Hjälp en vilsen själ med skidval

Halloj!

Jag ska iväg på en månads resa till Österrike nu i Februari och känner att jag har 100 frågor angående utrustning som jag ej har någon att fråga. Så jag chansar och kollar om det finns någon som orkar ge mig lite bra tips här.

Jag är en medelgod åkare men har bara åkt på hyrskidor hela livet men nu tänkte jag köpa egna skidor men vet ej riktigt vad jag ska ha. Jag tänker att jag vill ha det omöjliga, alltså en skida som passar bra till allt då jag ej vill köpa två par. Skulle gärna ha möjlighet att prova på att tura men vet ej om det kommer bli superaktuellt mer än ett par gånger denhär resan. Det kommer ju bli en del dagar i pisten men så fort snön finns kommer vi leta utanför men då kommer det nog för det mesta vara liftburet. Den stora frågan är egentligen ifall ni tror att det är värt för mig att ta fram den lite större plånboken och köpa ett par med någon typ av Shiftbindning och hudar redan nu eller om jag ska köpa ett par med vanliga alpinbindningar och sikta på att köpa topptursgrejer senare?
Tänker att jag vill ha ett par runt 100mm (+-5mm). Vad tror ni?

Tack på förhand
Elliot

Tjena!

Fan vad trevligt med en månad i Österrike.

Försöker hjälpa lite. Är ingen superexpert men tycker mig ändå ha lite koll.

Som du själv är inne på kommer det inte att gå att hitta en skida som är bäst på allt. För det användningsområde du beskriver låter väl runt 100 mm rimligt. Det kommer som sagt inte att vara bäst i pisten och inte bäst utanför men förhoppningsvis tillräckligt bra på bägge. Dessutom är den storleken rätt trevlig på eftermiddagarna när det blir uppkört i pisten. Dock såklart ingenting mot ett par rent pistorienterade styva och smalare pistskidor när det är isigt. Det blir alltid en kompromiss med endast ett par skidor.

En sak som kan vara värt att tänka på är att breda skidor, i vart fall enligt mig, kräver viss styvhet för att det ska vara kul i en hård pist. Jag hade tidigare de mycket populära Atomic Bent Chetler 100 men tyckte att de var för mjuka, och har sedan dess bytt till styvare plankor. Jag hade letat efter en skida med i vart fall lite metall eller annan liknande förstärkning. Behöver inte vara dubbla lager eller över hela skidans längd, men gärna under pjäxan i alla fall. Med detta sagt beror behovet av styvhet också lite på hur mycket man väger. Är man en lättviktare kanske man inte behöver någon metall alls.

Hade jag varit du hade jag klivit på Shiften och hudar direkt. Priskillnaden Shift / "vanlig alpinbindning" är inte så stor längre. Blir det bara lite turande eller till och med inget alls denna resa har du ju kvar möjligheten framöver, och utför är Shift i mitt tycke likvärdig med vanliga alpinbindningar.

Hoppas att det hjälper något i alla fall!

Instämmer i det @SoulRider skriver. En skida omkring 100 mm med en hybridbindning tycker jag är helt rätt. Jag skulle säga att en skida kring 2000 g (~ 180 cm) är ett bra riktmärke för att den ska vara rolig även i pisten på morgonen, utan att bli för jobbig att gå med.

Själv köpte jag Blizzard Rustler 10 (2024/25) med Shift-bindning och Pomoca-hudar. Ville ha ett paket som skulle fungera till det mesta och är otroligt nöjd. Fantastiska skidor, och jag är långt ifrån ensam i den hyllningskören.
Kan även rekommendera Nordica Unleashed, både 98 och 108. Liknande känsla som Rustlern.

Det här är ju mina högst personliga åsikter, så du får ta det med en nypa salt.

Tjena!

