Hjälp Atomic Bent Chetler?

AdamClaeson

Medlem
Tja forumet!

Recension av någon som kört på Atomics Bent Chetler önskas.

Jag är på jakt efter puderskida och har kärat ner mig lite i Bent Chetlers plankor. Har ju dock inte haft möjlighet att prova dom dessvärre och här kommer ni in i bilden. Någon som kört på den och kan dela sina upplevelser?

Min tanke är såklart att ha den som OP-skida och jag åker offpist mestadels i alperna, Röldal, Hemsedal och Trysil... Gillar att både kötta på och latja runt.

Nu till mina frågor:
1. Hur är den att "tura" med? Då tänker jag mig kortare strapatser framför allt. Typ åka upp med liften slänga på hudarna och traska en bit. Tunga?

2. Ibland blir man ju tvungen att ta sig ner i pisterna. Är den helt oduglig eller går det att ha skoj även här? (Ja, jag vet att midjan ligger på 120mm och att det är en ren offpist skida).

3. Tänker mig Atomic Tracker till. Bu eller bä?

Tackar på förhand kära skidvänner!

Vet inte hur mycket skidan har förändrats men kört på 12/13 ett tag. Jag upplever skidan som lätt i förhållande till dess bredd. Går absolut att tura på dom om du tänker göra någon dagstur då och då. Chetlern i pisten är väl inget att hurra för, går att få upp på kant om det är mjukt. Blir det däremot isigt är det sladd som gäller. Oduglig blir skidorna när du kommer upp i lite fart, slår något fruktansvärt. Tycker personligen att dom är alldeles för mjuka och fladdriga för att man ska kunna ha roligt över hela berget med dom. Men har du tänkt dig fluffiga dagar med tight skogsåkning, då är det skida för dig. Kan tilläga att om du är 180cm+ bör du ta 192 modellen, upplevs mycket kortare än vad dom egentligen är.

Har ingen erfarenhet av Tracker´n men däremot av 2 par Chetler..

Lekfull och kul skida som kommer att uppfylla dina önskemål.
Lätta för sin storlek och funkar att tura kortare sträckor med.
Funkar fint i offpist naturligtvis, men helt ok i pist.
Håller med
@carl-pedal om att du bör ta en 192 om du är över 180 cm.

Tack för era svar... Har ju hänt lite sedan 12/13 dock, dels så har den blivit styvare. Kanske skall fundera på Backland 117 istället... Hmmm

Någon annan med erfarenhet från Chetlern?

Har provat alla årsmodeller från 12/13 och framåt. Personligen gillar jag den äldsta modellen bäst då den känns lite stabilare än dem nyare.
Ska du tura med dem så rekommenderar jag att du kör en lättare bindning (typ duke) för att få ner vikten lite. Jag själv kör på Guardian, och den kombon väger lika mycket som en fullastad långtradare.. Det funkar ju att gå längre turer med dem, om man har lite huvud och kan bita ihop.

Annars är det en rolig skida att åka på, funkar ok i pist med tanke på bredden. Går att ladda på med om du monterar bindningen längre bak, och självklart tvärtom om du väljer att montera dem mer mot mitten.

Hoppas det var till någon hjälp!

//

Tjena,

för den typen av turer så kommer det funka alldeles utmärkt. Du är ju införstådd i att det inte är en turskida och det verkar heller inte som att det är så du ska använda den.

För att vara just en skida på 120mm midja så gör den sig helt ok i pist. Igen, det är inte ändamålet och heller inte det den är bäst på, men som sagt helt ok är den i pist.

Trackern kom ju till för just den här typen av ändamål, en utförsbindning som går att gå med. Den tidigare kommentaren att välja lättare bindning, typ duke, är inte riktigt rätt ute. Det finns absolut lättare bindningar än guardian/tracker, men de grammen som duken är lättare kommer du inte märka så mkt av. Kanske syftar personen på diamir eller tourbindningarna från marker.

//jens, tech-rep salomon/atomic

Tillbaka
Topp