hjälp med längdval

Tupelo

Ny medlem
hjälp med längdval
blev frälst telemarkåkare förra säsongen och hyrde då skidor. Tänkte nu köpa egna - nya eller begagnade men behöver hjälp med längdval. Jag är 187 lång och väger 78kg. Jag åker i dag uteslutande i pist - men vill naturligtvis utöka mitt åkande till annat också. Har blivit tipsad att välja en skida som är ca 180 lång, men tror att jag vinner på att gå upp lite i längd. Inser att det är svårt att ge generella råd om längd eftersom det beror mycket på skidans egenskaper, men alla tips mottages med stor tacksamhet!
hilsen, peter

hjälp med längdval
Jag skulle nog välja mellan 180 och 185 typ. Längre behöver du inte, hyr och prova lite.
Kör själv med 184 och det funkar i allt (kroppsdata 182, 83)

/B

hjälp med längdval
Vilken längd beror mest på hur mycket du vill svänga.....
Gillar du kortsväng/ skogsoffpist skulle jag nog välja strax över 180. Prioriterar du långa svängar och fartstabilitet skulle jag nog ha valt en 190cm lång skida, du är ju trots allt ganska lång.

hjälp med längdval
Hur lång skida du ska välja beror helt och hållet på vilken skida du väljer och hur och var du kör.

Generellt kan man säga att du bör välja motsvarande längd som du skulle gjort om du kört med fast häl, möjligtsvis något längre men absolut inte kortare.

Eftersom det är fullkomligt meningslöst att åka med knäböj i pisten utgår jag ifrån att du riktar brätten mot utanförpisten och väljer en friåkningsskida med minst 75 mm i midjemått. Dessa skidor är normalt byggda för att åkas i mer fullvuxna längder än pistcarvers vilket innebär att du troligtvis trivs bäst på en skida omkring 185 cm. (Definitivt inte under 180 cm).

Men som sagt var beror det på skidans konstruktion... Någonstans här på Freeride finns en skidlängdskalkylator som är helt OK! Prova den!

;-) / MM

Tillbaka
Topp