Hjälp med brädköp 170cm och 85kg

nic0

Medlem
Tjena,

Ny på freeride i alla fall på att posta , har mest läst o kollat runt lite i forumen.

Jag precis som många andra här har en fråga angående köp av bräda, jag har läst den fina sticky tråden om brädköp men har ändå några frågor.

Info om mig.
Längd: 170Cm
Vikt: runt 80-90kg
Åker: 1 vecka om året :(
Åkstil: Åker främst i pisten vill lära mig och utvecklas både i pisten och för att kunna göra fler trick, både flat/buttering och även lite hopp hade varit kul att kunna mer av, så man kan säga att jag vill utvecklas på alla områden.
Skor: 42-43
Tidigare bräda/skor: Hyrt olika.

Vilken längd på brädan skulle ni rekomendera till min längd och vikt ?
Med tanke på att jag är lite tyngre och man kollar i tabellerna för olika brädor så ska jag ju ha en bräda som är ganska lång i förhållande till min längd för att passa in viktmässigt, vad är viktigast vid köp, längd eller vikt ?
Är Wide bättre om man är tyngre, eller är det bara om man har väldigt stora fötter?

Jag har kollat lite på paketen på Junkyard:

NITRO Prime
FLOW Verve (finns även i Wide)

Tipsa mig gärna om andra modeller/paket som kan vara värt att kolla upp.

Kollade även på ett paket från Morrow 151cm som i tabellen stod att den skall vara för åkare upp till 86kg, när jag frågade junkyard om denna så sa dom att den var alldeles för mjuk för mig och att jag skulle kolla på nitro prime 155cm istället men kollar jag i den tabellen så är den för åkare upp till 75kg ? Hur kan det vara så ?

Hur fungerar skalan för flex på brädan och vad borde den vara för min del , som vill åka allround ?
Är allmountain och freestyle bräda samma sort?

Massa frågor, hoppas någon kan ge mig ett tips som hjälper på traven.

Mvh
Nicholas

Jag hade kört på en rockerbräda i 153 centimeter (detta tycker jag egentligen är för långt) och med ett flex som är runt 7 (om 10 är hårdast och 1 är mjukast).
Vet tyvärr inte så mycket om morrow och flows brädor.
Nitro har ju väldigt bra brädor dock.

Har mest flummat genom din text så om det är någon fråga som du vill ha svar på lite noggrannare så ställ den en gång till! :P
Då jag åker park så vill jag har mjukare bräda och kortare (rails unt boxar). Åker på en 153 centimeters Capita Horrorscope och jag är 185 cm lång och väger 75 - 80 kilo. Så du vet lite om längd och vikt.

Tja Nicholas!

Det viktigaste att att kolla vid köp av bräda är din vikt! Du skall alltid gå på din vikt och inte din längd. Jag väger lika mycket som dig och kör på en 160 cm. Dock är jag 186 cm så känslan blir ju något annorlunda. Körde på 158 cm förra säsongen.

Wide är inte bättre om du är tyngre. Wide är BARA ifall du har stora fötter!

Över till brädval! Eftersom du vill utveckla din teknik kring freestyle (jibbing och hopp) hade jag satsat på en hybridbräda. Alltså en bräda som består av både vanligt camber-spann och rocker-spann. Rocker spann är ett sk omvänd spann (som en banan). Denna teknik gör att du får en bräda med bra kantgrepp men samtidigt mycket lekfull. Rockern har många fördelar, framför allt när det kommer till jibb/butters/hopp. Den hugger inte lika lätt och landar du "fel" när du snurrar i hopp så är det enklare att du "sladdar" runt istället för att få kanthugg och göra faceplant... ;) Rocker gör också att du flyter betydligt bättre i lössnön. Men Rockern gör också att det är enklare att komma in i en skärande sväng. Så behöver du träna på det så är det också en fördel...

Många klagar och menar på ett en rockerbräda blir mer fladdrig. Oftast är det fel och oftast beror det på att man inte kan göra en riktig skärande sväng. Faktum är att rocker hjälper en in i en skärande sväng.

