Liten, gammal, utvecklingsbar och rådvill

NiklasOak

Medlem
Hej, ännu en tråd där en vilsen själ önskar förståelse i en värld full av ställningstaganden.

Köpte mig ett par Racetiger SL och blev kär.
Visst dom bråkade med mig i början och har fyllt min mun med snö ibland men ju mer min kroppsliga förståelse ökat, ju underbarare har dom blivit.
Nä, jag är ingen förre detta aktiv skidåkare, jag är inte heller någon som bor i backen men jag tror mej ibland kunna glimma till med både fart, balans och tryck.
Så efter att kört korta svängar i 3 år och älskat varje sekund början nu min hjärna tänka längre svängar men med samma sköna Racetiger SL känsla.
Var ska jag leta?
Bara 66kg och 46år men fortfarande sverigeelit i styrkelyft, har jag nog ändå en hel del vilja och tryck i benen kvar.
Alltså drömmen vore ju en skida med längre sväng som klarar höga farter och lite bråkig pist men jag anar att här kanske det måste till en kompromiss, eller...?
Och måste jag välja mellan ”längre sväng-hög fart” och ”mer förlåtande i bubblig turistpist” väljer jag lätt sväng och fart före förlåtande egenskaper.
Om man nu måste välja!?
Jag är som sagt ingen stjärna men har hittills njutit av varje åk med mina Racetiger SL.
Vadå ingen stjärna undrar ni nu kanske, hur åker du då egentligen gamle man?
Är backen i bra skick så är det maxtryck, kort sväng och med fullt fokus på hög fart i svart pist som gäller. Älskar det.
Är pisten bråkig då sätter min skicklighet stopp och jag gör samma sak med lika mycket glädje i röd backe.
Så, nää, ingen stjärna som bemästrar alla underlag.
Eller kan berätta för andra hur man gör.
En stökig svart pist är för mig lite som att försöka göra en moonwalk på dansgolvet 01.55 efter en och annan skål.
Sinnet skriker av glädje men kroppen rör sig lite för okontrollerat.
Inte charmigt men ändå kul, både för betraktare och utövaren.
Om jag kan göra en moonwalk nykter undrar ni nu, varpå jag svarar snabbt men ödmjukt, japp!
Okej, släpp nu bilden på en moonwalkande styrkelyftare.
Det är inte viktigt, det viktiga är att ni fattar min nivå på skidåkning så att ni kan guida mej i denna djungel av modeller.
Visst jag kan köpa ett par Racetiger GS men jag ville ännu hellre höra vad ni tror kan passa den äldre herren i hörnet.
Kanske finns det någon som mej därute som nyss tagit steget från SL till större sväng och vet vilka misstag jag bör undvika.
Som tack för hjälpen kan jag lära er hur man marklyfter i trikå.

Tack för att du läste ända hit.

termons

Aktiv medlem
😄 Härligt att du vill åka hårt i alla förhållanden. Racetiger är en härlig skida i korta bra backar men verkligen ingen nybörjarskida. Starkt att du börjat tycka om den.

Glöm GS skidan. Den är lika ensidig som SL, kräver bara längre bra backe.
Om du vill ha en skida som funkar i pisten i olika förhållanden och vill göra litet större svängar med fart så tycker jag att du skall skaffa en passlig sk. allmountain skida.

Skiessentials har bra recensioner och videor var man kan jämföra olika skidor.
Lycka till.

Den här tex. tycker jag kunde passa.

bra pris också.:giggle:

Senast ändrad:

NiklasOak

Medlem
😄 Härligt att du vill åka hårt i alla förhållanden. Racetiger är en härlig skida i korta bra backar men verkligen ingen nybörjarskida. Starkt att du börjat tycka om den.

Glöm GS skidan. Den är lika ensidig som SL, kräver bara längre bra backe.
Om du vill ha en skida som funkar i pisten i olika förhållanden och vill göra litet större svängar med fart så tycker jag att du skall skaffa en passlig sk. allmountain skida.

Skiessentials har bra recensioner och videor var man kan jämföra olika skidor.
Lycka till.

Den här tex. tycker jag kunde passa.

bra pris också.:giggle:
Tack så mycket för att du tar dej tid!
Så med denna Fischer kommer mitt behov av utmaning att mötas upp, glömde nämligen skriva att jag verkligen uppskattar den potentiella utvecklingen en skida kan ge!?
Jag har nämligen inget behov av att åka och sladda lite, jag åker skidor som jag tränar och blir jag inte bättre eller ställs inför eller utmanas av saker jag inte riktigt klarar av (bråkig svart pist) så ledsnar jag snabbt.
Detta ska inte misstolkas som att det bara ska vara svårt, för då kunde jag ju lika gärna ta en enhjuling upp i liften...
Så nu vill jag har mer fart, längre sväng och skidor som tar mig upp på högkant.

