Hjälp med att välja typ av bindning och skida

Big-C

Ny medlem
Hallå

Skulle vilja ha lite synpunkter på val av både bindning och skida.
Sitter idag och tittar på att utöka skidsamlingen med ett par lite fetare lagg med mer rocker.

Det lutar åt ytterligare ett par Salomon.
Nämligen Rocker 2 (192) med en Salomon STH 14 Driver. Som tur är så finns det ju alternativ.
Line Prophet 130 är en annan som jag har tittat på.
Är det nån annan som jag också bör titta på? Eller står sig Rockern bra?

Sen det som jag verkligen funderar på är om jag ska gå på en vanlig binding som STH 14 (och eventuellt komplettera med en Trekker även fast de är som de är...), eller om jag ska välja en turbindning som Marker Duke och i såna fall vilken ska jag då sikta på?

Kör idag på:
Salomon 1080 Gun, Salomon 916 (på allt utom tur) med Salomon GHOST CS
Salomon Foil, Diamir Freeride Pro (för tur) med Scarpa Denali

Vikt: 80 kg
Längd: 175 cm
Åkstil: Mer följsam och kontrollerad än spikrakt och stenhårt.
Vart: Offpist... Allt från tight skog till öppna fält förhoppningsvis
Hur: De här skidorna är mer tänkta till mer liftnära åkning men även där så kan det ju bli en del knatande...

Så vilka idéer har ni och hur har ni använt Dukes osv...

Rocker2 är en mer modern skida än 130an (som var klart före sin tid när den kom) med allt vad det innebär (shape, rockerkurva osv). Det finns mängder att titta på när det gäller storskida, men du blir nog nöjd oavsett, men när du tänker dukes på en så stor skida så hoppas jag du bara turar i finsnö..tänker kanske att du snarare ska sätta på ett par sth14 på rockern och införskaffa en ngt smalare (100-110) och lättare skida att gå på tur med...om det inte bara handlar om att gå iväg från liften några höjdmeter för att få ett bättre åk, då är nog kombon duke/rocker2 helt bra.

Tillbaka
Topp