Hjälmkamera påverkar transcieversignal

Jarle

Aktiv medlem
"Quick warning for Transceiver users.

There is potential interference from a Go Pro camera and any modern digital avalanche transceiver.

I noticed it when testing an Ortovox Zoom, although it also affects the Tracker 2 and no doubt other brands.

The problem occurs when searching and bringing the camera within 30-40cm of the transceiver. This naturally occurs when the Go pro is on a chest mount or on your head.

Basically you will get erratic behaviour from the transceiver which in a rescue situation will confuse you and be potentially life threatening.

It's well known the impact mobile phones can have but you also need to be aware of cameras.

So our advice is to turn off any such devices before you search. We don't want any head cam footage of real life searchers getting confused.

See the below video for a brief 2 minute demo of the issue.

This entry was posted on Tuesday, November 6th, 2012 at 2:29 pm and is filed under General. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed."

http://www.facewest.co.uk/facewestblog/2012/11/06/go-pro-warning-for-transceiver-users/

Att saker och ting kan påverka signalerna har diskuterats många gånger på forumet, främst telefoner, men hur är det med övrig utrustning?

Själv har jag rätt ofta med mig transciever, telefon, hjälmkamera, radio och eventuellt en mp3-spelare. Hur mycket stör egentligen annan utrustning? Nu framgår det inte riktigt om han har wifi igång på den aktuella kameran men det känns inte som att någonting som inte sänder ut signaler kan störa transcievern?

Att det stör den som söker är ganska troligt eftersom signalen från den begravde kan vara svag. All elektronik ger störningar i vissa frekvensområden. Sändare och mottagare har filter för att undertrycka icke önskade signaler men filter är aldrig 100%-iga och det blir kvar lite störningar hur man än gör.

Att döma av videon så ger GoPro störningar som transorna försöker tyda som en sändande transa. Eftersom signalen om jag förstått det korrekt är en omodulerad bärvåg på 457 khz som sänder i korta tidsintervall on/off är det inte något direkt smart system. Teknisk info här Idag skulle man kunna göra ett mer störningstolerant system men då tappar man bakåtkompabilitet och får skrota all gammal utrustning.

Det som händer är alltså att GoPro läcker ut en signal i närheten av 457 kHz och att transan, precis som den ska, försöker tolka den signalen. Att bli begravd och ha en massa elektronik på sig är mindre bekymmersamt eftersom en sändande transa borde ha en starkare signal än en klantigt konstruerad mobil/kamera/whatever. Problemet är alltså att den störande grejen är betydligt närmare än den begravde och därmed når fram med sin störning till den sökande transan även om störningen är svag. Slå alltså av allting annat elektroniskt när du söker, problem solved.

Senast ändrad:
Nu är jag inte påläst i området, men transceiverns funktion är väl bara att skicka ut en signal som skall hittas? Alltså spelar det väl ingen roll om det är en gopro 10 cm bort som också skickar iväg liknande signaler? Låter snarare bättre, ju fler signaler ju bättre?

@saddl3r: om jag har fattat rätt så uppstår problemet om den som söker har på sig en påslagen hjälmkamera. eller om någon blir begravd och hjälmkameran rycks loss och hamnar någon annanstans är där personen är.

Vad man vill är ju inte att hitta signalen utan transcievern som sänder ut signalen. En kamera som är fäst på bröstet vet man ju var den är så den stör bara sökningen genom att man då har två signaler som tas in i transcievern.
Signalen som skickas från en kamera är knappast så stark så den skulle störa om den rycks loss. Det är närheten mellan transcievern och en kamera man bär på sig som är problemet.

Rätt illa. Riktigt nödvändigt att vara medveten om.

Man blir fundersam hur moderna mobiltelefoner kan störa transor också.

Ok, då tar vi det här med störning av transceivers igen.

Det är under söket som mobiltelefoner och wifi stör den sökande enheten. För att störa måste störsändaren ligga inom en meter ifrån sökenheten. Det är alltså inga problem om du blir begravd med din GoPro-kamera i sändläge, den kommer inte att störa söket.

Däremot måste ni komma ihåg att stänga av era mobiler, kameror och annat som sänder när ni söker, alternativ lägga ifrån er den utrustningen.

De signaler som mobiler och wifi sänder är inget som går att söka på med transceiver, däremot så är det elektronik som reflekteras med Recco oavsett om elektroniken är påslagen eller ej.

Inga nyheter i den bloggen alltså men det kan vara bra att upprepa för folk att stänga av sin elektroniska utrustning när de ska söka.

/Mårten

Min erfarenhet är det helt omöjligt att göra ett tranciversök med någon som helst elektronik i fickorna. Mitt tips är att lämna alla gadgets utanför sökområdet. Höll på att bli galen på transan innan jag kom på vad som var fel.
^jaha då var man för andra gången idag försent ute med sitt svar, typiskt.

Senast ändrad:
Tack Mårten, för att du redde ut det här igen. Tror det är många som inte är medvetna om detta. Så vi får hjälpas åt att informera våra vänner vi är ute och åker med.

Varför står det inte i tillverkarnas handhavandeinstruktioner att man skall stänga av övrig elektronik vid sök? Är de rädda för att just deras transa skall framstå som dålig om de varnar?

snorkel sa:
Varför står det inte i tillverkarnas handhavandeinstruktioner att man skall stänga av övrig elektronik vid sök? Är de rädda för att just deras transa skall framstå som dålig om de varnar?
De flesta tillverkare har börjat skriva in det här i sina instruktioner.

Tillbaka
Topp