Hjälp med namedropping på bra alpresmål

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Hej

Jag behöver lite hjälp. Vi hade äntligen tänkt åka till Alperna med familjen för första gången på sportlovet v10. Det är nog sista chansen innan äldsta pojken flyttar ut. Vi brukar åka på en 3-4 långhelger per år med lite annat i mellan till Kittelfjäll, Hemavan, Riksgränsen och Åre. Vi är ute efter lite blandad kompott men utan hygglig offpist så skulle vi nog bli besvikna. Skulle nog gissa att vi hyr en guide en dag eller två. (Och ja, vi har respekt för lavin problematiken, har grejjor och övar).

Jag skulle tacksamt motta lite namndropping på orter och varför vi ska åka dit.

/Emil

Kolla Kappl, See, Ischgl och Galtür-dalen :) Billigare att bo i Kappl/See än i Ischgl. Offpisten är trevlig, lätt att sticka ut utanför backarna och går att utmana sig själv med om man så vill.

I och med att barnen verkar vara stora tycker jag att ni skall satsa på ett av de riktigt stora systemen, tex Val Thorens/3 dalarna, där det finns något för alla. Jag gillar personligen Val Thorens för den fantastiska skidåkningen och har varit där flera gånger. Andra alternativ är St Anton/Aarlberg, Tignes/Val'Disere.

vi är lite i samma sits men tänker dra till alperna över nyår. (sport-och påsklovet blir det nog Riksgränsen och Jämtlandsfjällen. Förhoppningsvis även några puderhelger i Borgafjäll och Stranda).

v10 är det ju oftast bra "överallt". Vi siktar på Limone över nyår: kontrasten mot kylan här hemma, enkel transfer med tåg från Nice/Turin/Milano (dvs det går oftast att hitta billiga flyg)
.
Limone har även bra terräng för toppturer - inga läskiga glaciärer så man bör klara det utan guide. Bra priser på mat, boende, liftkort. Bland de solsäkraste orterna i alperna. Snötillgången kan dock vara osäker - men när det dumpar kommer det ofta stora mängder...

Gemensamt för alla ovan nämna skidanläggningar: de ingår i samma säsongskort (y)

Senast ändrad:
Serre Chevalier! Stort, bra åkning, varierande terräng. Jag föredrar södra alperna och slänger in Auron/Isola 2000 i leken. Flyg till NIce, hyr en bil eller ta buseen från flygplatsen. Mycket snö (förhoppningsvis), korta köer och bara underbart! :)

Tillbaka
Topp