Hjälp med Brädköp 2010/2011?

Ritzmann

Ny medlem
Som rubriken lyder så behöver jag tips/råd/hjälp med vad jag ska köpa för bräda till vintern. Tänkte uppgradera mig eftersom jag kommer åka mycket mer i vinter än jag gjort tidigare. Kommer främst ägna mig åt parkåkning.

Om mig:
Har åkt snowboard några veckor om året i ca 10 år.
Längd- 180cm
Vikt- 75 kg
Skostorlek- 43/44

Har kollat lite på dessa brädor:
Bataleon evil twin.
Lib tech skate banana.
Gnu street series
Forum scallywag chillydog
Capita Horrorscope
Nitro sub zero.

Fördelar och nackdelar med dessa brädor? vilken ni tycker är grymmast eller om ni har nåt annat förslag ?

Tack på förhand :)

Senast ändrad:
Personligen tycker jag att libtech och gnus nose och tail kan vara lite för sårbara när det gäller rails samt deras magnetraction kanter när det gäller rails. Men det är bara min personliga åsikt! Jag skulle inte ha en rockerbräda när det gäller park utan satsa på en "vanlig" camber. Av dessa modeller du har skrivit så skulle jag köra på evil twin 155cm den har triple base men inte rocker. triple base är ganska härligt att köra på enligt mitt tycke men kräver en liten gnutta tillvänjing.

Din formodligan undran om varför jag personligen avråder rock är helt enkelt att när man "laddar" upp för en spin så är det enligt mitt tycke enklare att få grepp med en camber bräda. Detta är högst individuellt men om. Med rocker kan man jibba runt i puder och pist på ett annat sätt än med camber.

Tack för svaret!. Är faktiskt riktigt sugen på en evil twin, men har hört mkt gott om rockerbrädor också.. Vill ju inte gå miste om något om man ska köpa en bräda för ganska mycket pengar. Men Evil twin är nog grym !

Fler svar med goda råd ? ;)

Burton gör ju prima rockerbrädor annars spana på Joystick eller Hero. Åkte personligen mycket på Hero förra säsongen riktigt bra bräda. Joystick är ett hett alternativ för dig tror jag spana lite på youtube!

evil twin du kan läsa min recension om nya shapen, sök på batazion

Senast ändrad:
Jag har kört på båda, och jag måste säga det att bananen är mycket mer lekfull. Om man kör på riktigt stora kickers så kan jag rekommendera tvillingen men köper du en banan så får du en bräda som funkar till det mesta. Själv ska jag nog slå till på en dc rocker bräda i år, då min banan blev snodd efter att man vart på afterski.

Senast ändrad:
Är inte ET:n tillräckligt lekfull? :P Är sugen på den pga TBT, ;) Hur är bananen på rails med tanke på magnetraction? :)

ska kolla in Salomon grip också :)

Av dom brädorna du har listat så är et:n nog bra mycket stiffare än de andra. Jag har dock inte kört 2011 et'n som skall vara mjukare än 2010an som jag hade ett tag, men eftersom att t.ex. airobic är stiffare än de andra brädorna har jag svårt att tro att evil twin kommer att vara så mycket mjukare ändå. Evil twin är dock en sjuk board, vad du borde bestämma först är om du vill ha camber eller rocker.

Alla brädorna du har listat utom evil twin är ju rockerbrädor. Så bestäm dig först och främst, vill du ha rocker eller camber samt vilket märke du vill ha så ska du se att valet blir enkelt. Om det är Bataleon du vill ha så skulle jag nog säga att airobic står sig närmre de andra brädorna än evil twinen också då den är mjukare och alla brädorna i listan där är mjuka boards.

Om du är sugen på bataleon så skulle jag helt klart testa en airobic om jag var du och körde mest jibbs, eller en evil twin om du jibbar en del men också kör mycket hopp.

Straight up så kommer alla brädorna där utom evil twinen att vara sketchy på större hopp (det är den generella tanken med mjukare rockerbrädor, personligen håller jag inte på med stooora hopp, haha), möjligen att skate bananan är något stabilare och även sub zero.

Nu babblar jag bara på såhär på nattkvisten, men bottom line:

Bestäm först märke, sedan bestämmer du dig om du vill ha rocker eller camber samt vad du kör mest. Kör du mest hopp eller jibbar du mest?