Marboh

Aktiv medlem
Tror nog mer på RC one 86 än ranger. Om man bara ska var i pisten så är det ett bättre val.
Rangern har ju en del frontrocker som inte tillför så mkt i pist.
One 86 tror jag är mer träffsäker om man bara tänker sig pist och uppkörd pist. Snabbare kant till kant, lite bättre kantgrepp. Och TS verkar ha ben som pallar :)

termons

Aktiv medlem
Nu vet jag ju inte riktigt din åknivå men Fr 94 skulle jag inte rekommendera till en nybörjare pga att den är litet åt det styvare hållet specielt i tailen. Den lekfulla fina shapen kombinerat med bra styvehet gör skidan verkligen mångsidig. Inte för krävande men ändå litet att växa med. Tror också att de flesta avancerade åkare tycker om Fr94 egenskaper.

supercross

Aktiv medlem
Två förslag av skidor som du kan utvecklas med. Völkl Kendo 88 och Blizzard Brahma 88

Kompetenta skidor med två lager metall, kommer att kräva sin åkare men inte omöjliga på något vis.

RWD

Aktiv medlem
Om jag fattat rätt så vill du ha en skida som klarar större svängar i högre fart i alla förhållanden i pist.
Du behöver nog i inte bredare än 85-90mm i midjan. Trots din vikt och ev bristande teknink (svårt att avgöra utan att ha sett dgi åka) så bör du klara av en ganska avancerad skida med tanke på din fysik.
Jag kör på ett par Deacon 74 Pro i pist. Tycker att den funkar även i mjukare och uppkörd pist. Blir det stökigt och mycket uppkört är de inte alltid så att receptet är bredare skida och mycket rocker även om det hjälper. Följsamhet och mjuk i knäna måste läggas till också.
Vill du prioritera egenskaperna i hård pist och kvickheten skulle jag rekommendera Deacon 74- det är nog den vassaste modellen (tillsammans med Deacon 76) i Deacon-serien.
Vill du ha lite bättre bärighet på mjukt underlag men inte förlora jättemycket bett på isigt underlag så är Line Supernatural 86 ett väldigt bra alternativ- riktigt stabil i höga farter och grymt bett på hårt underlag och väldigt allround svängradie, Finns även med 92mm midja och samma skärningsradie.
Ännu lite mer bärighet men bra på hårt underlag- Nordica Enforcer 93, finns i smalare variant också som följaktligen bör vara snabbare kant-kant, men den har jag inte testat.
Sen finns ju även 80 (större svängar) och 79 (lite kortare svängradie) som är lite "snällare" som jag tror kan vara bra alternativ för en medelgod -avancerad åkare.
Deacon 84 är lite tuffare och går som på räls i pisten. Snäppet under 74 men bredden gör den mer allround.
Slänger även in Extrem Frontier 85 (ev 80-kortare radie), bra bett och fartstabila. Tror dock att dessa har utgått till denna säsong.

Senast ändrad:

NiklasOak

Medlem
Nu vet jag ju inte riktigt din åknivå men Fr 94 skulle jag inte rekommendera till en nybörjare pga att den är litet åt det styvare hållet specielt i tailen. Den lekfulla fina shapen kombinerat med bra styvehet gör skidan verkligen mångsidig. Inte för krävande men ändå litet att växa med. Tror också att de flesta avancerade åkare tycker om Fr94 egenskaper.
Alltid svårt att bedöma sig själv och man vill ju inte gärna falla ner i Dunning-Kruger fällan...
Men nybörjare... svart pist med SL skidor kanske inte så många nybörjare älskar på samma sätt som jag.
Jag stod på skidor första gången som 6åring och har åkt kontinuerligt sen dess, utan att för den skull bo i backen.
Trots det ser jag åkare som jag vill vara som när jag hänger i backen.

NiklasOak

Medlem
Två förslag av skidor som du kan utvecklas med. Völkl Kendo 88 och Blizzard Brahma 88

Kompetenta skidor med två lager metall, kommer att kräva sin åkare men inte omöjliga på något vis.
Det tipset uppskattas! 🙏

