HJÄLP! Köpa nya skidor!

ThomasE

Medlem
HJÄLP! Köpa nya skidor!
Det ska inköpas nya skidor till vintern och behöver lite hjälp, Jag är en kille på 85 kilo och är 182 lång.
Åker nästan endast park kanske nått puder åk då och då, Så jag letar först och främst efter en park skida!
Jag funderar på ett par Armada T-hall 09/10 med marker griffon. Men har hört att griffon kan glappa om man har full tilt d.v.s att det är ett litet mellanrum på framdelen av bindningen och pjäxan! (har ett par hot dogger 29,5). Åker aggressivt, jag är ännu bara en amatör i parkåkningen så jag vill helst ha en skida för den medelbra åkarn i parken. Hoppas ni har nog med info nu.

Tack, Thomas

HJÄLP! Köpa nya skidor!
Armada alpha 2 09/10 det är den skönaste skidan jag åkt med. Den är lätt, mjuk och perfekt för att jiba runt med. Dom är inte fladdriga. Dom är svår lärda i början (pga elfsho och rocker) men när du kommer inn i dom så är dom underbara. Dom klarar svartalinjen till streetkinkar. Men det är en avancerad skida så den kanske inte är så bra för nybörjare (fast jag vet inte hur bra du är och så). Det ända jag vet om Armada T-hall är att proet Tanner Hall kör med dom och sen har jag hört att det är en grym park skida men jag vet inte så mycke om dom. Full tilt pjäxan är super skön och perfekt för den som jibbar (snäll mot smalben) men man måste ha ''Smala fötter'' Jag har inte märkt att fulltilt glappar med marker griffon. Marker griffon är en bra bindning som inte krånglar.

Lycka till med skidorna // Flufffy

HJÄLP! Köpa nya skidor!
Flufffy sa:
Armada alpha 2 09/10 det är den skönaste skidan jag åkt med. Den är lätt, mjuk och perfekt för att jiba runt med. Dom är inte fladdriga. Dom är svår lärda i början (pga elfsho och rocker) men när du kommer inn i dom så är dom underbara. Dom klarar svartalinjen till streetkinkar. Men det är en avancerad skida så den kanske inte är så bra för nybörjare (fast jag vet inte hur bra du är och så). Det ända jag vet om Armada T-hall är att proet Tanner Hall kör med dom och sen har jag hört att det är en grym park skida men jag vet inte så mycke om dom. Full tilt pjäxan är super skön och perfekt för den som jibbar (snäll mot smalben) men man måste ha ''Smala fötter'' Jag har inte märkt att fulltilt glappar med marker griffon. Marker griffon är en bra bindning som inte krånglar.

Lycka till med skidorna // Flufffy
Okej! har funderat på dom också en kompis har alpha 2:or dom verkar grymt bra! Ang. marker griffon, är jag kanske lite för tung? jag väger 85 kilo har haft dåliga erfarenheter från ett par look px12 jib. Vill också gärna från nån som har provat armada t-hall helst 09/10! :)

HJÄLP! Köpa nya skidor!
Dirty-T sa:
Jarle sa:
Vad var det du hade för problem med PX12? Vad ställer du dina bindningar på?
ställer dom på 12DIN, det är då jag landar switch så går ski-stopen sönder!
Stoppern går förmodligen sönder för att hälen lyfter lite och stoppern tar i snön då du landar med framvikt.
Jag hade föreslagit någon biffigare bindning som Jester (dock har jag haft vänner med FT/dalbello som har haft problem med glapp i dessa), STH16, deadbolt/mojo/peak 15/18 eller FKS/P 15/18.
De bindningarna löser inte riktigt lika lätt som PX12 så ställ dem inte på 12 med en gång.