Mjuka rockerbrädor = sjuka för jibbs men scary på hopp
midstiff rockerbrädor = okej för jibbs, okej i hopp

mjuka camberboards = bra för jibbs, okej i hopp
hårdare camberboards = meh för jibbs, bra i hopp

Tack för ett bra svar ! :)
Grejen är ju att jag står mellan Rocker och Bataleons TBT. Har inte kört på nåt av de men har hört goda saker om båda. Vill ha en bräda som är gjord för parken, hopp och rails och allt vad parken kan erbjuda. Dock kankse jag inte hoppar de största hoppen. Vill även kunna köra lite puder om ja får lust till det. Jag kanske har listat fel brädor efter vad jag vill ha ? Men vad jag har hört så är airobicen vääldigt mjuk? dock kankse de andra brädorna jag skrivit är ungefär lika mjuka. Hur är sub zeron ? tyckte de hade ett ganska shysst paket på boardstore med zub zeron och bindningar till... ? https://www.boardstore.se/item?category=144&id=44367. Men annars känns bataleon bra på nåt sätt ;)

Alla brädorna du har skrivit är lika mjuka eller mjukare än airobicen är ;) dock hade jag bara min en vecka, den skulle säkert ha mjukat upp sig mer med tiden. Sub zeron är också väldigt mjuk, men så länge du inte spinner 9or i svarta så kommer den att klara sig fine. Det roliga med mjuka rockerboards är att dom blir sjukt lekfulla och alla pressar blir mycket lättare, den enda nackdelen är ju då som sagt att det inte är det stabilaste i hopp.

Om sub zero är något du är sugen på tycker jag att du ska köpa en sådan, det var en av mina 2 favoritboards på hela testet på testarhelgen i tandådalen för ett par år sedan, den är sjukt rolig.

Det är svårt att förklara, men tbt är looser och lekfullare, men inte på samma "in-your-face" nivå som rocker är. Tbt räddar dig ibland och blir lösare, rocker blir en mer extrem förändring. Samtidigt är tbt stabilare, så det beror på vad du vill ha lite där.

Vad du än väljer av dessa har jag svårt att se hur du skulle bli missnöjd, alla har sina fördelar och nackdelar som väger ut varandra, frågan är bara vilka fördelar du gillar mest ;)

Tror du att Sub zeron är det bästa valet av rockerbrädorna som jag skrivit ? Det som jag tyckte verka bra med den var att (om jag inte minns fel) stålkanterna var upphöjda några mm så de inte hugger i vid rails utan att slipa dem med sub zeron? Men det kanske finns liknande på de andra brädorna med..? Rocker verkar ju som du säger väldigt lekfulla men det finns väl självklart mer och mindre bra rockerbrädor också,? är ju verkligen en djungel och det underlättar ju inte direkt vid beslutsångest :P

Alla tycken varierar så pass mycket från person till person, därför blir det lite svårt när man ska välja en bräda i djungeln som du säger. Sub zeron är riktigt rolig och skön tycker jag, någon annan kanske inte tycker samma sak. Därför är det ju svårt att säga åt dig vad du "bör" köpa, jag tycker t.ex. inte om skate banana även fast det är världens kanske mest hypade bräda.

Så om jag var du skulle jag helt enkelt kolla lite vilket märke du gillar bäst och sedan utgå från det, alla märken har någon modell som passar det du letar efter. Det är i stort sett omöjligt att bli missnöjd om man gör på det sättet, annars kan man ju få psykos genom att läsa sig till sitt val :)

Vad du också bör tänka på är hur pass hård bräda du vill ha, en midstiff bräda med rocker pressar bra och är stabil. En mjuk bräda är mindre stabil men pressar mycket lättare som vi sa innan. Båda funkar ju alltså, frågan är bara vad du helst föredrar liksom...

Men som sagt, kolla upp lite vad för märken du gillar och utgå från det sen :) Annars blir det nästan omöjligt, om vi till exempel tar forum som exempel. Följande brädor skulle passa dig, och detta är bara om du bestämmer dig för rocker liksom:

Forum Scallywag
Forum Scheme
Forum Manual
Forum Youngblood chillydog
Forum Destroyer chillydog
Forum Substance

Om du sedan tänker dig samma scenario fast hos flera märken så blir det lite tufft att välja ut en ;) Välj därför märke först och sedan börja gå efter modell.

Om det dock är sub zeron som har fångat ditt öga och du känner dig sugen på den så kan jag nästan garantera att du inte skulle bli besviken på den, det är en sjukt rolig bräda.