NiklasOak

Medlem
Om jag fattat rätt så vill du ha en skida som klarar större svängar i högre fart i alla förhållanden i pist.
Du behöver nog i inte bredare än 85-90mm i midjan. Trots din vikt och ev bristande teknink (svårt att avgöra utan att ha sett dgi åka) så bör du klara av en ganska avancerad skida med tanke på din fysik.
Jag kör på ett par Deacon 74 Pro i pist. Tycker att den funkar även i mjukare och uppkörd pist. Blir det stökigt och mycket uppkört är de inte alltid så att receptet är bredare skida och mycket rocker även om det hjälper. Följsamhet och mjuk i knäna måste läggas till också.
Vill du prioritera egenskaperna i hård pist och kvickheten skulle jag rekommendera Deacon 74- det är nog den vassaste modellen (tillsammans med Deacon 76) i Deacon-serien.
Vill du ha lite bättre bärighet på mjukt underlag men inte förlora jättemycket bett på isigt underlag så är Line Supernatural 86 ett väldigt bra alternativ- riktigt stabil i höga farter och grymt bett på hårt underlag och väldigt allround svängradie, Finns även med 92mm midja och samma skärningsradie.
Ännu lite mer bärighet men bra på hårt underlag- Nordica Enforcer 93, finns i smalare variant också som följaktligen bör vara snabbare kant-kant, men den har jag inte testat.
Sen finns ju även 80 (större svängar) och 79 (lite kortare svängradie) som är lite "snällare" som jag tror kan vara bra alternativ för en medelgod -avancerad åkare.
Deacon 84 är lite tuffare och går som på räls i pisten. Snäppet under 74 men bredden gör den mer allround.
Slänger även in Extrem Frontier 85 (ev 80-kortare radie), bra bett och fartstabila. Tror dock att dessa har utgått till denna säsong.
Wow, tack!
Som sagt är jag nöjd med mina Racetiger SL och ser skida nummer två som ett komplement när jag har dagar när jag vill ha lite mer fart och stabilitet och när jag inte är supersugen på att jobba på min teknik i kortsväng.
Har haft ett par Dynastar Legend Sultan 80 som jag gillade men i jämförelse med Racetiger så kändes dom trevliga men inte inspirerade och utmanade.
Lite för enkla om man kan säga så... lite familjebil helt enkelt.
Gav mej ingen ”kick”

termons

Aktiv medlem
Alltid svårt att bedöma sig själv och man vill ju inte gärna falla ner i Dunning-Kruger fällan...
Men nybörjare... svart pist med SL skidor kanske inte så många nybörjare älskar på samma sätt som jag.
Jag stod på skidor första gången som 6åring och har åkt kontinuerligt sen dess, utan att för den skull bo i backen.
Trots det ser jag åkare som jag vill vara som när jag hänger i backen.

Groomers

Luke: Jonathan doesn’t like it when we make lots of analogies, but skiing groomers on the Ranger 94 FR kept making me think of a performance-tuned sports car. The ski grips firm snow really well, transitions between turns quickly, and produces a ton of energy when bent. The Ranger 94 FR isn’t some ultra plush cruiser, but instead rewards aggressive skiers with precision, speed, and lots of pop.

For skiing fast on straight-up ice, I’d prefer a heavier ski that can stay more planted. But for ripping high-edge-angle turns on anything softer than ice, the Ranger 94 FR was a riot.

Hmm... finns nog mera utpräglade bra pistskidor som nämts här men FR94 borde nog inte vara familjebil 😂

NiklasOak

Medlem
Groomers

Luke: Jonathan doesn’t like it when we make lots of analogies, but skiing groomers on the Ranger 94 FR kept making me think of a performance-tuned sports car. The ski grips firm snow really well, transitions between turns quickly, and produces a ton of energy when bent. The Ranger 94 FR isn’t some ultra plush cruiser, but instead rewards aggressive skiers with precision, speed, and lots of pop.

For skiing fast on straight-up ice, I’d prefer a heavier ski that can stay more planted. But for ripping high-edge-angle turns on anything softer than ice, the Ranger 94 FR was a riot.

Hmm... finns nog mera utpräglade bra pistskidor som nämts här men FR94 borde nog inte vara familjebil 😂

Suveränt, har inte hunnit läsa recensionerna än. Varför måste man jobba...
Tack för bra input!

fredw

Aktiv medlem
Niklas, när du läser recensioner tänk på att du säkert efter alla dina marklyft i trikå har exceptionell benstyrka, mer än de flesta (eller alla) tävlingsåkare. Men inte deras teknik. Kan göra det litet speciellt. Benstyrka påverkar mycket hur en skida upplevs. Gissar att många skidor som många andra skulle beteckna som "too much to handle", "burly" etc kan passa dig, och att "snällare" skidor kommer att lämna dig likgiltig. Kanske testa typ Völkl Deacon 80/84 eller bredare skidor som Blizzard Bonafide eller Nordica Enforcer 100.
Om du vill vara mer pistorienterad, kanske Stöckli Laser AX, som dykt upp i en del trådar här på sistone, fast just detta exemplar till salu är nog för långt för dig...
https://www.blocket.se/annons/goteborg/skidor_stockli_laser_ax/92848262

Begagnat är en bra idé i din situation. Köp, testa, sälj, repeat... tills du vet vad du vill ha. Det är kul att köpa begagnat denna säsong, finns mycket att välja på. Tyvärr inte så många backar att åka i iofs.

