Hjälp med nya skidor!

• Trådstartare Trådstartare hsw
  • Start datum Start datum

hsw

Ny medlem
Hjälp med nya skidor!
Hej!
Har suttit ngr regniga dagar och botaniserat på forumet. Har insett att jag behöver komplettera mina pistskidor med ett par fetare lagg.

Jag anser mig vara en hyfsad/bra skidåkare som har åkt mkt pist. Jag är 187 cm och väger 85 kilo. Nu på senare år har mitt intresse för offpisten vaknat. Brukar åka ca. 20-25 skiddagar/säsong. Förutom mina Atomic Metron har jag bara provat Rossingol B2 och B3 i offpisten (lössnö). Har också testat Hendryx Purple Haze, K2 Hell Bent, Völkl Mantra och Gotama i vårsnö förhållande (Stryn första veckan i juli).

Efter mkt läsande och funderande har jag kommit fram till att ngn av följande skidor kan vara ett alternativ för mig.
-Hendryx: Purple Haze eller Voddo Child, -Fischer: Watea eller Atua, -Nordica: Enforcer eller Bowler, -Head: Monster 88.

Tacksam om ngn/ngr som testat ovanstående skidor kan recensera dem.

Tack på förhand!

Hjälp med nya skidor!
Wow, allt ifrån Hedryxskidor till Head Monster till Blowers... Det kallar jag panorama!

Vad är du ute efter för egenskaper? Kommer skidorna endast användas för offpist eller kommer Metronskidorna lämnas hemma allt som oftast? Hur ser du på svängradie, allergisk mot stora svängar?

Hjälp med nya skidor!
Känner jag mig rätt så blir nog metronskidorna kvar hemma i garderoben.

Så egentligen skulle jag behöva ett par allround laggs med betoning på offpist egenskaper. Stora eller korta svängar? Ja jag vet att metron trivs bäst i kortsväng, men de funkar faktiskt också i långsväng. Jag gillar att åka både kort- och långsväng. Vet inte om du blir ngt klokare på mina svar?

Hjälp med nya skidor!
Carled sa:
Wow, allt ifrån Hedryxskidor till Head Monster till Blowers... Det kallar jag panorama!

Vad är du ute efter för egenskaper? Kommer skidorna endast användas för offpist eller kommer Metronskidorna lämnas hemma allt som oftast? Hur ser du på svängradie, allergisk mot stora svängar?
Där trampade du spiken rätt i tån!

hsw: Precis som Carled skrev så är det väldigt svårt att riktigt förstå vilka egenskaper du vill åt, både kort och lång sväng säger du, det är ju iaf en början. Vart kommer du åka? Hur åker du? osv...

Vilken av de skidor du tesat trivdes du bäst med? Det är ju ganska stor skillnad på t.ex. Hell Bent och Mantra.. minst sagt

Senast ändrad:
Hjälp med nya skidor!
Jag tror nog att det kan vara bäst att stanna någonstans runt 90mm-strecket. Typ Dynastar 8800, Mantra, Scott Mission, Atomic Snoop Daddy, Atua kanske tom. Pro Rider. Dessa skidor är alla väldigt olika, vissa är lite mer krävande och behöver en fast hand, medans andra är betydligt beskedligare och mer lättåkta. Det som alla dock har gemensamt är att du kan köra nästintill överallt trots att det är svenska förhållanden. Vilket du inte kan med tex. Blower (även om den skall vara riktigt bra på hårt!).

Vad tror du hsw, verkar 90mm's skidorna trevliga? Hur styva grejer vill du ha? Vill du kunna latja eller skall skidorna palla för super-G svängar i Mach 2 nedför Nordalsfjäll?

Hjälp med nya skidor!
Brukar bli 50/50 mellan alperna och Sverige. Åker aggressivt i pist, men är "nybörjare" offpist.

Bland de skidorna jag testade i Stryn tyckte jag att Purple Haze var den skida som var klart bäst; bra på både lång- o kortsväng, grym respons, kändes som att det gick att bränna på hur mkt som helst. Men det var under bra vårsnö förhållanden och jag undrar hur den klarar djup lössnö med så mkt skärning. Hell Benten är nog en renodlad lössnö skida och funkar säkert bra där, men den funkade faktiskt bra mkt bättre än Gotaman för mig. Mantran var ok. Det var -07/08:s skidor jag testade.

Latja eller burna?
Ja man vill väl helst göra både och. Fast ärligt talat så blir det nog mest att latja i offpisten för mig till att börja med.

Inte helt lätt att välja. För- och nackdelar med Purple Haze, Enforcer och Atua?

Hjälp med nya skidor!
Välj Hendryx om du nu tyckte bäst om dom! Jag känner knappt någon skillnad mellan pist och offpist med mina förutom att det kanske känns mjukare under fötterna i lössnö;)
Sen utvecklas man mycket med ett par hendryxskidor! Andra åkare säger att jag åker mycket bättre nu med Hendryx än förr!