Parkskidor har jag ingen jättekoll på, inte heller är jag speciellt duktig på att åka park så skidor låter jag vara osagt

HJÄLP! Köpa nya skidor!
Jarle sa:
Dirty-T sa:
Jarle sa:
Vad var det du hade för problem med PX12? Vad ställer du dina bindningar på?
ställer dom på 12DIN, det är då jag landar switch så går ski-stopen sönder!
Stoppern går förmodligen sönder för att hälen lyfter lite och stoppern tar i snön då du landar med framvikt.
Jag hade föreslagit någon biffigare bindning som Jester (dock har jag haft vänner med FT/dalbello som har haft problem med glapp i dessa), STH16, deadbolt/mojo/peak 15/18 eller FKS/P 15/18.
De bindningarna löser inte riktigt lika lätt som PX12 så ställ dem inte på 12 med en gång.

Parkskidor har jag ingen jättekoll på, inte heller är jag speciellt duktig på att åka park så skidor låter jag vara osagt
Okej, så griffon är ungefär som px12an? har för mig att den ska var lite starkare men kanske nått jag bara fått för mig... Ska fundera på att köpa STH16! Har du nån erfarenhet av dom?

HJÄLP! Köpa nya skidor!
jag har kört på armada t-hall 09/10 den här säsongen. Sjukt skön skida! den är mjukare i nosen än i tailen för butters osv. sjukt lekfull. funkar super i stora hopp med, inget fladder. kör på dom!

HJÄLP! Köpa nya skidor!
gurkaz sa:
jag har kört på armada t-hall 09/10 den här säsongen. Sjukt skön skida! den är mjukare i nosen än i tailen för butters osv. sjukt lekfull. funkar super i stora hopp med, inget fladder. kör på dom!
Det var därför jag vill ha dom! att man ska kunna leka med butters å såna grejjer, jag har haft scott p3 06/07 som är skit hård och en jävligt tråkig skida.

HJÄLP! Köpa nya skidor!
Njae, marginell skillnad dem emellan. STH16 är för närvarande den enda bindningen jag använder och jag planerar att dänga den på nästkommande skidor också. Därför att:
- Trekkers fungerar bra med dem
- Manuella inställningar för allt = inget glapp
- väger lite
- Jag har alltid kört på Salomonbindningar, förutom FKS155 som jag hade på ett par och Duke som jag var missnöjd med, så jag känner dem väl och när STH16 kom blev det en naturlig övergång från 916. STH16 är inte lika bra som 916 men fortfarande riktigt bra och iom den lättare vikten tycker jag att det är en bra kompromiss.
- Den är inte så rackarns snökänslig som konkurrenternas bindningar, något som jag tycker är trevligt
- DIN-skalan passar mig

Den har kort och gott egenskaper som passar mig. Å andra sidan hade jag inte tvekat på att köra tyrolia eller look heller

HJÄLP! Köpa nya skidor!
Jarle sa:
Njae, marginell skillnad dem emellan. STH16 är för närvarande den enda bindningen jag använder och jag planerar att dänga den på nästkommande skidor också. Därför att:
- Trekkers fungerar bra med dem
- Manuella inställningar för allt = inget glapp
- väger lite
- Jag har alltid kört på Salomonbindningar, förutom FKS155 som jag hade på ett par och Duke som jag var missnöjd med, så jag känner dem väl och när STH16 kom blev det en naturlig övergång från 916. STH16 är inte lika bra som 916 men fortfarande riktigt bra och iom den lättare vikten tycker jag att det är en bra kompromiss.
- Den är inte så rackarns snökänslig som konkurrenternas bindningar, något som jag tycker är trevligt
- DIN-skalan passar mig

Den har kort och gott egenskaper som passar mig. Å andra sidan hade jag inte tvekat på att köra tyrolia eller look heller
Okej! och hur mycket väger du ungefär? =)

HJÄLP! Köpa nya skidor!
Jag väger för tillfället 67kg, kör bindningen mellan 12 och 14 beroende på dagsform och användningsområde 301 mm sullängd

HJÄLP! Köpa nya skidor!
Tillbaka
Topp