Senast ändrad:

NiklasOak

Medlem
Niklas, när du läser recensioner tänk på att du säkert efter alla dina marklyft i trikå har exceptionell benstyrka, mer än de flesta (eller alla) tävlingsåkare. Men inte deras teknik. Kan göra det litet speciellt. Benstyrka påverkar mycket hur en skida upplevs. Gissar att många skidor som många andra skulle beteckna som "too much to handle", "burly" etc kan passa dig, och att "snällare" skidor kommer att lämna dig likgiltig. Kanske testa typ Völkl Deacon 80/84 eller bredare skidor som Blizzard Bonafide eller Nordica Enforcer 100.
Om du vill vara mer pistorienterad, kanske Stöckli Laser AX, som dykt upp i en del trådar här på sistone, fast just detta exemplar till salu är nog för långt för dig...
https://www.blocket.se/annons/goteborg/skidor_stockli_laser_ax/92848262

Begagnat är en bra idé i din situation. Köp, testa, sälj, repeat... tills du vet vad du vill ha. Det är kul att köpa begagnat denna säsong, finns mycket att välja på. Tyvärr inte så många backar att åka i iofs.
Ni är så bra.
Jag har starka ben men dom tar fort slut, dessutom väger jag lätta 66kg och det måste man ju också tänka på. Tekniken är inte i närheten av dom som kan åka, där har åren i trikå gett mej ödmjukhet. När nåt till synes så enkelt som marklyft fortfarande är svårt...

NiklasOak

Medlem
Absolut inte!!!
Bilder är ett krav, video att föredra.

Men i väntan på det:
Vad har du haft för längd på din völkl?
butiksracer eller "riktiga"?
Fan, nu gjorde jag ju så där och vips så står en dansare i kulissen och skrattar.
Okej då, jag kan kanske inte kan moonwalka men jag är en jävel på att hoppa i takt till musik och att få andra att förstå att det här faktiskt är århundradets fest. Oavsett om vi hoppar i skjorta eller trikå.

Längden på skidorna är 165cm och butiksracers.
Det där ordet alltså, du anar inte vad det väcker frågor och funderingar på hur ett par riktiga skidor skulle kännas.
Kan du inte komma på en liknelse relaterad till det vanliga livet åt mig!?
Är det som Mc Donalds kontra Max?
Eller Bing kontra Google?
Eller som TV3 kontra SVT?
Stilla mitt sinne :)

termons

Aktiv medlem
Fan, nu gjorde jag ju så där och vips så står en dansare i kulissen och skrattar.
Okej då, jag kan kanske inte kan moonwalka men jag är en jävel på att hoppa i takt till musik och att få andra att förstå att det här faktiskt är århundradets fest. Oavsett om vi hoppar i skjorta eller trikå.

Det där ordet alltså, du anar inte vad det väcker frågor och funderingar på hur ett par riktiga skidor skulle kännas.
Är det som Mc Donalds kontra Max?
Känns litet som du snöat in dig på pistracers. Det bästa som hänt inom skidsporten de senaste 20 åren är att man börjat inse att pistracers är endast bra om någon lagt upp portar på en jämn hård backe.

Pistracers är som Moto GP då moderna allmountain/freeride skidor är som enduro/motorcross.

Då underlaget och sättet man vill åka på tenderar att variera litet enligt min erfarenhet så rekommenderar jag alltid en allmountain/freeride skida också till pisten. Du har ju pistracern redan. Satsa på något nytt. Börja åka litet lekfullt runt berget och kanske tom. litet utanför pisten och i skogen så blir det ännu roligare. :)

GoranC

Aktiv medlem
Köp ett par Blizzard Bonafide
Då får du ett par stabila rackare som fixar det mesta du kommer ställas in för i form av pist i förfall. Stabila och styva så det räcker till och jag har inte hittat någon övre fartgräns på mina. Stabilare och ”biffigare” än både Völkl Kendo och Blizzard Brahma.
Självklart så tappar man lite av det där obönhörliga bettet och känslan i en GSR skida. Jag jämför då med Nordica Dobermann GSR EVO EDT, som jag också har för dom dagar då det är lite folk och stenhårt i posten och Völkl Racetiger GSR PRO.
Men vill du ha något sådant som verkligen har ett grymt bett så självklart är det två superbra kandidater. Eller ett snäpp upp till Rossignol Hero Master. Men som sagt, dom trivs inte så bra i en stökig pist.

