Völkl Mantra - Längd på skidorna samt vilka bindningar?

Fredrik81

Ny medlem
Har bestämt mig för att köpa ett par Völkl Mantra 13/14 med bindningar. Hittade dom till ett riktigt prisvärt pris tycker jag. Völkl Mantra med bindningar
Nu är frågan vilken längd jag ska ha. Jag är 184 cm och väger 84 kg. Åker mestadels i pisten och det är framförallt storslalomsvängar som gäller. 184 cm tycker jag känns som en bra längd var lite inne på 191 cm men tror de blir för långa. Sen är ju frågan om/hur mycket extra man ska lägga på bindningar. Det ingår ett par Rossignol Axium 110 XL men jag har tyvärr ingen koll på bindingar alls så jag vet inte hur dessa är. Det ska tilläggas att jag antagligen kommer att köpa helt nya pjäxor i Åre under nyårsveckan som jag ska köra in. Dom jag har nu är typ 12 år gamla och kanske inte helt optimala för mina fötter då jag köpte dem utan att göra någon djupare analys. Är tacksam för all input jag kan få.

/Fredrik

Senast ändrad:
Hej!

Skippa Axium 110 som inte är speciellt kul (plastig standardbindning). Välj istället Axial 120 eller Griffon och du får en klass bättre bindning p¨å alla sätt. 184 om du mest kör pist och 191 cm om du vill ha bättre flyt i lössnön där 184 kan vara lite kort med tanke på din vikt.

Om du lägger på 900 kr (från Axial 120/Griffon) kan du få ett par Salomon Guardian istället. Ointressant om du bara ska köra pist men en bra deal om du vill testa på lite turåkning ... och det vill man väl?

Ett alternativ annars är Vökl Bridgei 187 cm som har en mer modern uppbyggnad med fullrocker och vad jag hört är riktigt vass i pisten. Definitivt mer allround än Mantran. En av de skidor jag definitivt skulle titta närmare på i den här klassen.

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp