Hjälp! Gjutna sulorna för tunna!

• Trådstartare Trådstartare NtR
  • Start datum Start datum

NtR

Ny medlem
Har köpt gjutna sulor till mina pjäxor, bra stöd under fötterna. Men bara till strax framför hålfoten! Framför känns det som hela trampdynan och tårna hänger i luften, känns skumt och inverkar menligt på åkningen. Kollade med originalsulorna och de är klart tjockare fram än de gjutna. Har kollat med shopen där jag köpte gjut-sulorna, men de har ingen annan lösning än tjockare strumpor! Känns konstigt eftersom det är en, minst sagt, välrenommerad butik. Är det någon här på forumet som har en lösning?

Nej ... tjockare strumpor är ingen lösning. Du kan däremot prova med att lägga in en flat sula mellan ytter och innerskon. Förutom att du minskar volymen får du också en bättre isolering som gör din sko något varmare. Alternativt kan du prova med en halv sula (bara framfoten) som du fäster på lämpligt sätt (dubbelhäftande matttejp tex.).

Något av dessa alternativ borde kunna ge en bra kompensation till din tunnare sula. Det går naturligtvis att lägga in en extra sula i innerskon också, men jag skulle prova att lägga den i ytterskon (skalet) först.

Lycka Till!
MM

Tecnica brukade (back in the day) skicka med ett packe med vad som, i princip, var tjocka(någon mm), sulformade klistermärken i hårdplast som var gjorda för att lösa den typen av problem.
Klistrades på zeppan för lite extra höjd.

Om butiken som hjälpt dig med sulorna verkligen vet vad dom håller på med så hjälper dom dig med att fixa något liknande.
Att dom föreslår tjockare strumpor indikerar att dom inte riktigt har koll och inte borde vara "välrenommerade".

-peace
/r

Senast ändrad:
Annars finns det ju korksulor att köpa i vilken skoaffär som helst, så slipper man klippa och klistra :)

Tillbaka
Topp