Henric-s

Medlem
Kanske tråkigt svar att få, majoriteten av alla tips på pistskidor verkar vara någonting med 90-100mm under foten. Race-tiger Sl är en super kul skida att åka på om man vill ha en kortare svängradie. Om man går upp till en lite längre svängradie så finns en massa bra skidor med svängradie 14-17meter. Bästa är att prova själv, det finns en anledning till att inte alla kör på likadana skidor. Lycka till i din åkning:)

JalonD

Medlem
Om du får chansen så måste du prova någon modell från Stöckli´s Laser serie. Fantastiska skidor över hela bergen (i pisten). Riktigt bra skid(or)a som biter bra i hårt underlag. Skidorna börjar verkligen leva när man ger dom en utmaning.

Emilk

Medlem
På riktigt - Stöckli Laser AX. Möjligen SX om du vill ha lite mer race/utmaning. Kästle MX 84 om du vill ha ytterligare utmaning och racekänsla.

rabbit

Aktiv medlem

Är det som Mc Donalds kontra MaxDet finns mycket positivt att säga om skidor som är en sorts blandning av allt men personligen?
imho är skillnaderna mellan butiksracers och "riktiga" inte så stora vad gäller åkupplevelse även om man är åktekniskt välfungerande annat än att butiksracers är generellt sett lite mer lättåkta.
Så... Metallica kontra Megadeth? ;)
Jag skulle vilja slå ett slag för Stöckli's "mellanskidor". Jag har inte järnkoll på de senaste årens produktnamn men dom har länge byggt en "Laser" som är ett mellanting mellan SL och GS skidorna och man har kunnat få en "FIS-kvalitet" skida på 180cm med en svängradie runt 17m.
Otroligt roliga skidor att röja pist med och ingen övre gräns om du inte är på landslagsnivå.
Nu erbjuder ju många tillverkare "liknande" skidor men ofta med mera "allmountain"-egenskaper och inte så omedelbart en GS-skida med kortare svängradie.
#fwiw

Marboh

Aktiv medlem
Hej, ännu en tråd där en vilsen själ önskar förståelse i en värld full av ställningstaganden.

Köpte mig ett par Racetiger SL och blev kär.
Visst dom bråkade med mig i början och har fyllt min mun med snö ibland men ju mer min kroppsliga förståelse ökat, ju underbarare har dom blivit.
Nä, jag är ingen förre detta aktiv skidåkare, jag är inte heller någon som bor i backen men jag tror mej ibland kunna glimma till med både fart, balans och tryck.
Så efter att kört korta svängar i 3 år och älskat varje sekund början nu min hjärna tänka längre svängar men med samma sköna Racetiger SL känsla.
Var ska jag leta?
Bara 66kg och 46år men fortfarande sverigeelit i styrkelyft, har jag nog ändå en hel del vilja och tryck i benen kvar.
Alltså drömmen vore ju en skida med längre sväng som klarar höga farter och lite bråkig pist men jag anar att här kanske det måste till en kompromiss, eller...?
Och måste jag välja mellan ”längre sväng-hög fart” och ”mer förlåtande i bubblig turistpist” väljer jag lätt sväng och fart före förlåtande egenskaper.
Om man nu måste välja!?
Jag är som sagt ingen stjärna men har hittills njutit av varje åk med mina Racetiger SL.
Vadå ingen stjärna undrar ni nu kanske, hur åker du då egentligen gamle man?
Är backen i bra skick så är det maxtryck, kort sväng och med fullt fokus på hög fart i svart pist som gäller. Älskar det.
Är pisten bråkig då sätter min skicklighet stopp och jag gör samma sak med lika mycket glädje i röd backe.
Så, nää, ingen stjärna som bemästrar alla underlag.
Eller kan berätta för andra hur man gör.
En stökig svart pist är för mig lite som att försöka göra en moonwalk på dansgolvet 01.55 efter en och annan skål.
Sinnet skriker av glädje men kroppen rör sig lite för okontrollerat.
Inte charmigt men ändå kul, både för betraktare och utövaren.
Om jag kan göra en moonwalk nykter undrar ni nu, varpå jag svarar snabbt men ödmjukt, japp!
Okej, släpp nu bilden på en moonwalkande styrkelyftare.
Det är inte viktigt, det viktiga är att ni fattar min nivå på skidåkning så att ni kan guida mej i denna djungel av modeller.
Visst jag kan köpa ett par Racetiger GS men jag ville ännu hellre höra vad ni tror kan passa den äldre herren i hörnet.
Kanske finns det någon som mej därute som nyss tagit steget från SL till större sväng och vet vilka misstag jag bör undvika.
Som tack för hjälpen kan jag lära er hur man marklyfter i trikå.