Som du själv är inne på kommer det inte att gå att hitta en skida som är bäst på allt. För det användningsområde du beskriver låter väl runt 100 mm rimligt. Det kommer som sagt inte att vara bäst i pisten och inte bäst utanför men förhoppningsvis tillräckligt bra på bägge. Dessutom är den storleken rätt trevlig på eftermiddagarna när det blir uppkört i pisten. Dock såklart ingenting mot ett par rent pistorienterade styva och smalare pistskidor när det är isigt. Det blir alltid en kompromiss med endast ett par skidor.

En sak som kan vara värt att tänka på är att breda skidor, i vart fall enligt mig, kräver viss styvhet för att det ska vara kul i en hård pist. Jag hade tidigare de mycket populära Atomic Bent Chetler 100 men tyckte att de var för mjuka, och har sedan dess bytt till styvare plankor. Jag hade letat efter en skida med i vart fall lite metall eller annan liknande förstärkning. Behöver inte vara dubbla lager eller över hela skidans längd, men gärna under pjäxan i alla fall. Med detta sagt beror behovet av styvhet också lite på hur mycket man väger. Är man en lättviktare kanske man inte behöver någon metall alls.

Hade jag varit du hade jag klivit på Shiften och hudar direkt. Priskillnaden Shift / "vanlig alpinbindning" är inte så stor längre. Blir det bara lite turande eller till och med inget alls denna resa har du ju kvar möjligheten framöver, och utför är Shift i mitt tycke likvärdig med vanliga alpinbindningar.

Tack för svar! Bra tips med styvhyveten som jag ej tänkt på alls. Får väl bli så att jag får sluta snåla och slå till på ett par shift. Har kikat lite på rambindningar men verkar ej höra så mycket bra om de pga vikt osv. Ska försöka handla skidorna begagnade men de verkar vara svårare än jag tänkt att hitta helt rätt. Är 190cm så skulle gärna hitta ett par som är så nära det som möjligt men de verkar bara göra det svårare haha!

Allt gött!

Innan du gör ett sånt köp kanske du bör vara säker på att du kommer att trivas i pisterna på ca 100 mm breda skidor. Många här gör det, men inte alla. Själv gillar jag litet smalare om det bara är pist det gäller såvida det inte är vårsnö (men jag har också ett bredare par). För som det låter är det i pisten du kommer att tillbringa 90% av tiden?

Lägg därtill att det finns pistnära offpist (det blir mest liftburet skriver du dessutom) som inte kräver vare sig hudar eller gå-läge för att komma till. Och hur är det med dina pjäxor?

Men... om du tänkt igenom allt det så ok! Det bör gå att hitta begagnade skidor runt 100 mm med t ex första generationens Shift på. Problemet är att många som säljer begagnat hoppas på så höga priser att man lika gärna kan köpa nytt. Men nya fina skidor + nya Shift + nya hudar kostar också en del.

När du letar beggat kolla alltid vad liknande paket kosta nytt hos SportConrad eller liknande för att få en uppfattning om rimligheten i prisläget och bra förhandlingsläge. Ofta säljer de tidigare års modeller för 30-50% rabatt.

Kan också rekommendera Rustler 10, modellen som kom förra säsongen.
Den gör riktigt bra ifrån sig i pisten och har bra flyt i lössnö.
Har även ett par Norse Enduro som är riktigt sköna offpist och lite lättare att sladda ut tailen om det skulle behövas.
Den kräver lite mer jobb om man vill göra tightare svängar i pisten. Norse levereras inte med så vassa kanter som Rustler (men något tjockare än normalt) så vill man få fast dem bra på is så får man dra några gånger med kantfil och bryne först.

När du letar beggat kolla alltid vad liknande paket kosta nytt hos SportConrad eller liknande för att få en uppfattning om rimligheten i prisläget och bra förhandlingsläge. Ofta säljer de tidigare års modeller för 30-50% rabatt.
Man skulle nästan kunna säga: Vad ska man med begagnat till så länge Glisshop och SportConrad finns?

