Hjälp! Köpa Nordica NRGY90 Evo?

Wozzox

Ny medlem
Tjena!

XXL har ett bra pris på dessa skidor just ikväll. 2500 för både skidor och bindningar. Undrar om dom kan vara nåt för mig?

Jag är 194 cm lång och väger 85 kg. Åker mest pist men även lite i parken och en hel del offpist om det är pudersnö (vilket det ganska sällan är där jag brukar åka tyvärr). Gillar lite bredare skidor som är stabila med bra grepp i men som ändå är kvicka. Brukar alltid hyra skidor då jag bara brukar ha 3-5 skiddagar om året, men till detta pris tänkte jag att det kanske är värt att köpa ett par egna.
Vad tycker ni?

Är nog bara att slå till på ett par till det priset.
Deg är väl inga puderskidor men dom kommer helt säkert funka jättebra i pisten och speciellt kommer du ha nytta av bredden då posten är uppkörd eller i vårdlush

/GC

Håller med om att med det priset behöver man inte tveka utan rekommenderar köp.
Det enda jag var lite tveksam till är bindningen som verkar finnas i två varianter, upp till DIN 10 resp DIN 12. Men på Nordicas hemsida har den svarta varianten en DIN 12 bindning.
Åker på ett par Salomon Enduro XT850 som är en liknande skida dock 85 mm bred och något tyngre konstruktion. Är 190 cm 93 kg. Nordican verkar vara en lite lättare konstruktion.
Ta den i 185 cm längd. Verkar ha en ganska tydlig tip rocker och även lite längd går bort på tailen.

Tack för bra svar! Jag slog till på ett par 185 cm långa, hoppas jag inte blir besviken :) Hittade ingen info om bindningen alls på xxl:s hemsida, men det stod att det skulle ingå så det löser sig nog!

Det är hur som helst ett extremt bra pris för skidor och bindning. Nordica gör ofta bra skidor, det är sällan skitlagg så jag skulle rekomendera dig att slå till för det priset. Det du ska tänka på är styvheten på skidan i förhållande till hur aggressivt du kör i backen , Ju mer nybvörjare och turitåkare du är , ju mjukare skida kan du använda dig av som kommer passa din åkning. Men om du åkert extremt ocgh aggressivt så ska du se till att du har en riktigt styv och hård skida som pallar trycket , annars drabbar du din teknik och åkförmåga i backen när det kommer tilll din tekniska utveckling.
Det är något du bara själv kan känna efter och *hitta* vad som passar dig och din åkstil.

Kör hår och lycka till!

Mvh, Ida Ruder

Tillbaka
Topp