Hjälp med köp av nya skidor för en mellanmjölk-skidåkare.

Tjena,

En medelmåttig topptursåkare (194 cm och väger runt 92 kg) som behöver hjälp med att köpa nya skidor. Hade ett par K2 Mindbender 99 184 cm som jag ansåg var något bångstyriga för mig och svåra att svänga med så nu behöver jag en lättare skida som jag kan hantera nedför utan att behöva ramla efter varje sväng. Kommer förmodligen åka 40 % liftburet och resten off i svenska fjället. Vikten på skidan spelar mindre roll för mig.

En längre skida dvs runt 188-194 cm blir svårare att hantera? Hur ska jag tänka kring midjemåttet, vad är det mest optimala och vilka för- och nackdelar finns det där? Radiemått är det något att ta hänsyn till?

Kom gärna med era förslag på en lättåkt skida.

Tacksam för svar :)

Längre skidor kräver att åkaren rör sig längre över skidans längd för att manipulera den. Det är svårare att göra, framför allt i situationer där det behöver ske snabbt, t.ex. tät skog.

Alla tycker olika gällande bredd. Klart är att det häckar mindre i sidled med smalare skidor pga den mindre hävarmen mot underbenet och sedemera knät. Trivs du med ca 100mm midja är det inte fel att fortsätta med detta, geometri, flexprofil och övrig konstruktion bidrar mer till hur svår skidan är att svänga än bredden.

Radien är relativ. Kortare radie är ofördelaktigt i tredimensionell snö då det förflyttar en större del av lyftkraften bort från foten. Ett rundare och mjukare flex spelar gör skidan mer lättsam i de förhållandena. En kort radie gör oftast, korta, svenska pister mer underhållande. Om inte annat känns backen längre. Radien är inte en indikation på hur svår eller lättsvängd skidan är.

Konkreta förslag:
Salomon qst 98 - lättsam och underhållande skida både i och utanför pist. Mjukt och runt flex som passar fint i svensk skog.

Scott sea 98 - inte helt långt ifrån qst98, mjuk och lättsam. Svänger mer eller mindre av sig självt. Inte fullt lika friåkningspräglad geometri.

Nästa års variant av qst -100- är väldigt annorlunda, mer prestanda och mindre lekfulla men inte på något sätt bångstyriga. Bara en notering.

Tillbaka
Topp