Tack för att du läste ända hit.

det låter som du egentligen inte är ute efter en ”all-mountain” för att åka utanför pisten utan snarare en lite bredare pistskida med bra stabilitet och som klarar lite uppkört före.
Det har nämnts massa olika potenta skidor i tråden. Har inte erfarenhet av alla så kan inte uttala mig där.
Men generellt så tror jag att det är mer rätt mot det jag tolkar att du vill ha, att du vill åt en all-mountain som är en biffigare pistskida snarare än en smalare ”offpistskida”. Man kan komma till ungefär samma mått på skidan men från olika håll så att säga..
Alltid svårt att rekommendera nån något utan att veta hur du åker eller vad som får det att kittla lite extra i Mellansverige.
Men med det sagt så kan det vara värt att kolla in Fischer one 86 gt. Potent skida.
Finns lite gött här:

Fanns nog mer om den på ski essensials/youtube. Och de nämner några av de andra skidor som kommit upp i tråden i kommentarerna.

jag är också en aning åsiktsbefläckad då jag äger ett par.

termons

Aktiv medlem
Benstyrka påverkar mycket hur en skida upplevs.

Det här håller jag inte riktigt med om då det handlar om nöjes åkning. Teknik är mycket mera avgörande. Behöver verkligen inte knäböja +?kg för att kunna njuta av en pistracer tex. Du väljer ju själv hurdana krafter du vill skapa och hur länge du vill åka på ett vist sätt.

Antog att Niklas inte var så avancerad åkare pga att han började inlägget med att Racetigern SL bråkade och fyllde munnen med snö nägra gånger i början, vilket inte händer åt en avancerad åkare.

Sen säger Niklas " Är backen i bra skick så är det maxtryck, kort sväng och med fullt fokus på hög fart i svart pist som gäller. Älskar det."

Tycker det är få avancerad åkare som kan åka på det sättet i svart backe om maxtryck syftar på någon forma av skärande kort sväng.

Vore roligt att se en video på åkningen. Nu har jag svårt att föreställa mig. Många bra tips på skidor här i tråden dock.

fredw

Aktiv medlem
det låter som du egentligen inte är ute efter en ”all-mountain” för att åka utanför pisten utan snarare en lite bredare pistskida med bra stabilitet och som klarar lite uppkört före.
Det har nämnts massa olika potenta skidor i tråden. Har inte erfarenhet av alla så kan inte uttala mig där.
Men generellt så tror jag att det är mer rätt mot det jag tolkar att du vill ha, att du vill åt en all-mountain som är en biffigare pistskida snarare än en smalare ”offpistskida”. Man kan komma till ungefär samma mått på skidan men från olika håll så att säga..
Alltid svårt att rekommendera nån något utan att veta hur du åker eller vad som får det att kittla lite extra i Mellansverige.
Men med det sagt så kan det vara värt att kolla in Fischer one 86 gt. Potent skida.
Finns lite gött här:

Fanns nog mer om den på ski essensials/youtube. Och de nämner några av de andra skidor som kommit upp i tråden i kommentarerna.

jag är också en aning åsiktsbefläckad då jag äger ett par.
Tack för den länken. Intressant. Verkar vara en riktig best, denna Fischer. Kanske i överkant för vår lille trikåklädda styrkelyftare?
Man undrar nästan om den Deacon84 som säljs i USA är ”snällare” än den europeiska. Har bara sett amerikanska reviews att Deacon84 beskrivs som ”forgiving” etc.

fredw

Aktiv medlem
"fredw sa: Benstyrka påverkar mycket hur en skida upplevs."
Det här håller jag inte riktigt med om då det handlar om nöjes åkning. Teknik är mycket mera avgörande. Behöver verkligen inte knäböja +?kg för att kunna njuta av en pistracer tex. Du väljer ju själv hurdana krafter du vill skapa och hur länge du vill åka på ett vist sätt.

Instämmer i det också, men den här killen är i sverigeeliten i styrkelyft. Tänk dig hans ben... Jag tror att hans benstyrka påverkar, att han automatiskt kommer att åka kraftfullare än Sture Sparrisben med samma teknik. Och därmed hantera och uppleva en maffigare skida på ett annat sätt, tekniken oräknad.

Inte helt fel med den här skidan kanske? Inget för en soffpotatis som tar hissen till plan 2, men trådskaparen beskriver sig som ett muskelpaket som gör squats i trikåer på fikarasterna (typ).

termons

Aktiv medlem
Instämmer i det också, men den här killen är i sverigeeliten i styrkelyft. Tänk dig hans ben... Jag tror att hans benstyrka påverkar, att han automatiskt kommer att åka kraftfullare än Sture Sparrisben med samma teknik. Och därmed hantera och uppleva en maffigare skida på ett annat sätt, tekniken oräknad.
Hmm.. Det är ju onekligen så att styrka och uthållighet kan göra skidåkningen bättre och inlärningskurvan snabbare.

