnskakning och en natt på sjukhuset i Mora. Det var en salomon mach 2 racing så det spelar ingen roll vad hjälmen kostar, de skyddar i allmänhetet lika bra allihoppa...använd hjälm och kondom!

Hjälmen sprack
jag kan bara hålla med...

hjälmen skall spricka Om man vurpar för hårt .. det är ju materialet i hjälmen som tar upp kraften från smällen.. jag har spräckt 2 Xc hjälmar från MET en bmxhjälm från TSG och en fullface DH hjälm från 661..

MET hade en krashgaranti som gjorde att jag fick 30% rabatt på den nästa jag köpte..

.. tänk om hjälmen inte hade spruckit (altså inte fungerat som den skulle) då kanske ditt huvud hade tagit energin av krashen och spruckit inne i hjälmen som en lagom mogen tomat...

... reklamera kan du inte.. men du kanske kan få rabatt på den nya ??

/kalle

Hjälmen sprack
står faktiskt till och med i min protec hjälms manual att efter en rejäl smäll ska man byta ut den för den absorberar smällen och spricker

Hjälmen sprack
tycker fan den ska hålla..själv hade jag en pro tec hjälm förut o den höll för t.ex huvudlandningar från big jumps osv..fast den råkade jag pajja då jag använde den till inlines...

Hjälmen sprack
Wannabe Jackass verkar inte ha förstått vad som stått i alla de tidigare inläggen om att hjälmen SKA spricka...

sorry man, dina krasher kan då antagligen inte jämföras med den som wolfen råkade utför, de räcker helt enkelt inte till!

Hjälmen sprack
nästan samma sak hände mig. min pro tec hjälm sprack. fast jag fick en jävla hjärnskakning på köpet, men jag lever o det är ju sjysst.

Tillbaka
Topp