Hjälp att välja nybörjarskidor under mellandagsrean

ErikJohansson

Ny medlem
Jag är intresserad av att köpa skidor och pjäxor nu under mellandagarna.
- Nybörjare, har endast åkt en vecka tidigare på hyrda skidor
- Smalt byggd, 178cm lång och ca 64kg
- Kommer nog åka mest i pistade nedfarter, men även lite offpist mellan backarna

Jag har fastnat för XXLs erbjudande för 1999kr, då det verkar billigt.
https://www.xxl.se/k2-alpine-pck-konic-75-cruise-nl10-16-17-alpinpaket/p/bp/1129197_b

- K2 Alpine Skis Konic 75 16/17 med bindningar
http://sv-se.k2skis.com/skis/k2-konic-75-eu

- Nordica Cruise SL pjäxa
https://www.xxl.se/nordica-cruise-sl-alpinpjaxa/p/1093312_1_style

Kan det här paketet passa mig?
Vilken skidlängd är isf lämplig? (finns ett schema i K2 länken, men är osäker då jag är smal)
Tror ni pjäxan duger eller bör man köpa en dyrare? (den verkar gå för 1000-1500kr)

Mycket tacksam för svar :)

Skidorna kommer säkerligen passa jättebra, välj längsta längden om du vill ha en lite stabilare skida att utvecklas på, välj 170 om du vill ha mer lättsvängd skida. Som vilken skida som helst kan du åka offpist med den, men självklart finns det bättre val att göra om du vill bra pistegenskaper men ändå kunna åka offpist på ett bättre sätt, men då är prisbilden annorlunda om du kikar på nytt.

Angående pjäxorna finns det för mig bara ett alternativ, och det är att åka dit och testa dom, sen testar du ett gäng till ur deras sortiment, sen köper du den som passar din fot bäst. Att åka skidor en hel vecka med ont i fötterna och att inte sitta fast ordentligt är inte kul, och det kommer sluta med att du byter pjäxor. Så lås dig inte vid denna pjäxan utan prova dig fram så du får rätt pjäxa till din fot. Hoppas att det hjälpte lite!

Tack för svar.

Jasså förespråkas det så lång skidor? (170/177)
Jag höll på och sökte runt ännu mer efter tråden skapades, fyllde även i ett formulär. Det rekommenderas ca 163cm.

Kan nämnas att jag troligtvis bara kommer åka 1 vecka per år, så jag har inga förväntningar på att bli en duktig åkare.

Senast ändrad:
Always-Sunny sa:
Ska du bara åka en vecka per år skulle jag bara köpa pjäxor och hyra skidor
Ungefär en vecka, troligen fördelat på 2-3 tillfällen.

Ett köp borde spara in sig ganska fort om nu det här billiga paketet passar mig.
En stor fördel med att köpa lär väl vara att man slipper lägga tid på att prova utrustning varje gång, samt riskera få en pjäxa som är oskön.

Är det helt fel att välja 163cm lång skida?
Jag är som sagt ca 178cm lång och 64kg.

Senast ändrad:
Hej.
Jag såg att du redan fyllt i formulär. Antar att du syftade till detta? https://www.freeride.se/kopguide-att-valja-ratt-skidor/

2000kr är inte mkt pengar men det är inte hela världen om du missar erbjudandet. Det tar tid att tugga i sig all viktig information, prova ut pjäxor med mera. Du kan hitta begagnad utrustning för ingefär samma peng som är "bättre" eller "bättre lämpade" för dina behov längre fram.

mitt främsta tips är intersports formgjutna fotinlägg. Vet inte om du har en bra butik nära dig? Det brukar kosta 600kr att få dem gjutna och det är väl spenderade pengar! Jag har t.ex platta fötter som "flyter ut" i pjäxan. Det är lätt hänt att en spänd pjäxa ömmar och lurar mig att köpa en storlek för stor. När jag provar pjäxor tar jag med mina inlägg och då vet jag precis om de passar eller ej.

