Hjälp med Längd :)

Svensson88

Ny medlem
Ska köpa ett par Armada ARV 08/09, men är osäker på längd.

Är 1.89 cm.

Ska främst använda dom till offpisten men även en och annan tur i pisten/parken.
bra val för lite mer backcountry jibbing?

Ett bra val för en allroundskida/BC skida. Du ska givetvis satsa på längsta längden (185) i så fall, även om jag tror att detta till och med kan bli lite kort.

Är du 1.89 så välj en skida som är lika lång som du, eller där omkring.185cm är nog lite kort tror jag beror visserligen på hur tung du är.

Senast ändrad:
Om 185 är längsta längden ARV finns i tycker jag du ska kolla på andra skidor, 185 är för kort imo

"Ska främst använda dom till offpisten "

Om du bara sökt en allorundskida skulle jag sagt att 1,85 räcker bra, men eftersom du skall ha dom till off pist säger jag att du ska kika på helt andra skidor från andra märken.

Trådskaparen i detta fallet var ju 189cm (antar jag, hans uppgivna 1,89cm är för litet för att vara sant...).

För dig som är 177 är 186 utomordentlig längd för de flesta skidor som är tänkta att gå i opistat terräng. Jag själv som är 174 skulle def. inte köpa en skida under 185 om den skulle användas offpist...

Nu anges bara längden, vilket givetvis är en miss. I FAQ:en står det klart och tydligt vilken mall man skall följa för skidtips, men varför följa reglerna, det blir ju så jäkla enkelt för dem som skal hjälpa en.

Om du vill ha köpråd så ska du ha med denna information i din tråd:
- Nuvarande skidor:
- Vikt:
- Längd:
- Åkstil:
- Erfarenhet:

Personligen hade jag lagt till var du kommer åka och om du har övriga preferenser. Att du vill ha twintip kan vi ju klura ut, du kanske även har någon maxbredd där du tycker att det blir för brett?

Tillbaka
Topp