Hjälp med längd på Line influence 105

jerkersiden

Ny medlem
Jag står just i begrepp att köpa ett par Line Influence 105 och kan inte bestämma mig om jag ska ha 186:an eller 179:an. Har försökt kolla kalkylen här på freeride och jag hamnar liksom mittemellan längderna på grund av min oklara vikt och min varierade åkstil.

För tillfället väger jag 74 kg men har det senaste året både vägt 78 och 72. Jag åker helst utanför pisten även om det på grund av mina resmål tyvärr begränsas ibland så det blir ganska mycket pist. Jag är ganska stark i benen och har därför inga problem att sätta tryck i svängarna.

(Min längd är väl av underordnad betydelse men om nån tycker det kan vara vägledande är jag i alla fall 181 cm lång)

För tillfället lutar jag mer åt 186:an men är tacksam för tips om nån har erfarenhet av den skidan eller nån liknande.

Jag är ungefär lika stor som du med mina 181cm och 77kg. Jag hade valt 186:an med tanke på vilken modell det är. Den är lite för smal och har för lite rocker för att fungera i kort längd.

För ett par säsonger sedan hade det varit helt givet att du skulle ta den långa, men nu på senare år har det kommit en del skidor som jag har tyckt varit riktigt bra i längder neråt 180, eller i vissa fall tom lite under (åker för tillfället på 178cm Icelantic Keeper tex, som jag aldrig någonsin hade köpt i den längden om jag inte hade testat den innan). Völkl Shiro är ett annat exempel liksom K2 Sidestash, där jag i båda fallen har gillat den längd som är ett steg ner från den längsta (183 istället för 193 i Shiro och 181 istället för 188 för K2:n). Men i dom allra flesta fall så är den optimala längden för mig mellan 185-187 någonstans och har så varit i många år. När det gäller Line har jag inte kört 105:an, men förra årets Prophet 115 är snarlik årets Influence 115 och har förmodligen en liknande karaktär. Där är det 186 som gäller tveklöst och jag tror att det är samma med 105:an. 186cm är utgångspunkten om du inte kan testa båda. Det är en riktig chansning att ta den korta och risken för att den känns på tok för liten är överhängande.

Tack för synpunkterna, beställde ett par 186:or igår och är sjukt förväntansfull. Nu måste jag bara vänta på snön (och skidorna men det känns som de senare hinner komma innan den förra).

Lite avundsjuk är jag allt att du kommit så här långt ;)

Jag startade nyss en tråd gällande Line skidor, så jag måste bara fråga vad fick dig att välja Influence 105?. (Jag är står i valet och kvalet av 105:an och Prophet 98).

Jag såg den tråden och var på väg att svara faktiskt, anledningen till att jag valde som jag gjorde är mycket på grund av det som skrivits om den (i alla lägen kanske inte helt objektivt dock) och den verkar riktigt trevlig. Mycket på grund av dess påstådda mångsidighet vilket uppskattas av mig då jag allt som oftast får dras med svenska förhållanden och då inte heller de mest norra delarna men när jag får chansen vill jag ha en skida som sköter sig väl i offpisten och mer krävande åkning. Tyvärr kan jag ju inte säga att jag har någon erfarenhet av LINE-skidor över huvud taget då det blir mina första par så man kan väl säga att jag gick på magkänsla och att bredden 105 kändes mer rätt än 98 eller 115.

Lycka till med ditt beslut och jag är säker på att du blir nöjd i slutänden vad du än kommer fram till.

Tack för svaret och jag håller med dig ang magkänslan, den skall man ta på allvar. Jag har inte heller någon erfarenhet av Line skidor förrutom det jag läser å då faller dom mig i smaken ;)

Tillbaka
Topp