Tycker ändå de som talar om skidåkningen som en fysisk prövning har missat poängen. Det finns andra grenar som lämpar sig bättre om man vill få en fysisk utmaning. Tex skitouring.

Tar som ett exempel Candide Thovex som åker mera med finess än med kraft. sk.Activ/Dynamic style...(Han är säkert relativt stark också)

Med rätt val av skidor och pjäxor kan man göra åkningen så njutbar som möjligt samtidigt som man blir en bättre åkare. Inte pistracer till en kraftig medelgod åkare tex. Många tycker inte om att äta snö. Finns förstås sådan också men tycker de missar poängen så att säga.:giggle:

fredw

Aktiv medlem
Hmm.. Det är ju onekligen så att styrka och uthållighet kan göra skidåkningen bättre och inlärningskurvan snabbare.

Tycker ändå de som talar om skidåkningen som en fysisk prövning har missat poängen. Det finns andra grenar som lämpar sig bättre om man vill få en fysisk utmaning. Tex skitouring.

Tar som ett exempel Candide Thovex som åker mera med finess än med kraft. sk.Activ/Dynamic style...(Han är säkert relativt stark också)

Med rätt val av skidor och pjäxor kan man göra åkningen så njutbar som möjligt samtidigt som man blir en bättre åkare. Inte pistracer till en kraftig medelgod åkare tex. Många tycker inte om att äta snö. Finns förstås sådan också men tycker de missar poängen så att säga.:giggle:
Instämmer igen i allt. Är själv gammal simmare med teknik som ännu räcker för att nästan hålla världsrekordfart i 15 meter. 10 sekunder senare flyter jag fram i samma fart som stora tanten i blommiga badmössan.
Min poäng rörde endast hur benstyrkan kunde påverka skidvalet. Och tekniken blir ju dessutom sämre när/om mjölksyran sätter in etc. Min 78-årige far följde med oss till Arlberg i vintras. Hans åkteknik är kvar och räcker gott till 15-20 svängar i följd då det ser ut ungefär som i fornstora dar (dvs typ äldre österrikisk skidlärare). Sedan fick han mjölksyra, tappade helt tekniken och det blev inte lika roligt längre. Fischer One 86 GT eller Völkl Deacon 84 vore nog inte rätt i det läget.

NiklasOak

Medlem
Pistracers är som Moto GP då moderna allmountain/freeride skidor är som enduro/motorcross.
Jag kan relatera till motorcyklar tror jag, då jag tävlat i motocross men nu åker landsvägshoj.
Så då kanske det är dags att sälja både pistskidorna och landsvägshoj för motocross och All mountain, då motocross egentligen är det roligaste som finns 😁😜

NiklasOak

Medlem
Kanske i överkant för vår lille trikåklädda styrkelyftare?
Hahaha, ni gör min dag. ❤️
Jag vill verkligen inte ha nåt i överkant men åndå vill jag ju det. När jag inte begrep min Racetiger så längtade jag ut i backen.
Hur gör man, hur måste jag göra, vad händer om jag och så där höll min hjärna på och för varje åk så knäckte jag fler och fler kroppsliga koder.
Visst de tar mej fortfarande ut på djupt vatten men det är det som gör att jag vill åka mer och mer.
Att bara glida ner känns för mej nästan onödigt, går det att förstå?
Saker jag inte kan ger oerhörd motivation.
Men återigen, jag känner mej oerhört ödmjuk inför mina kunskaper gällande skidåkning, jag är en glad motionär men som har lätt att lära.

Hendryx Boiler med freerideplatta. Enormt roliga, och går verkligen att utvecklas med. Är sjukt kul att stå på med i lite längre svängar och plöjer genom allt. Samurajsvärd!

GoranC

Aktiv medlem
Hendryx Boiler med freerideplatta. Enormt roliga, och går verkligen att utvecklas med. Är sjukt kul att stå på med i lite längre svängar och plöjer genom allt. Samurajsvärd!
Varför inte Blizzard Bonafide för en tredjedel av kostnaden?
Ett par Hendryx springer man inte bara och köper när man får lust. Dom byggs väl på Blossom fabriken på beställning av herr Luthman.

NiklasOak

Medlem
Här har vi den ultimata listan för en trikåbärande hobbyskidåkare. Tack!
Jag önskar jag kunde testa dom alla men det kommer ju inte gå.
Det kommer bli en del läsande och förhoppningsvis en provande av några.

