Hjälp med Full tilt pjäxor?

Nyztrom

Ny medlem
Åkte förra säsongen med ett par full tilt booter (Turkos/Gul) och tyckte bra om dom i alla lägen förutom när jag hoppade..... Då var jag där och stötte i med tårna i fram.

Har provat spänna dom hårdare men då somnade ju fötterna i stället.

Då var min tanke till att köpa en storlek större än 27.5 som jag hade....

Var ner och testade i butiken och dom mätte foten och sa att jag absolut inte skulle köpa några större pjäxor.
Dom sa att om jag nu köpte årets modell av full tilt booter så skulle de värma dom så att foten sätter sig lite mer mot hälen och att jag inte kommer att stöta i fram till.

Nu till frågan ... Stämmer detta?

Kommer ju känna mig grymt korkad om jag köper samma storlek i år igen och får samma problem...
Kan de vara ett alternativ till att beställa storlek 28 från utlandet eller finns chansen att de blir bra om jag nu köper nya som de värmer efter mina fötter?

Mina full tilt var inte värmda...

Värmer du de med en tåhätta på så kommer det bli stor skillnad. Intuition-innerskon i Full Tilt sätter sig grymt bra när du värmer de. Men gör det i en riktig skidbutik, t.ex Alpingaraget, Åre Skidsport eller liknande, inte hos någon av kedjorna.

Om vi säger som såhär ...

Ditt problem är att då slår i med tårna ifram?
Det löser sig inte med att spänna åt hårdare?
Och du vill köpa större pjäxor?

Du tycker inte dessa saker går ihop med varandra?
Köper du ännu större pjäxor kommer du ha mer spelrum att glida och slå i tårna med och mer pjäxa att spänna åt så du sitter fast vilket inte kommer gå...

Hur lång är din fot i cm?

linder sa:

Köper du ännu större pjäxor kommer du ha mer spelrum att glida och slå i tårna med och mer pjäxa att spänna åt så du sitter fast vilket inte kommer gå...

Min fot är 27 cm. Så nu går tankarna åt att köpa en 27.5 och värma dom och hoppas på att foten sätter sig lite bättre än innan?

Nyztrom sa:
linder sa:

Min fot är 27 cm. Så nu går tankarna åt att köpa en 27.5 och värma dom och hoppas på att foten sätter sig lite bättre än innan?
det är ju det du ska göra, gå som sagt till en bra butik som kan sin sak och inte till team interstadium. köpa för stora pjäxor är det sämsta du kan göra.

Enligt FTs hemsida säljer Sea Fun Surfshop på Drottninggatan 27 i Gävle FT, gå in och snacka lite med dem vet ja.
Och som de andra redan påpekat ska du absolut inte köpa för stora pjäxor, mina fötter mäter 27,1 respektive 27,2 cm och jag kör med 26,5 Full Tilt Classic.

Anekdot: När jag tog upp skidåkningen igen gen för ca 10 år sedan gjorde jag felet att köpa storleken som satt bekvämt i butiken, 27,5. Efter några veckors åkning var de alldeles för stora och jag for runt i pjäxan. Året efter köpte jag 26,5 och jag har aldrig tittat tillbaka. Skaffade FT för 4 säsonger sedan och kommer aldrig köra något annat. Hade jag vetat dessa två grejer som jag vet idag redan då hade jag nog undvikit en massa besvär med kalla fötter, misshandlade tår, ömmande skenben och en rejäl jävla knöl på ena hälen.

Lima-ko sa:
Enligt FTs hemsida säljer Sea Fun Surfshop på Drottninggatan 27 i Gävle FT, gå in och snacka lite med dem vet ja.
Och som de andra redan påpekat ska du absolut inte köpa för stora pjäxor, mina fötter mäter 27,1 respektive 27,2 cm och jag kör med 26,5 Full Tilt Classic.

Anekdot: När jag tog upp skidåkningen igen gen för ca 10 år sedan gjorde jag felet att köpa storleken som satt bekvämt i butiken, 27,5. Efter några veckors åkning var de alldeles för stora och jag for runt i pjäxan. Året efter köpte jag 26,5 och jag har aldrig tittat tillbaka. Skaffade FT för 4 säsonger sedan och kommer aldrig köra något annat. Hade jag vetat dessa två grejer som jag vet idag redan då hade jag nog undvikit en massa besvär med kalla fötter, misshandlade tår, ömmande skenben och en rejäl jävla knöl på ena hälen.
instämmer till 100%, själv har jag fått lära mig den hårda vägen! efter 2 säsonger av sveda å verk ströttnade jag. mina förter mäter 28,8 respektive 29,0 och jag har str 28,5 på mina pjäxor.

så om jag var du skulle jag nog kolla på en FT i storlek 27,0. den har samma skal som 27,5an men med en mindre innesko!!!

