Hjälmköp för missformad skalle

DavidBaron

Ny medlem
Hej!

Har letat efter en vettig hjälm i 2 år nu men jag sitter fan fortfarande i skiten och behöver lite tips. Jag tror jag har lite smalt huvud och att det är därför jag har svårt att hitta något som sitter skönt.

I de flesta fall av de hjälmar jag testat får jag inte ner en Medium över pannan men med en L så blir det aldeles för stort på sidorna. Helt missofrmad skalle har jag inte men tydligen inte helt rättjutet.
Frågan jag ställde mig var om det inte finns hjälmar med kuddar som du kan byta ut osv, han hittar fan inte det i lilla halmstad.

Någon som har tipps på hjälm eller andra tipps för att kunna ge min skalle lite skydd. Har inte testat hjälm med typ liten mössa under eller så och vet inte kanske kan hjälpa.

Jag har nog lite samma problem, mitt huvud är också sort of långsmalt. Jag provade etthundra hjälmar innan jag hittade någon som passade. Den jag hittade som passade Pro Tec B2 Snow. Den verkar vara lite annorlunda till formen än andra hjälmar så testa om inte den kan passa bättre.

Sen är det ju så att hjälm är lite obekvämt för att det är en hård kruka man sätter på sitt hårda palle, men man vänjer sig.

hej
till alla hjälmar du köper får du med kuddar som du kan sätta i ofta med kardborband eller liknande. en mössa eller ett pannband kan säkert hjälpa även om ja tror mer på de medföljande kuddarna. jag hade också lite problen med hjälm men sen hittade jag den perfekta, en red hifi den är skön för den är ganska hjup så de känns inte som den sitter uppepå huvdet utan som om huvdet är i den om du förstår hur ja menar. lycka till med hjälmköpet.

Vissa tillverkare har andra kuddar än dom som följer med hjälmen, tjockare eller tunnare, att köpa extra.

Har för mig att Pro Tec har någon sån variant också faktiskt.

Det finns ju hjälmar som man formar efter sin skalle, problemet är att dessa i regel är dyra, fula och svåra att hitta... Det bästa alternativet för dig skulle nog därför vara att köpa en L, och sedan fixa nån slags skumplast och ha på sidorna, alt. som du skriver en mössa med typ lite tjockare sidor på, som en stickad eller virkad historia. Du kan ju för övrigt kolla på junyard om dom har nåt som passar:

http://www.junkyard.se/snow/product.aspx?sid=2&cid=52&bid=0&m=c&g=a

//Axel

Hur fan ska han kunna prova hjälmen om den finns på nätet??

//H

ja som sagt, är lite skeptisk till att köpa en hjälm på nätet, känns som lite lotto.
Vet inte har just gjort en runda i stan nu igen och har testat alla nu, inget känns possitivt, blir nog till att köpa nere i serre istället och hoppas att de har ett bättre utbud där vilket men bör kunna utgå ifrån kanske finns större möjlighet att köpa extra kuddar där också, för har inte sett det här.

btw.
har faktistk testat en hjälm i förra året på intersport men som inte alls funkade med mina googs. Jag har ett par wisdom från oakley, som ni vet så sitter inte banden direkt på ramen utan det sitter typ en rätt rejäl plastbit mellan ramen på glaset och banden (se bilden http://images.usoutdoorstore.com/usoutdoorstore/products/full/p-06620!350.jpg) som gjorde att googsen lixom hängde på hjälmen istälet för att ligga mot ansiktet. Men vet inte om det var just den hjälmen eller om det är vanligt. Får se vart det vänder

Jag har exakt samma problem och har i år hittat denna https://www.freeride.se/review/view.php?id=2998 som jag köpt och som är mer långsmal än övriga. Jag har också testat över 100 hjälmar, denna har överlägset bäst passform för oss med missformade skallar! :)
Hittade den på Team Sportia, 1490 spänn tror jag.

Senast ändrad:
hur blev huvet snett? va de nån som tappa dig vid födseln eller ?

Emser sa:
Jag har exakt samma problem och har i år hittat denna https://www.freeride.se/review/view.php?id=2998 som jag köpt och som är mer långsmal än övriga. Jag har också testat över 100 hjälmar, denna har överlägset bäst passform för oss med missformade skallar! :)
Hittade den på Team Sportia, 1490 spänn tror jag.
Hmm, ska in på TeamSportia igen då och se om de hade den. Såg inte den där, men har ju en del giro. Tack för tipset

Jag har samma problem och för mig är det precis som poc, dvs ProTec funkar. Giro kör jag som MTB-hjälm och det funkar också bra. Det är väl rimligt att anta att de kör med liknande form för sina skidhjälmar så testa de också.

Senast ändrad:
Prova R.E.D Hi-fi, den är rätt rymlig åt alla håll, vem vet den kanske passar.

Tillbaka
Topp