Hjälp med BC skidor

• Trådstartare Trådstartare dann-e
  • Start datum Start datum
D

dann-e

Guest
Hjälp med BC skidor
Hejsan,
Jag håller på o bli tokig, har ingen aning om vad jag ska köpa för skidor, så nu vänder jag mig till er för hjälp!
Jag är ute efter en skida som jag kan leka med! Det ska inte vara någon stenhård charger skida som ska bränna alaska branter utan den ska vara för lek och skojj!
Jag kan alltså konstatera en sak, den ska vara mjuk eller halv-mjuk.
Samtidigt vill jag inte att den ska vara för bred, då jag tror att den kommer bli lite svårhanterlig vid lite mer avancerade trick (jag vet, jag har sett Eric Pollard och Pep Fujas åka, men jag är inte så bra! :))

Jag är 175 cm lång, väger 70 kg och anser mig själv vara en duktig skidåkare!
Har tidigare åkt på Völkl Karma och tycker att det har varit en väldigt skön skida att åka på, dock inte så lekfull som det jag är ute efter nu!

Så, ge mig tips på skidor jag kan kolla närmare på!
Någon som vet något om Line Blend, tycker den verkar vara i rätt storleksklass, men vet inget mer om den!

Danne

Hjälp med BC skidor
Ungefär var tycker du gränsen för "för brett" går? Skulle ett par Rossi S6 vara för mycket, dvs. gamla Steeze eller ett par Scott P4?

Efter lite invänjning (det behövs alltid på stora skidor) kommer du kunna leka riktigt mycket på S6/P4, samtidigt som du får väldigt kompetenta puderskidor!

Hjälp med BC skidor
hm, skulle nog säga att s6 är lite väl breda!
Okej, tack PN!
Någon som har några andra tips eller invändningar?

Hjälp med BC skidor
Line Blend utgick ifjol från Prophet 90 och de hade samma mått men P90 hade metall istället för carbon och lönn istället för poppel i kärnan. Detta för att ge en lite mer förlåtande känsla vid hopp och lek.
I år utgår Blend mer ifrån Prophet 100 men kommer i olika längder och är några mm smalare fram och bak vilken gör den lite mindre svängig. Båda har i år samma kärna, lönn.
Den största skillnaden ligger nog ändå i deras geometri, Blend med G-Cut och Prophet med P-cut. Tittar man på bokstäverna och funderar lite förstår man faktiskt exakt hur de har tänkt, gör Ni också det?

Senast ändrad:
Hjälp med BC skidor
lånar tråden lite, jag sitter och kollar runt på lines skidor nu och har kollat lite närmare på SFB och elizabeth, jag har tänkt använda den till allt ifrån park till puder. är själv 189 lång och väger ca 73 kg, blir då elizabethen för kort ? vilken bör jag satsa på ?

Hjälp med BC skidor
No-Name sa:
lånar tråden lite, jag sitter och kollar runt på lines skidor nu och har kollat lite närmare på SFB och elizabeth, jag har tänkt använda den till allt ifrån park till puder. är själv 189 lång och väger ca 73 kg, blir då elizabethen för kort ? vilken bör jag satsa på ?
så länge du prioriterar park egenskaper så tar du den kortare bettan. Om du prioriterar puder så tar du SFB.

Tillbaka
Topp