Fischer Ranger 94 RF
Fischer Race one 86
Völkl kendo 88
Blizzard Brahma 88
Deacon 74 PRO alt 76
Line supernatural 86 alt 92
Nordica Enforcer 93 alt 80 el 79
Decon 84
Extrem frontier 85
Hendryx 917
Rossignol Experience 100
Völkl Deacon 80/84
Blizzard Bonafide
Nordica Enforcer 100
Stöckli Laser AX
Nordica Doberman GSR EVO EDT
Völkl GSR PRO
Rossignol Hero Master
Stöckli laser serien
Stöckli laser SX
Kästle MX 84
Fischer Race One 86 GT
Nordica Enforcer 93
Hendryx Boiler

zingo11

Aktiv medlem
Jösses, det blir tufft att hinna testa i dessa pandemi tider. Lägg en vecka på lektioner, hitta någon med den kunskapen som du söker.Testa olika skidor under veckan.
Lycka till.

fredw

Aktiv medlem
Här har vi den ultimata listan för en trikåbärande hobbyskidåkare. Tack!
Jag önskar jag kunde testa dom alla men det kommer ju inte gå.
Det kommer bli en del läsande och förhoppningsvis en provande av några.

Fischer Ranger 94 RF
Fischer Race one 86
Völkl kendo 88
Blizzard Brahma 88
Deacon 74 PRO alt 76
Line supernatural 86 alt 92
Nordica Enforcer 93 alt 80 el 79
Decon 84
Extrem frontier 85
Hendryx 917
Rossignol Experience 100
Völkl Deacon 80/84
Blizzard Bonafide
Nordica Enforcer 100
Stöckli Laser AX
Nordica Doberman GSR EVO EDT
Völkl GSR PRO
Rossignol Hero Master
Stöckli laser serien
Stöckli laser SX
Kästle MX 84
Fischer Race One 86 GT
Nordica Enforcer 93
Hendryx Boiler

Tror iofs att listans längd redan från början går att korta ner något... Du får konsultera din sekreterare! ;)

Mizze

Aktiv medlem
Jag är också utrustad med rätt rejäl benstyrka. Du har fått massor av bra tips på skidor ovan. Utöver dem, rekommenderar jag skidlärare och att åka igenom den delen av toppsegmentet i hyrbutiken som verkar aktuellt. Sedan köper du. Själv kör jag på Stöckli laser AX i skitpist. Det är en trevlig skida som blir styvare ju mer tryck du ger den, förutsatt att vi nu pratar eftermiddagsskitpist och inte blåis. Visst presterar den hyfsat på hårt underlag, men då skulle jag tro att dina Racetigers är roligare.

JanN

Medlem
Hej,

Lånar denna tråd eftersom titeln även passar in på mig. Tyvärr ingen styrkelyftare, men springer & cyklar 4 ggr per vecka. Självlärd teknik. 40-50 dagar per vinter. 180cm/77kg. Söker ett par skidor som komplement till mina Rustler 11, för att isiga backar tillsammans med barnen skall bli roliga och utmanande.

Funderar på något exklusivt, snarare än allround, eftersom ändamålet är:

- kvällsbacke med 70m fallhöjd. Kort men ok profil. Inte tillräckligt utrymme för GS.
- gläciärer, säsongsöppning när 1-2 pister är öppna.
- Korta sessions, kommer knappast ha problemet med uppåkta eftermiddagspister.

Begagnad 165cm FIS race? Tar jag vatten över huvudet...? Ok att köpa modell från ca. 2015 för billig peng för att testa, eller är det bortkastade pengar?

Någon som har tips om riktigt bra rabatter online? Vill helst inte betala mycket, eftersom jag heller sätter mina pengar på freeride skidor :)

Tack!

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Hej,

Lånar denna tråd eftersom titeln även passar in på mig. Tyvärr ingen styrkelyftare, men springer & cyklar 4 ggr per vecka. Självlärd teknik. 40-50 dagar per vinter. 180cm/77kg. Söker ett par skidor som komplement till mina Rustler 11, för att isiga backar tillsammans med barnen skall bli roliga och utmanande.

Funderar på något exklusivt, snarare än allround, eftersom ändamålet är:

- kvällsbacke med 70m fallhöjd. Kort men ok profil. Inte tillräckligt utrymme för GS.
- gläciärer, säsongsöppning när 1-2 pister är öppna.
- Korta sessions, kommer knappast ha problemet med uppåkta eftermiddagspister.

Begagnad 165cm FIS race? Tar jag vatten över huvudet...? Ok att köpa modell från ca. 2015 för billig peng för att testa, eller är det bortkastade pengar?

Någon som har tips om riktigt bra rabatter online? Vill helst inte betala mycket, eftersom jag heller sätter mina pengar på freeride skidor :)

Tack!
Så klart du kan köpa ett par begagnade FIS SL skidor eller butiksracer. Dom är inte så krävande så det klarar du säkert. Och i korta backar så vill man hinna med några svängar.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp