Takbox experter sökes

Takbox experter sökes
Hej
Jag håller på att leta takbox inför vintern och hade behövt lite tips. Det jag söker är äldre lämplig lagom stor takbox som ska sitta på en Volvo xc70.
Varför äldre? Vill köpa begagnat och att det inte ska kosta skjortan (vill inte heller ha en flådig ny takbox)
Storlek? Normal stor för en xc70.
Ska den öppnas där bak eller på sidan?
Här hoppas jag ni takbox experter som säkert finns här på forumet kan hjälpa mig med vad jag ska leta efter på blocket och marketplace.
Det jag kikat på hittills är typ packline och skiguard men iomed att det är äldre takboxar hade de varit fint med lite goa tips.
Allt gott!

Takbox experter sökes
Vi har en Thule Motion på vår XC70, följde med på en kampanj vid köp av en WW Passat för ca 10 år sen.
Är väl en sånhär: https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/26209436?ci=3
Borde vara lite prutmån på dessa då ägarna fått dom i kampanjer vid gamla bilbyten, tycker det var saftigt med 6500.

Tycker det ska vara öppning åt sidan, annars blockar du ju bakluckan vid lastning av grejerna. Alltid bra att komma åt skuffen med pjäxor o hjälmar samtidigt. Öppning åt både vänster och höger håll är bekvämt men inte nödvändigt.

Passar bäst med en större box på en XC70, en för kort box passar dåligt till karossen o ser bara skumt ut. O rymmer heller inte längdskidor. Har du korta skidor är det alltid bra att kunna packa väskor bakom också.

Har också nyttjat en större box från Calix flitigt senaste året. Kanske lite stadigare byggd i plast o fjädrar men låskonstruktionen ger minuspoäng. Där styr låset även öppningsmekanismen direkt så är det lite snö eller is i vägen eller nån rem från packningen som tar i invändigt finns risken att knäcka nyckeln i låset. Thules låsmekanism styrs med en separat knapp när den väl är upplåst, tål lite mer våld.

Kolla rost på metallförstärkningarna i botten om du köper en Thule Motion, vår har rostat rätt bra men har också suttit på större delen av året.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp