Hjälp med lavinutrustning.

xaedon

Ny medlem
Hej!

Har tänkt köpa ett lavinkit från Sport Conrad och undrar vad jag ska slå till med. Oavsett vad jag väljer så blir det väl nästintill halva priset mot av vad det kostar i Sverige men jag vill såklart ändå göra ett bra val.

Det paket jag tittat på är att detta.

https://www.sport-conrad.com/page/cart

1. Edelrid Arva EVO 3+ (3 Antennen 100% Digital)
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/20527/2/1/5/446/6/4/8/2

2. G3 Avitech D-Grip
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/4668/2/1/5/446/6/4/8/2

3. Ortovox 240 Light PFA Probe
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/2421/2/1/5/446/6/4/8/2

Mina funderingar är.

Jag vill såklart komma undan så billigt som möjligt utan att spara på säkerheten. Hur bra är egentligen Arva EVO 3+ tranceivern? Jag läser alla trådar där ni snackar om Mammut Pulse men den kostar nästan 1200 kr mer än EVO'n och vad är det som rättfärdigar denna prisskillnad?

Om ni skulle sätta ihop ett paket via Sport Conrad vad skulle ni köpa då? Tänk då att det ska vara så prisvärt som möjligt såklart.

Här startar ni "paket"-konfiguratorn.
http://www.sport-conrad.com/safety_packages__transceiver_+_shovel_+_probe_/89/

Tacksam för samtliga svar och funderingar. Jag har som sagt läst många trådar om detta redan men känner mig fortfarande inte helt säker.

Stämmer t.ex. ryktet om att det endast är G3-spaden som "duger" enligt tester eller finns det någon bättre?

Jag ska åka iväg sista veckan nu i januari så snabba svar uppskattas också så att jag hinner beställa.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Vet inget om Edelrid Arva tranceivern, men det jag vet är att min mammut har slagit alla andra med hästlängder.
Vi körde lite tester med olika en gång och de andra var som leksaker i jämförelse. Åker jag med andra ser jag ju helst att de inte valt tranceivers efter budget.

Absolut värt prisskillnaden, köp inte på rea eller billigt om du inte vet att det är bra grejer.

Får man inte paketpris om man köper flera grejer, köpte mammut, spade o sond för ngt år sen för drygt 3,5k

En Arva Evo3+ fungerar utmärkt.
En gammal analog fungerar fortfarande utmärkt.
Vad man kör med för transiever handlar inte om du är snabb eller långsam i sök så TRÄNA, TRÄNA, TRÄNA!

Spade är sak samma, så länge det inte är plast!

Man skall inte hamna i dom situationerna att en lavin skall gå så ta SLAO Lavin 1 utbildning före du köper tranciever/spade/sond!

Tancoll sa:
Vad man kör med för transiever handlar inte om du är snabb eller långsam i sök så TRÄNA, TRÄNA, TRÄNA!

Man skall inte hamna i dom situationerna att en lavin skall gå så ta SLAO Lavin 1 utbildning före du köper tranciever/spade/sond!
----Under förutsättningen att du tränar lika mycket och läser på lika mycket om du köper en dyrare tranceiver som om du köper en billigare variant----

så skulle i alla fall jag vilja ha en dyrare tranceiver som är tydligare, snabbare och mer pålitlig.

Tancoll sa:

Att säga att en gammal analog transa funkar lika bra som en modern, är ungefär som att säga att det funkar lika bra att köra puder på gamla smalskidor från 80talet som på ett par Megawatts. Eller att sportklättra med ett gammalt midjebälte. Eller bara hålla repet runt midjan när man repellerar istället för att använda sele och repbroms.

Senast ändrad:
FF sa:
Tancoll sa:

Att säga att en gammal analog transa funkar lika bra som en modern, är ungefär som att säga att det funkar lika bra att köra puder på gamla smalskidor från 80talet som på ett par Megawatts. Eller att sportklättra med ett gammalt midjebälte. Eller bara hålla repet runt midjan när man repellerar istället för att använda sele och repbroms.
Skrev jag någonstans i min post att jag rekomenderade en gammal analog?
Jag skrev att dom fortfarande fungerar utmärkt. Två helt olika saker.

Haha du måste skämta alltså. om du inte rekomenderar vad var syftet med din kommentar?

Nä, köp dyrt, köp fint. Ha de gött

Han skrev iofs inte heller att du rekomenderade, utan att du jämförde.

Tror det du menar är att man ska inte glömma vikten av att träna, det är ofta där det brister först. inte hur snabb tranceivern är.

Däremot vågar jag säga att du kan vara sämre tränad, använda en ny/dyr transa - och hitta lika snabbt som en duktig med en gammal/"billig" transa.

Tillbaka
Topp