Fast en 27a kommer tillslut sitta likadant som en 27.5a enligt dom som kan (typ skistore och verkstan i åre) :P

Gurra sa:
Köp 27,5 inget tjaffs
Och varför ska han köpa ett halvnummer för stora pjuk, för att kunna köra med dubbla raggsockor i eller vadå?

linder sa:
Fast en 27a kommer tillslut sitta likadant som en 27.5a enligt dom som kan (typ skistore och verkstan i åre) :P
Exakt, och det beror på att de flesta (tyo alla) pjäxor har samma skal för hel och halvnummer och istället har helnumret bara mer stoppning i innerskon, som med tiden ger med sig.

linder sa:
jo det säger sig själv att den kommer att töja ut sig och bli lika stor till slut. men jag resonerar som så att TS inte är den som ligger på 100+dagar/år , eftersom om han gjorde det så borde han ha köpt "rätt" storlek på pjuxen redan.

och om man har 15/dagar om året då man åker skidor så tycker jag att man kan köpa en lite bekvämara pjäxa som inte kräver att man åker med den i 20 dagar för att den skall sitta. det blir roligare helt enkelt.

det optimala skulle väl vara om han köper 26,5 och fixar en formgjuten sula, så får han lite mer spelrum då tårna dras bakåt lite när hålfoten inte blir platt och nedtryckt. om det ändå inte skulle få plats så kan man trycka pjäxan så att den blir ett par mm större om det krisar.

Den stora frågan är ju hur man kan rekommendera han att köpa en ny pjäxa i str 27,5 som är samma storlek som han redan har idag, och som uppenbarligen är för stora!?!?! om han köper samma storlek av samma pjäxa så kommer han att få samma problem!

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Gurra sa:
Köp 27,5 inget tjaffs
Och varför ska han köpa ett halvnummer för stora pjuk, för att kunna köra med dubbla raggsockor i eller vadå?

linder sa:
Exakt, och det beror på att de flesta (tyo alla) pjäxor har samma skal för hel och halvnummer och istället har helnumret bara mer stoppning i innerskon, som med tiden ger med sig.
Känner lite dubbelmoral i ditt inlägg , fulltilt har ju också samma skal på 27 och 27.5
ft.gif

Antar att du vill han ska köpa ett par 26.5or, men hur fungerar det i början med så tighta boots? :)

Jag har ett liknande problem, köpte ett par fulltilt i år. Åkte på dem för första gången i helgen, höll bokstavligen på att dö i fötterna! Har varit och lästat dem innan, samt formgjutit innerskon. "Pjäxexperten" sa att de skulle bli super, tyckte att pjäxorna kändes lite för små, tårna tog i litegrann när jag stod rakt men inte när ja lutade mig framåt.
Blir bra det tänkte jag, fick ont som anus redan efter 3e åket då tårna tog i, spände pjäxan hårdare så att inte tårna skulle glida fram i framkant, domna foten bort efter några minuter, drog lös den lite så att tårna tog i lite, efter några åk gjorde de så fruktansvärt ont så jag tog av mig pjäxorna, vissa tår hade ja fått blånagel på! (övriga foten va väldigt missfärgad den också) Så vad ska man göra?
"Pjäxexperten" sa att ja absolut att ja inte skulle ha en mindre storlek (han mätte foten).
Har storlek 43 och pjäxorna är 27.0, åker bara puder så de blir bakåtvikt ganska ofta.

Väl talat A-Pow, man lär självklart väga in om man åker 15 dagar eller 115 på en säsong samt hur tight man vill ha pjäxan (användningsområde) i ekvationen.

Linder: Ber om ursäkt om mitt inlägg var vilseledande, jag menade alltså att han borde kika på 26,5. Första dagarna är väl inte de bästa i ens liv. Är man rädd att de ska bli för tighta kan man köra med största tåhättan när man bakar, det kommer göra förbannat ont när man bakar men första åkdagarna kommer vara desto bättre.

En vis man sa en gång: "det går allt som oftast att ganska enkelt göra en pjäxa större men att göra den mindre är däremot avesevärt mycket svårare."

Förlåt för att komma tillbaka nästan ett år senare, Men jag har köpt FT, och jag undrar, Hur ska man värma dom? Ska jag gå till Intersport eller nåt?

SirTeoM sa:
Grilljanne sa:
gå som sagt till en bra butik som kan sin sak och inte till team interstadium.
Läs tråden...
DOCK , så är ju det där citatet jävligt fel då team interstadium handlade om att köpa pjäxorna vilket killen redan har gjort och då kan man ju självklart gå dit och fråga om man kan få värma innerskon där mot en liten ersättning.

linder sa:
SirTeoM sa:
Grilljanne sa:
gå som sagt till en bra butik som kan sin sak och inte till team interstadium.
Läs tråden...
DOCK , så är ju det där citatet jävligt fel då team interstadium handlade om att köpa pjäxorna vilket killen redan har gjort och då kan man ju självklart gå dit och fråga om man kan få värma innerskon där mot en liten ersättning.
HELT SANT! Men det jag menade var att det är att föredra att gå till en seriös bootfitter. Känns bättre att göra det hos någon som har mer kunskap liksom...

Tillbaka
Topp