Att tänka på när man ifall man väljer en rocker-bräda är att Rockern gör att brädan upplevs något kortare...

Jag skulle vilja tipsa dig om Burton Custom Flying V. En sjukt bra bräda i alla kategorier!!! Jag var uppe och provkörde den under julen och jag blev kär direkt. Jag stod på i 85 knyck och den var lika stabil som ett tåg.

Brädan är också mycket lekfull och "poppig" i låga hastigheter. Sjukt skönt att bara surfa runt och jibba och göra butters med. I parken är den en gud! Mycket bra popp. Rockern gör också att det blir svårare att få hugg på boxar och "fel-landningar"!

Skulle säga att detta är en av de bästa allroundbrädorna på marknaden!

Ett alternativ till Costum Flying V skulle vara Sherlock Flying V (aningen mjukare och något billigare) eller Process flying V som är betydligt mjukare och även den billigare) Men Costumen är Top Noch! ;)

Gällande flexet så är det oftast olika flex på freeride/all mountain/freestyle etc. Flexet är oftast em smaksak. Vissa gillar styva brädor andra gillar mjuka. Det hör också oftast ihop med ens åkstil. Höga farter och aggresiv åkning = styvare bräda. Jibbing/butters/rails = lite mjukare flex. Men som sagt detta är en smaksak... Vill du ha en all mountain bräda skall du satsa på ett mellanflex (5/10)

Hoppas detta var till någon hjälp!

Lycka till!

Usch och tvi AdamClaeson, vikten är inte det som är avgörande i alla fall.
Du får tänka på vad du ska använda brädan till också! Bara för att det är en parkbräda och jag väger 100 kilo och är 150 lång så ska jag absolut inte ha en 160-165 centimeters bräda (visst kanske lite överdrivet), man får försöka hitta det som passar en bäst, jag går hellre ner i längd och tar en som är lite styvare i flexet isf.

Senast ändrad:
@ Magnusericcson - Du får tänka på att jag har drygt 10 års med erfarenhet än dig... ;) Visst kan du gå ner i längd och välja en styvare bräda. Men problemet består. Det är fortfarande lättare att knäcka den. Och det du tappar ju vissa egenskaper i och med det. Tillverkan tar fram brädorna för vikt. Rätt vikt och du får ut brädans fulla potential...

En liten anekdot. För två säsonger sedan var vi nere i Chamonix. Polarn som är som är rätt kort men rätt bitig så han väger en del. Han vägrade lyssna på mig och gick helt på längd för att han ville ha en kortare bräda. Vad händer när han ligger och kör lite butters? KNAK, CRASH, BOOM! Andra åket i backen, helt oanvänd bräda... Hedanefter går han mer på vikt...

Visst jag kan hålla med dig om att det iblnad kan bli lite galna förhållanden. MEN i den mån det går är och förblir vikten det viktiga!

Eller menar du att du kan mer än tillverkarna? ;)

Piiiis

Jag har aldrig gått efter vikt, har dock kollat lite mer på olika spann, flex, längd och dylikt och har aldrig varit med om en knäckt bräda.
Om en människa har helt perfekt BMI så är det självklart att du ska gå efter vikten.
Tycker förövrigt att många tillverkare har fruktansvärt dåligt med information om sina brädor, så som vikt och dylikt.
De är väldigt duktiga på att skriva en massa häftigt om dem på något fräckt snowboardspråk, men där är inte så mycket relevanta saker.
t.ex min Capita Horrorscope FK 153, står ingen vikt. Hoppas att den funkar! ;)

Håller med dig om att många tillverkare har dålig info på sina brädor. Jag är också fullt medveten om att det folkmun oftast pratas om att man skall välja bräda efter längd. Kanske beror detta på att tillverkarna är rätt dåliga med info kring val av bräda. Vilket i sig ju är rätt så märkligt...

