hjälp med nya skidor

Sodergren

Ny medlem
hjälp med nya skidor
jag hade tänkt mig införskaffa ett par nya lagg till vintern och jag behöver lite hjälp.

användnings området ska bli ungefär 40% offpist 30% skog 30% pist.

jag är 170 lång, väger 65 och är 14 år.

jag har åkt skidor så länge jag kan minnas 1-2 veckor per år. är väll hyffsat duktig och har tänkt börja seriöst med skidåkningen nu.

det jag kollat på är:

k2 the seth och völkl Gotama

säg till om jag missat någon information ( förlåt för dålig svenska )

mvh jimmy

hjälp med nya skidor
du, feta puderlagg är nog inget bra val. med tanke på att du är fjorton, har mest åkt på skolloven samt vill att de ska funka bra i pisten: välj skidor som du kan bemästra. ross scratch sprayer bc, salomon 1080, head mojo mfl.

Senast ändrad:
hjälp med nya skidor
jag har åkt i alperna dom senaste 3 åren och vid varje dump så har jag önskat jag haft ett par skidor som kan "flyta" bättre. men jag kanske borde ha ett par sånna som du nämner. vad är skillnade på dom tre? ps. pisten åker jag bara i när det inte finns någon nysnö och jag vill inte ha några skidor med bra pist egenskaper.

Senast ändrad:
hjälp med nya skidor
sprayer bc är en enklare, lite smalare och mjukare variant av scratch bc. passar lätta tonåringar bra.

1080... beror på vilken modell du väljer. foil funkar bra allround, flyter bra. ganska lättåkt också.

head mojo...kanske är lite överkurs för dej ganska styva med tanke på att du är så lätt.

men ta det lugnt du är 14, växer antagligen fortfarande.spara puderlaggen tills du växt klart. annars hyr!

hjälp med nya skidor
Nej men vill du inte ha ett par lagg med bra pistegenskaper så är skidorna som du nämner först bra alternativ.
Vad för skidor är det som du åker på nu som inte har nog bra offpist egenskaper?

hjälp med nya skidor
I och med att du väger 65 kg och forfarande växer så borde du nog inte köpa för enkla skidor. Scratch Sprayer BC är säkert ett bra val i det här fallet, men är du vältränad och kännar att du är bekväm i olika sorters off-pist kan du säkert gå på ngt häftigare. Jag skulle nog kunna rekommendera Salomon 1080 Gun, bred, mjuk och relativt lättåkt. I en kortare längd (t ex 174) så är den nog lagom.
Vänta med Gotaman, den är nog i häftigaste laget än. The Seth har jag inte testat så den kan jag inte säga ngt om.

hjälp med nya skidor
jag är nog i mina mått (mot mina vänner t.ex) rätt vältränad då jag kör hockey fyra gånger i veckan och har gjort ett antal år.

vill bara vara säker att jag inte köper några skidor jag inte blir nöjd med :)

hjälp med nya skidor
Då kan du lugnt köra på en 1080 Gun, riktigt rolig skida! Så länge du inte är i hård pist....
Givetvis finns det många andra skidor som kan passa, men jag kan ju inte rekommendera ngt som jag inte testat. Men välj inte ngn alltför enkel skida, det är inget vidare i längden....

Tillbaka
Topp