Hjälp! Längd på mantra.

claesjesper

Ny medlem
Hjälp! Längd på mantra.
Jag är i valet och kvalet med köp av völkl mantra. Jag väljer mellan 170 och 177. Jag är 45 bast som gubbkör relativt fort med
Storslalomsvängar. Jag är 171 cm och väger 71kg. Blir förhoppningsvis en del offpist också. Kör med ntn. Har just nu whitedot one 173. Har googlat en del men inte hittat effective edge för mantran. Nån som vet?

http://www.powder7.com/volkl-ski-size-chart-and-sizing-guide

Den här sidan menar att jag ska köra 170. Input i frågan uppskattas.

Hjälp! Längd på mantra.
Jag skulle nog rekommendera 170cm skidan.

Har inte ännu uppnått den ungdomliga åldern utav 45, har några veckor kvar, men har dock växt på mig några centimeter (4cm) men några fler kilon dock. Har nästan altid kört på 184-186 längder men gick denna säsong ner till 177, tyckte till en början att det var alldeles för kort, kändes som man var ute på ett par blades, men efter ett par dagar så hade man vant sig, och då kunde man börja tänka på hur skidan känns, och måste erkänna att den stora skillnaden blev att skidorna blev kvickare och roligare att åka på, men de var lika stabila som de längre skidorna.
Har dock inte Mantran utan kör på 90eight 17/18 och de är inte lika stabila som Mantran, har dock kört mycket på Mantran så har god erfarenhet utav dem. Skulle jag köra Mantra så blev det absolut en lite kortare längd för mig framöver.
Mantran är dessutom såpass styv att 7cm hit eller dit spelar ingen roll för offpistegenskaperna, det kommer inte bli bättre flyt pga den extra längden.

NTN, är inte det längdbindningar? Lås fast hälen så du slipper krångla till det och ha kul istället ;)

Hjälp! Längd på mantra.
Haha, såg nu att det var ett forum för telemark som jag kommenterade, visste inte ens att det fanns ett sådant, men kul att det gör det, så hej på er :)
Har dock lite kunskap om det då en kollega till mig åker telemark en del, säger en del trots att han håller kurser och även är importör utav en del utrustning ;)
Men kontentan utav mitt svar står fast, en 170cm mantra är tillräckligt stabil för hög fart så du kan utan problem gå ner till den längden och få en både rolig och stabil skida.

Hjälp! Längd på mantra.
Jag rekommenderar starkt att välja 177 cm. När du åker telemark riskerar det att bli förödande med en för kort skida. Särskilt om skidan har tip rocker, vilket Mantran har med sin full rocker-profil. Om förhållandena inte är perfekta vill du ofta gå ner lite djupare vilket lätt leder till längre avstånd mellan främre och bakre skidan. Lägger du dessutom tryck på bakre skidan tenderar den att ställa sig på nosen och gå in bakom främre benets pjäxa. Inte kul alls. Jag hade själv det problemet på ett par för korta Rossi Experience. Den skidan var 172 cm och min vikt/längd är 72/173. Nu kör jag på ett par Line Sick Day 110, 179 cm och där existerar inte problemet.

Hjälp! Längd på mantra.
Oj då! Då måste du verkligen gå djupt ned i knäna. Jag har inte upplevt det med mina 173cm whitedot så jag antar att det inte blir ett problem för mig men jag förstår vad du menar. Jag planerar ev att bakmontera en aning för det kändes bättre med de jag har nu. Ska mäta lite på mantran först. Jag har faktiskt varit inne på 177:an ganska lång tid men fördelarna med en kvickare skida verkar överväga. Jag lider fortfarande av "lång skida syndromet" sedan ungdomen där man var uppe och vände på 190-195 cm.

Tillbaka
Topp