Conformable formgjuten sula

Niklas_123

Ny medlem
Hej!

Har nya pjuck, tighta som 17 och får grymt skär i backen, men har problem med ena foten/pjäxan/sulan. Söker därför lite tips och erfarenheter om formgjutna sulor.

Jag har gjort ett par conformable-sulor men är inte nöjd. Jag får ett grymt tryck under högerfoten (framför hålfoten). Har inte hittat något konstigt på sulorna och de känns helt perfekta när jag står på dem utan att ha de i pjäxan.

Det jag har märkt är att sulan på höger fot (problemfoten) börjar tidigare, dvs sulan sticker ut ca 2 mm bakom hälen om jag står på den utanför pjäxan. På vänsterfoten, som funkar bra, slutar den samtidigt som hälen. Kan det vara problemet? Det som händer när man spänner pjäxan är ju att foten åker bak, men sulan ligger ju kvar längre fram eftersom den stannar mot pjäxans häl och formpassningen hamnar på fel ställe?

Jag har extremt hög hålfot och funderar om de där två millimetrarna kan sumpa allting då hålfoten hamnar för långt fram (precis där jag har trycket)? Ska det vara så j-a känsligt? Det betyder att det måste vara en grym precision när man gör sulorna också, det är inte bara att ställa sig på apparaten och köra liksom. Det krävs en del av han/hon som sätter sulorna och fötterna rätt när man gör avgjutningen.

Någon som har liknande erfarenheter eller tips på andra formgjutna sulor? Funderar på ortopeden istället. Där kostar de ca 1400 för en gipsavgjutning + sula. Vet inte hur bra de funkar för det här ändamålet.

Undrar också om Confomablesulorna funkar med tex Thermics "värmeelement"? Är sulan för tjock för att värmen ska gå igenom eller funkar det?

Det blev ett långt inlägg... Jag är iaf tacksam för alla tips och kommentarer om problemet, skidåkning med ont i fötterna är ingen höjdare.

jag tycker du ska gå till det stället och berätta ditt problem... det du har nu kan hända! dom fixar det åt dig... har gjort många sulor! japp det funkar med thermics element :)

Extreme79 sa:
jag tycker du ska gå till det stället och berätta ditt problem... det du har nu kan hända! dom fixar det åt dig... har gjort många sulor! japp det funkar med thermics element :)
Håller med! Du ska inte gå till ortopeden, dom passar inte till pjäxan. Men om du behöver annars i livet är dom grymma. Gå alltså tillbaks till butiken och berätta om dina problem, om dom inte kan hjälpa dig gå då till en annan butik och hör vad dom tror. Kräv att dom ska göra en ny avgjutning om dom inte får ordning på sulan eller pengarna tillbaks. Obs det är stor skillnad mellan olika butiker vad det gäller kunnande. Funkar fint med "värmeelement". Lycka till!

Tillbaka
Topp