Har du redan pjäxor med tech inserts (vilket jag har förmodat att du har givet att du inte nämnt något om nya pjäxor) tycker jag definitivt att du ska punga ut lite extra, om du kan, för Shift i stället för rambindingar :) Jag har kört rambindningar tidigare och Shift är i min bok klart värt priskillnaden. Betydligt lättare och bättre åkkänsla, alltså bättre både upp och ned.

Jag vill inte döda kunskapen i forumet på något sätt. Men testade att lägga in alla mina skidor jag haft och vad jag gillade med respektive skida, erfarenhet samt lite länkar till tester på skidor som jag gillar i ChatGPT. Ändå inte helt dumma råd. :D

Kanske ska prova för att ser hur det rimmar med tipsen här. 😬

Det är värt att fundera på vad dina polare har för utrustning också, det kommer antagligen inte bli så mycket turande om du är ensam att ha prylar. Du säger att du är medelgod åkare, då kanske pengarna är bättre spenderade på en lavinkurs (gärna på plats i Österrike). Det går ju alltid att montera om dina skidor med shifts nästa säsong och köpa hudar då.

Det är värt att fundera på vad dina polare har för utrustning också, det kommer antagligen inte bli så mycket turande om du är ensam att ha prylar. Du säger att du är medelgod åkare, då kanske pengarna är bättre spenderade på en lavinkurs (gärna på plats i Österrike). Det går ju alltid att montera om dina skidor med shifts nästa säsong och köpa hudar då.
Yes det har du helt rätt i! Jag tänker att det förmodligen ej blir mycket turande alls just i Österrike men om det kanske är värt att köpa på mig allt redan nu då det ej verkar vara några problem att åka pist med shifts. Har mest sett framför mig att majoriteten av turandet lär bli i Sverige.

Tjena!

Tack för svar!
Har förstått att det alltid blir en form av kompromiss när man bara vill åka med ett par skidor. Har tittat på Bent men tror ej som du säger att det är helt rätt skida för det jag ska göra. Men vill på samma gång ej ha för styva skidor. Får nog bli ett par shift eller duke och ett par beggade skidor.

Innan du gör ett sånt köp kanske du bör vara säker på att du kommer att trivas i pisterna på ca 100 mm breda skidor. Många här gör det, men inte alla. Själv gillar jag litet smalare om det bara är pist det gäller såvida det inte är vårsnö (men jag har också ett bredare par). För som det låter är det i pisten du kommer att tillbringa 90% av tiden?

Lägg därtill att det finns pistnära offpist (det blir mest liftburet skriver du dessutom) som inte kräver vare sig hudar eller gå-läge för att komma till. Och hur är det med dina pjäxor?

Men... om du tänkt igenom allt det så ok! Det bör gå att hitta begagnade skidor runt 100 mm med t ex första generationens Shift på. Problemet är att många som säljer begagnat hoppas på så höga priser att man lika gärna kan köpa nytt. Men nya fina skidor + nya Shift + nya hudar kostar också en del.
Tjabba!
Jag har ju ej åkt på supermycket olika skidor i mina dagar men fick prova på en väns skidor (102mm) sist jag var i Åre och tyckte det kändes riktigt skönt. Visst kan det vara skitkul att åka raceskidor på nypistat och trycka på men det har aldrig riktigt varit det jag ”jagat”. Så jag kan tänka mig bli av med lite av de egenskaperna om det kan bytas ut mot bättre flyt i lössnö.

Har redan köpt pjäxor och det blev ett par Salomon Shift Pro så det borde väl fungera med de flesta bindningarna som jag förstått det.

Tack

Tack för svar!
Har förstått att det alltid blir en form av kompromiss när man bara vill åka med ett par skidor. Har tittat på Bent men tror ej som du säger att det är helt rätt skida för det jag ska göra. Men vill på samma gång ej ha för styva skidor. Får nog bli ett par shift eller duke och ett par beggade skidor.
Speciellt om turandet i huvudsak kommer ske i Sverige kan det vara trevligt med något styvare då svenskt före långt ifrån alltid är mjukt och djupt.

Tillbaka
Topp