Burton har för övrigt ett ypperligt storleksschema: http://eur.burton.com/on/demandware...uct-Show?pid=252290&start=20&cgid=mens-boards (Klicka på SizeChart)

Fler tillverkare borde ta efter detta!

Spann och flex mm är ju absolut viktiga parametrar när man väljer en ny bräda/modell. Efter man valt modell bör man kika över vilken längd som passar. Två olika saker enligt mig...

Din bräda kommer säkert funka utmärkt! ;)

Senast ändrad:
Tack för snabba och bra svar!

Jag har kollat lite på burton efter tips från Adam och deras verktyg för att välja rätt bräda utifrån önskemål och förutsättningar var riktigt bra, har börjat kolla mot Burton Clash 155cm som verkar vara en bra allroundbräda som kan passa mig.

Bindning som jag kollat är Burton outpost.

Har även kollat på burton bullet, men vad jag fattade så är det samma bräda som clash men för dom med större fötter?

Alternativ till clash skulle kunna vara Nitro Prime.

Tack för hjälpen, det har gett klarhet och skapat några riktlinjer som är bra för mig att ha i mitt sökande :)

Hur pass duktig åkare är du på en skala 1-10? Hanterar du skärande svängar till fullo? Kan du köra switch?

Varför jag frågar är för att veta vilken bräda du verkligen bör välja. Burtons Boardfinder är rätt så bra, men den stämmer inte alltid till fullo. Jag skulle vilja säga att både Bullet och Clasch passar nybörjare till goda åkare. Jag rekommenderar att man alltid väljer en bättre bräda än där man står idag (teknikmässigt). Detta gör att du har något att utvecklas med.

Utefter vad du skrivit innan står jag fortfarande fast vid att du borde välja Costum, Sherlock eller Process (alla i flying V)

Burton Outpost?!? Måste vara en gammal bindning... Köp en ny så får du Burtons patenterade toestrap. Ger en jämnare fördelning av pressen mot foten. Mycket skönare!!! :)

Burton Oupost är den billigaste herrbindningen. Säljs ofta i paket med Clash alt TWC. Mao en bra ingångsbindning. Stämmer också att många anläggningar tar in den till hyrbrädor pga dess pris (i guess).

Vill du ha något att utvecklas med och som håller bör du gå upp ett par klasser. Custom exempelvis, bra allround-bindning till hyffsat pris. Eller Mission som jag själv kör med. Funkar till ALLT plus mycket stabil!

Blivit något klokare? ;)

Jag skulle säga att jag är kanske 5 på skalan 1-10, hanterar ju en skärande sväng men 100%, nej, där finns mer att lära. Har åkt i kanske 6-8 veckor totalt . Anledningen att jag kollade på den bindningen var att den var paketerad tillsammans med en clash bräda. kan det vara bättre att köpa en begagnad flying V än en en ny clash då ?

Jag vill köpa en bräda som jag kan ha även när jag blir duktigare åkare.

om du verkligen e sugen på burton och vill ha ngt som kommer funka i fortsättningen, kör process, custom, eller Hero,

Process; finns i camber eller V rocker,
Hero; e V rocker och lite mjukare än process(den e rätt mjuk faktiskt)
Custom; finns i flying V eller Camber,

matcha dem med inget mindre/billigare än Custom, då det är den billigaste av ens användbara bindningar från burton (enligt mig iaf, freestyle outpost mm är inte feta) självklart om du har pengar till det borde du köra på Cartel Bindningar då de enligt mig är de bästa och mest allround av burton bindningar. Det är enligt mig den setup du behöver från burton om du nu ska köra burton...

riccweee sa:
om du verkligen e sugen på burton och vill ha ngt som kommer funka i fortsättningen, kör process, custom, eller Hero,

Process; finns i camber eller V rocker,
Hero; e V rocker och lite mjukare än process(den e rätt mjuk faktiskt)
Custom; finns i flying V eller Camber,

matcha dem med inget mindre/billigare än Custom, då det är den billigaste av ens användbara bindningar från burton (enligt mig iaf, freestyle outpost mm är inte feta) självklart om du har pengar till det borde du köra på Cartel Bindningar då de enligt mig är de bästa och mest allround av burton bindningar. Det är enligt mig den setup du behöver från burton om du nu ska köra burton...
Sant som sagt!