Senast ändrad:
Det blir lämpligt om det är forum du gillar :) Jag har inte testat den själv men jag har bara hört bra saker om den, det blir skitbra.

Senast ändrad:
Står mellan Forum Youngblood Chillydog med Forum republic Bindningar och Capita Horrorscope med Union Contact bindningar. ???

Capita Horrorscope är det något billigare alternativet, har kollat på blue-tomato.com. Men funderar på om Horrorscopen är för mjuk om jag gör nåt annat än jibbar med den ?

Forum Manual jämför sig nog bättre mot Horrorscopen än vad youngblooden gör. Jag skulle typ säga:

Forum Manual -> Capita Horrorscope - Mjukast
Forum Youngblood - > Capita Ultrafear - Mjuka
Forum Destroyer -> Capita indoor survival - Mid

Sen finns det inget som säger att du måste köra forum bindningar på forumbrädan och union på capita ;) Har du funderat över Capita Ultrafear? Den är limiterad och några hundra dyrare än youngblooden, men den har snabbare bas och är riktigt sjuk, även väldigt lätt.

Nu gjorde jag det verkligen inte lättare för dig :) Om du känner dig osäker och om du är taggad på youngblooden så tror jag verkligen inte att du kan gå fel med det alternativet.

Om du däremot känner dig sugen på ultrafear så tror jag verkligen inte att du går fel där heller. Den är byggd på samma shape som horrorscope, dock är det andra "inälvor" ;) Man brukar säga att det är horrorscopens storebror, den är lättare, har snabbare bas, är lite hårdare och har mer pop. Tyvärr är den också dyrare, men maila blue-tomato och www.hot-zone.tv och hör om dom ska få in ultrafear om det är den du är sugen på, den är riktigt sjuk.

Om jag hade varit säljare nu hade jag visat dig dom här filmerna, kika på dom real quick:

Trots att du tänker köra mest park så bör du fundera lite kort även på andra egenskaper. Jag vet inte var du ska åka någonstans och om det blir enbart eller nästan enbart park så kan du strunta i mitt inlägg. Det verkade dock som att du ville köra lite puder ibland också.

Enligt min erfarenhet:
*kort och hård bräda med camber suger i puder - verkligen kasst, dyker, fungerar endast i hög fart och då är det ostabilt
*TBT hjälper i puder när man traverserar men det väger inte upp ovanstående påstående (själv kör jag lång och ganska hård TBT camber för tillfället)
*rocker lyfter bra i pudret och kan väga upp för en relativt kort och lite styvare parkbräda och ge den fina allroundegenskaper (ex skatebananen som ju dock är rätt mjuk men det fungerar liknande på styvare)

I pist tycker jag att MTX/BTX slår TBT i pist men TBT är helt ok. För högre farter krävs som vanligt längre och hårdare bräda både i och utanför pist såklart. För övrig tär TBT som väntat förlåtande vid dåliga landningar.

Inget nytt men vä värt att tänka på om man ska köpa parkbräda som ska duga i puddret.

Om jag vore du skulle jag köpa Youngblooden med Union Contact! Körde själv på en Youngblood chillydog 152 förra säsongen i Österrike. Sjukt skön bräda om du gillar att jibba runt och leka överallt, inte bara i parken! Riktigt mjuk och mysig och upplevde ytterst få "wash-outs" trots flexet!

Varför jag skulle välja Unionbindningarna är för att Contacten har "minimal brädkontaktspunkt" dvs plasten på bottenplattan är reducerad och ersatt med nått skum eller liknande dämpning, vilket låter hela brädan flexa mer naturligt, till skillnad från bindningar med vanlig baseplate. Passar därför ypperligt med rocker! Typ samma koncept som Forums Shaka bindning. Läs mer om Contact på:

http://www.unionbindingcompany.com/product/snowboard-bindings/contact

Hoppas du blir nöjd hur det än blir! Rock´n´roll!

Tack återigen för all hjälp !
Ultrafearen verkar ju minst sagt grym ! Får se ifall den kommer in nånstans annars kör jag nog på en youngblood, Får se om de blir union eller forumbindningar. Känns som det är upp till mig att bestämma mig nu, velar fram och tillbaka :P men som sagt tack för hjälpen!! :)

Jag kör på en Capita Horrorscope, det är den roligaste brädan jag kört på. Väldigt flexig, den är ju mjuk men med skön spänst. Kör ganska allround men gillar mest att hänga i parken och chilla runt i backen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp