Hjälp, låren dör redan i liften…

Nitchi

Medlem
Har precis kommit hem efter en vecka i fjällen, men är rejält frustrerad och trött.
Något är fel, men vet inte vad; utrustning, min kropp eller så har jag något otalt med mannen däruppe.
Har åkt sporadiskt de senaste åren, mest pga detta problem: jag KAN INTE åka släplift utan att framsida lår dör till den grad att jag kommer upp illamående av mjölksyra och med halvkramp.

Resten av min familj kan vila i liften, men tydligen inte jag. Det här händer alltså från första lifttur till sista, så det är inget som liksom kommer i slutet av dagen, utan det slår till direkt.

Några tips om vad som kan vara fel, fel vinkel på pjäxor, fel vinkel på knän, höft etc?

Är ju inte världens bästa skidåkare, kämpar med att få upp dem på kant, funkar bra vid hårda förhållanden men inte när det är isigt eller uppkört. Blir så klart trött i låren även under skidåkning och får stanna och ta pauser ibland, men det blir ju definitivt inte bättre av att de är döda redan innan åkningen börjar. Ska så klart ta lite lektioner nästa säsong, än har jag inte gett upp, men finns det någon bra skidlärare som har koll även på såna här grejer? Liksom helheten, inte bara åkteknik?

Hej känner igen mig. Mycket lutning på underbenet frestar mer på lårmusklerna så den vinkeln på pjäxan kan man titta på
Samtidigt får man bättre position vid åkningen med en större vinkel.
Lättaste lösningen: benböj och orter med stolliftar

Jag får som Uffe säger trötta ben av för mycket framåtlut i pjäxorna. Har du kanske pjäxor som har det? Eller väldigt mjuka pjäxor? Eller knäpper upp dem i liften och lutar framåt? Mina Fulltilts (numera K2 Flex) hade dessa egenskaper.

Om du inte redan gymmar 2-3 ggr/vecka kanske det är dags att starta. Jag startade för 1,5 år sen, men önskar att jag gjorde det för 10 år sen istället. Gör underverk för åkningen (och vardagen).

Testa detta hemma:

1. Stå upprätt med fötterna axelbrett i sär. Böj aktivt på anklarna.

2. Stå upprätt med fötterna axelbrett i sär. Böj aktivt på knäna.

I övning 1 kommer du förhoppningsvis se att knäna följt av höften åker fram. I övning 2 kommer troligtvis knäböjen bli djupare och höften åka bakåt. Lite som du sätter dig ner på en stol. Övning 2 är den klassiska missuppfattningen av bend your knees. En skidsväng styrs helt och hållet med anklarna på så sätt att du rör skidorna fram och tillbaka under dig. Alltså drar bak skidorna när du går in i sväng och progressivt skjuter fram dem till du kommer ur svängen. Först då i transaktionens är det okej med lite bakvikt. Men om du börjar en sväng som i övning två kommer låren bränna direkt, det spelar ingen roll hur mycket du svettas på gymmet innan snön kommer. Dessutom är det jättesvårt att få upp skidorna på kant med bibehållen balans om du inte böjer på anklarna.

Gissar att detta också händer när du åker lift, alltså att du liksom sitter ner. Prova dra bak skidorna under dig med anklarna och se om det hjälper!

Utrustning koll, vinklad pjäxa? Låg flex? Köpte pjäxa begagad, ligger det sula i som påverkar?

Fysik koll, vad jobbar du med, mycket sittande? Kan du stå på ett ben i 30sek(Har mer med benstyrka än balans att göra)?

För dåligt med benböj är nog inte problemet här, utan teknik kanske med bidrag från pjäxorna. Som påpekats bör man ju kunna vila i släpliften om man gör det rätt. Tror bengt är inne på något, TS står i fel/dålig position och måste spänna låren i onödan. Historia av samma problem kan förvärra, blir en förväntan att det ska gå dåligt och spänner då ännu mer.
Så mitt tips:
1. ta en lektion för en duktig lärare bör kunna ge bra tips även för liftåkning.
2. äk mer skidor och bli bättre. Inget sparar så mycket kraft och energi som bättre teknik.

Tack för alla hjälpsamma tips! Tror också att jag står fel eftersom det kommer direkt. Gymmar 2-3ggr i veckan nuförtiden, men har lite extrakilon som inte gör saken bättre. Tänker att jag kanske behöver andra pjäxor också? Ska ta tag i det och till nästa säsong prova ut och få lite formgjutet, något jag ska tänka på där?

Med rätt pjäxor så kan du vila genom att luta benen mot plösen på pjäxan. Det funkar mycket sämre med uppknäppta pjäxor om du nu har det, knäpp löst om du har behov av att lossa på spännen. Prova att åka själv i knapplift eller ankarlift för att få in balansen och tekniken, testa med olika mycket böj på benen, bskåt/framåt med röven osv. När det blir perfekt blir det balans mellan trycket på röven från liften och trycket mot underbenen så du inte behöver ta i så mycket. Lättare att experimentera om du åker själv så slipper nån ann bli irriterad när du krumbuktar.