Jag är alltid skeptiskt till att köpa beg. utrustning (även om jag gärna säljer... ;)) Ser den fin ut och ifall man inte har pengarna så kan det ju vara ett alternativ. Kolla noga på den först bara. Stålkanter, belag ytfinisch mm. Men det är ju givet alltid bättre att köpa nytt.

Hårddraget kan man sägas så här:
Custom = God till avancerad åkare
Clash = Nybörjare till god åkare

Jag hade INTE gått på Clashen om jag var du...

Eftersom du vill bli duktigare skall du köpa något att utvecklas med! Jag hade faktiskt valt bort Hero eftersom du kör mycket pist. Jag skulle vilja dra Hero mer åt freestyle hållet... Process och framför allt Custom är stabilare i pist.

Var ärlig mot dig själv vart du kommer att åka mest! Utgå från detta, men ha i åtanke inom vilka områden du vill utvecklas inom. Och med vad du har sagt tidigare så tycker jag Custom, Sherlock alt. Process (med V-Rocker) är MYCKET bra alternativ. Och som sagt till detta minst Custom-bindningen. Där har du en set-up att ha riktigt kul med i många år! :)

Tack så mycket flöt utförliga svar, jag ser skillnaden på bindningarna nu efter att ha kollat , jag satsar på en bättre modell jag vill satsa på en bättre bindning och bättre bräda än det enklaste möjliga helt klart så custom bindning kör jag gärna på , det var bara ett paket som jag blev erbjuden.

Jag behöver inte ha Burton, har kollat på Nitro också men inte satt mig in så mkt i modellerna.
Är jag ärlig mot mig själv så är det 95% pist. jag ska kolla på Hero också, och kolla närmare på andra tillverkares prylar också .

Jag känner att jag fått ett bra svar på min frågeställning och bra tips inför brädköp.

Senast ändrad:
Ett tips är Nitro Team Gullwing. Finns billigt på boardstore nu. Köpte en själv men har inte hunnit prova den än, men konstruktionen är ungefär som en flying V :-)

Hittade min gamla brädsökar tråd , och kom att tänka på att jag inte skrev hur det blev tillslut, om nu någon annan har liknande funderingar som jag hade och söker svar: Jag köpte en ny bräda bindning och boots, Efter att ha fått låna en Burton Process Flying-V (enligt tipset i denna tråd) en dag så var det slut på funderandet! Det blev en 155cm med Burton Mission EST bindning M och Burton Ruler boots .

Grymt nöjd med allt! Kan bara rekommendera brädan, den är grymt kul! Har provat den i pist,park och puder (fick 70cm en dag) och den har funkat bra till allt, kul att den är lite mjukare med!
Längd/stabilitet/flex känns rätt för mig.

Tack för hjälpen!

Adam, vad är det som säger att en längre bräda av samma modell håller bättre än en kortare? Dom är ju ändå gjorda av exakt samma material tänker jag.

Jag hade aldrig kört på något längre än 150 om jag vore 170 nämligen då jag tycker 157 till mina 178 är åthelvete för långt :D

edit: satan vilken bump det va, det missade jag helt . Men ser du detta får du gärna svara :D

Senast ändrad:
Tja!

Kan egentligen inte ge dig något bra svar på den tror jag... Kontakta det märke du är intresserad av, men generellt kan man säga: längre bräda = längre yta att fördela vikten på.

Med det är ju en rad andra faktorer som spelar roll med såsom effektiv åkläng, radie mm...

Som jag skrivit tidigare i tråden så stirrar sig många blinda på att man inte vill ha en för lång bräda. Vikten är det som är det väsentliga i valet av brädlängd. Visst är man kort och tjock, eller lång och smal får man kanske rucka lite på´t...

Tillbaka
Topp