waffa sa:
Hej.
Jag såg att du redan fyllt i formulär. Antar att du syftade till detta? https://www.freeride.se/kopguide-att-valja-ratt-skidor/

2000kr är inte mkt pengar men det är inte hela världen om du missar erbjudandet. Det tar tid att tugga i sig all viktig information, prova ut pjäxor med mera. Du kan hitta begagnad utrustning för ingefär samma peng som är "bättre" eller "bättre lämpade" för dina behov längre fram.

mitt främsta tips är intersports formgjutna fotinlägg. Vet inte om du har en bra butik nära dig? Det brukar kosta 600kr att få dem gjutna och det är väl spenderade pengar! Jag har t.ex platta fötter som "flyter ut" i pjäxan. Det är lätt hänt att en spänd pjäxa ömmar och lurar mig att köpa en storlek för stor. När jag provar pjäxor tar jag med mina inlägg och då vet jag precis om de passar eller ej.
Ja det formuläret har jag fyllt i, bland annat. Väljer jag "nybörjarskidor" och "kan åka i alla backar" blir det ändå 162cm rekommendation. Däremot om "Freeride allround" väljs som skida ökar den till 170cm. Men den aktuella skidan marknadsförs ju som en nybörjar all-mountainskida, så antar det är fel.

Tack för tipset om formgjutna fotinlägg.

Var ska du åka med dem? Om du ska åka iväg till något större ställe kan du ju passa på att hyra och testa olika varianter tills du vet vad du gillar och behöver. Om du ska åka i någon lokal backe är sannolikheten ganska stor att det töar dagtid och fryser nattetid. Lägger man till brist på nysnö får du isiga backar på förmiddagen och uppkört blandat med isunderlag på eftermiddagen. Så är det hos oss för det mesta. Detta ställer krav på skidorna. Visserligen åker folk på i princip vad som helst i den backen och det går ju bra. Personligen föredrar jag vridstyva skidor med bra isgrepp. Mina head supershape ispeed skidor köpte jag för 1250kr begagnade plus frakt (som var dyr, typ 700kr). pjäxorna köpte jag för 600kr begagnade. Ett par nya sådana skidor låg på 8-9000kr listpris som nya. Dom var repiga men vad spelar det för roll?

Senast redigerad av en moderator:
ErikJohansson sa:
Always-Sunny sa:

Ett köp borde spara in sig ganska fort om nu det här billiga paketet passar mig.
En stor fördel med att köpa lär väl vara att man slipper lägga tid på att prova utrustning varje gång, samt riskera få en pjäxa som är oskön.

Läs tipset igen... eftersom det står KÖP pjäxor och hyr skidor så slipper du problemet med att prova ut varje gång. När du sen hyrt skidor några gånger kommer du ha bildat dig rn uppfattning om vilka egenskaper du gillar/ogillar hos en skida. Då är det lättare att köpa en skida som passar dina behov. Du kommer säkert också kunns hitta vettiga skidor begagnat då, till bra pris.

Pillard sa:
ErikJohansson sa:
Always-Sunny sa:

Läs tipset igen... eftersom det står KÖP pjäxor och hyr skidor så slipper du problemet med att prova ut varje gång. När du sen hyrt skidor några gånger kommer du ha bildat dig rn uppfattning om vilka egenskaper du gillar/ogillar hos en skida. Då är det lättare att köpa en skida som passar dina behov. Du kommer säkert också kunns hitta vettiga skidor begagnat då, till bra pris.
+1
Och skriv upp märke och modell samt årgång på de skidor du hyr.
Glöm heller inte att skriva vad du tyckte om just de skidorna.
Kommer du att åka så sällan så är det lätt att glömma vad man åkt på och vad man tyckte.

När du hyr så kommer du att få skidor runt 164 cm vilket är en bra längd som du nog inte skall gå över, du kan till och med prova kortare när du hyr (men inte sen när du skal köpa) för de är lättare att svänga med.
//Åke

Tillbaka
Topp