Idag åkte vi många släpliftar för att njuta av det fina vädret.
Jag kom att tänka på denna tråden.
Jag har åkt lift i 60+ år utan att tänka på hur jag står.
Men för att känna efter idag började jag labba med positionen.
Tryckte fram pjäxorna då blev jag mer sittande och belastade låren mer.
Tryckte bakåt då kändes det som att jag skulle ramla framåt.
Utan att tänka på det står jag rakt över foten med ett litet tryck på plösen.
Hemma provade jag att bara stå rakt upp och ner (vid diskbänken 😩)
Belastar hela foten med lätt böjda knän.
Det känns som att med eller utan pjäxor står jag i en avslappnad position som kroppen väljer själv utan att jag tänker på det?
Ingen aning om det här hjälper dig, lycka till med liftåkat!

Tänker att jag kanske behöver andra pjäxor också? Ska ta tag i det och till nästa säsong prova ut och få lite formgjutet, något jag ska tänka på där?
Standardtipset är att ta dig till en riktig butik som erbjuder bootfit, komma dit med öppet sinne, tunna skidstrumpor och brallor som går att rulla upp benen på.

Sortimentet är bäst i början av säsongen. Vet inte om de fått in allt i typ oktober-november. Början av december duger antagligen också. Det innebär med största sannolikhet att du får betala fullpris, men då ingår alla efterjusteringar som behövs för att du ska bli nöjd. Viktigt att kommunicera till bootfittern vad du är ute efter i pjäxväg.

Har precis kommit hem efter en vecka i fjällen, men är rejält frustrerad och trött.
Något är fel, men vet inte vad; utrustning, min kropp eller så har jag något otalt med mannen däruppe.
Har åkt sporadiskt de senaste åren, mest pga detta problem: jag KAN INTE åka släplift utan att framsida lår dör till den grad att jag kommer upp illamående av mjölksyra och med halvkramp.

Resten av min familj kan vila i liften, men tydligen inte jag. Det här händer alltså från första lifttur till sista, så det är inget som liksom kommer i slutet av dagen, utan det slår till direkt.

Några tips om vad som kan vara fel, fel vinkel på pjäxor, fel vinkel på knän, höft etc?

Är ju inte världens bästa skidåkare, kämpar med att få upp dem på kant, funkar bra vid hårda förhållanden men inte när det är isigt eller uppkört. Blir så klart trött i låren även under skidåkning och får stanna och ta pauser ibland, men det blir ju definitivt inte bättre av att de är döda redan innan åkningen börjar. Ska så klart ta lite lektioner nästa säsong, än har jag inte gett upp, men finns det någon bra skidlärare som har koll även på såna här grejer? Liksom helheten, inte bara åkteknik?
Glömde säga att jag blev jätteglad när jag läste att du planerar lektioner! Det är världens bästa investering! Som Kalle skrev sparar man massvis med energi med bra teknik.

Pjäxor som sitter rätt är toppen. Men material ersätter liksom inte bristande teknik! När jag var liten och tränade race åkte vi som regel med begagnade och för stora pjäxor och slitna skidor. En övning var dessutom att åka med pjäxorna helt öppna för att förstå hur balanspunkten vandrar i carvingsvängar. Vågar påstå att typ varenda sjuåring som racetränat en säsong åker bättre än 95% av alla vuxna på dyra prylar i Gustavsbacken valfri sportlovsvecka.

Att du blir trött när du åker skidor och att låren blir trötta i liften är ju ganska olika saker. Utförsåkningen avhjälps ju bäst med bättre teknik. Liftåkningen är ju förstås lite annorlunda två inspel när det gäller specifikt liften. Materialet skulle förstås kunna göra stor skillnad om du hade gåläge på pjäxorna. Att dra i det i liften gör ju stor skillnad. Att kunna räta på benen motverkar förstås mjölksyra i framsida lår. Sen kan just släplift vara jobbigt för låren. Jag har de senaste åren börjat få stora bekymmer med just benen i ankarlift, om jag åker själv. Det uppstår någon märklig vridning som gör att liften försöker dra mig åt sidan. Så jag får hela tiden hålla emot den vridningen vilket till slut skapar kramp. Över lag verkar det funka bättre om jag står till vänster i ankaret när jag åker själv.

Låter som du spänner dig, står fel, eller fel pjäxor.

Sitter pjäxorna bra? För stora? De ska sitta tajt, och optimalt är att släppa på de två spännarna över foten, men spänna de två överre hårt + powerstrap. Åk själv i ankarliften, och försök slappna av och känn kontakt med smalbenet mot plösen i pjäxan. När det känns rätt så kommer du kunna vila på vägen upp.

Ang åkningen så ska det inte vara kämpigt att få upp skidorna på kant även i låg hastighet - testa i en grön pist att progressivt rulla upp på kant, och låt bara kroppen följa med. Noll snösprut, dvs "sladda" inte.
När det sitter kan du göra djupare svängar, och för njutförsåkning så handlar det om på/av, dvs vila mellan svängarna.

Lycka till!

Jag brukar ställa pjäxorna i gåläge (freeridepjäxor) om jag ska åka mycket släplift. Tycker jag får en mer avslappad benställning då genom att kunna räta på benen.

Tillbaka
Topp