Hur länge håller sig en formgjuten sula?

vctr

Aktiv medlem
Jag har tidigare löst stora delar av mina pjäxproblem med formgjutna sulor (110 mm fotläst på vänster och 115 mm på höger och 26.0/26.5 i längd a.k.a. Kalle Anka.)

Tycker mina Cochise har varit jäkligt sköna tidigare men nu har de börjat värka mycket. Är det troligt att sulan "slätats ut" eller dylikt? Borde jag ev lägga pesetas på att testa gjuta nya? Eller är det bara att byta tampong och hålla käft?

Jag har ett par sulor som jag tror jag gjorde runt 2004 eller nåt sånt. De håller fortfarande så här efter runt ~500 dagar fördelat på 12 år. Men börjar bli dags att byta...

Okej, jag befarade att mina är slut men jag ska åka lite till och ge fan i att gnälla innan jag går vidare. Taximixi!

Det beror väl lite på vilka det är också antar jag. Mina är ett par Conformable med dubbla lager formplast i hålfot och häl. "Pro" eller vad de hette när det begav sig. Känns väldigt stadiga.

Allt varierar... Har du ingen förstärkning i hålfoten så brukar man ha trampat färdigt på ett par efter ca. 150-200 skiddagar. Sen så förändras ju dina fötter, och om du formen med sulan inte längre överenstämmer med foten så ger det ju säkert upphov till smärta.

Jag brukar rekommendera nya vid pjäxbyte av den enkla anledningen att man får en sula som passar ordentligt med skalet och innerskon i den nya pjäxan.

Jag gjorde ett par 2001 som förvandlade sig själv till mjöl förra vintern. De nådde definitivt sitt livs slut i och med detta. Åkdagar vet jag inte, men det är över 500 i alla fall. Jag lagade dom på vägen nånstans genom att lägga två lager glasfiber med epoxy i botten, men det höll inte i evighet det heller...

Senast ändrad:
vctr sa:
Jag har tidigare löst stora delar av mina pjäxproblem med formgjutna sulor (110 mm fotläst på vänster och 115 mm på höger och 26.0/26.5 i längd a.k.a. Kalle Anka.)

Tycker mina Cochise har varit jäkligt sköna tidigare men nu har de börjat värka mycket. Är det troligt att sulan "slätats ut" eller dylikt? Borde jag ev lägga pesetas på att testa gjuta nya? Eller är det bara att byta tampong och hålla käft?
Får jag gissa så är det nog troligare att det är innerskon som har gett sig. Mina Cochise höll ca 75 skiddagar sen började innerskon bli riktigt oskön. Efter en fromsprutning till halva kostnaden av en ny päxja så känns dom fantastiska igen.

Håller med Pigglet. Är det första två versionerna av Cochise så är innerskon skit. Mina tappade allt vad hälgrepp heter efter två veckor åkning. De fixade till den innerskon senare men som sagt de första två var bland det sämsta och är det som drog ner pjäxans kvalitet pch prestanda.

Tillbaka
Topp