Hjälp med nya skidor!
Ovanligt att Monis hyllar Hendryx...

Men hsw, om du gillade Hendryxen så varför köper du inte ett par såna, alternativt ett par liknande fetingar? Köp inte skidor för hur du åker just nu, du kommer att ångra dig efter ett par offpistresor. Köp istället ett par skidor som du kan utvecklas med och som kan växa med dig. Men gör inte misstaget att köpa för korta skidor, med din vikt och längd ska du hålla dig runt 190 (sen kommer Henrik Luthman på Hendryx att säga något helt annat men lyssna inte för mycket på hans teorier. No offense Henrik ;) )

Hendryx Purple Haze flyter bra i lössnö tack vare bredden men mycket skärning gör att den kan hugga lite i svängarna. Jag själv gillar inte mycket skärning på ett par puderlagg, det ska väl tilläggas direkt, men det finns andra som gillar det. Trots att dom är 108 i midjan så går dom riktigt bra i pist förutsatt att det inte är bänghårt.

Nordica Enforcer är en grymt bra allroundskida för offpist. Finns liksom inte så mycket mer att säga än att det är ett riktigt bra köp, kanske det bästa.

Fischer Atua gillar jag inte alls så den kan jag inte rekommendera. Alldeles för bc-jibborienterad och orolig för offpist enligt min smak.

Völkl Mantra skulle man kunna kröna till inofficell världsmästare i kategorin "världens bästa offpistskida för allroundbruk". Funkar fan till allt överallt till en massa olika åkare. Nästan lika bra i pisten som i outpisten. Gotama kanske är lite hård och rak för din smak men det är en grymt fin skida det med.

Precis som Teo skriver så kan K2 AK Enemy/Made'n AK vara ett bra alternativ. Relativt bred men ändå lättåkt och kul. Nu har ju K2 slutat med just den modellen men det går nog att hitta ett par på nätet eller i någon butik för det. Annars kan kanske Coomba vara ett bra alternativ. Också en hyfsat lättåkt feting med bra egenskaper.

Head Monster 88 är en bra skida men lite för smal för att kallas en feting.

Hjälp med nya skidor!
Av de sista du nämnde, Purple Haze, Enforcer och Atua, så skulle jag gå på Enforcern. Jag har nu i två års tid åkt på Rossignol Scratch BC (ny modell varje år) och Enforcern är ung. som en race-kittad BC. Det som liknande BC-jibbers är mindre bra på är piståkning och det har Nordicagubbarna smidigt löst genom att styva upp skidan och gjort den vridstyvare. Mindre park, mer ös helt enkelt. Ett grymt alternativ! Den har några extra millimeter på Mantran också, enda negativa är att den bara finns upp till 185. Utav Hendryx, Atua och Enforcer är E. ditt solklara val!

Mantran är som sagt ett bra köp den med, som Glisseur säger, nästan lika bra i pisten som i outpisten. Jag har bara kört den i pist, vilket var grymt kul, men jag är lite tveksam till styvheten i skidan, jag tror inte den är så jäkla följsam om det är sjuka mängder snö... Mantran är ju lite smalare, men går att få i vettig längd till dig. Konstigt att du inte gillade den, var var det som inte föll på läppen?

Hjälp med nya skidor!
Jodå Mantran funkade bra och var mkt bättre än Gotaman och Hell Benten, men i jämförelse med Purple Hazen var den blek. Men återigen detta var under bra vårsnö förhållanden.

Står nog mellan Enforcer och Purple Haze. Ser dock att både Carled och Glisseur förordar uppåt 190 skidor, kan Blowern vara ett alternativ?

Hjälp med nya skidor!
Blowern är def. ett alternativ! Om du vill ha bredden och allt det som en större skida kommer med. Ta och sök runt lite i forumet angående Blowern, du kommer få mycket information och många fina omdömmen om den... Grejen med Blower jämfört med Enforcer är att du inte bara kan ta med Blowers om du skall åka till Alperna (iofs möjligt) eller svenska fjällen, utan då måste du ta med dina Metron. Enforcern funkar skitbra som enda skida. Men "the more the merrier" som man säger, fler skidor är bättre och roligare!

Hjälp med nya skidor!
hsw sa:
Ser dock att både Carled och Glisseur förordar uppåt 190 skidor, kan Blowern vara ett alternativ?
Ställer mig helt klart på deras sida ang längden, me som mycket annat så finns det dem som inte håller med.
Blowern kan fungera som skida till det mesta, men Enforcern är ett bättre val. Blowern som endaskida (om du inte orkar släpa på två par ner till alperna) kan komma att kännas lite som att köra en Land Rover Defender på nürnburgring om det är tråkig snö.

Hjälp med nya skidor!
hsw sa:
Ser dock att både Carled och Glisseur förordar uppåt 190 skidor, kan Blowern vara ett alternativ?
Dessutom så är blowern en twin så det gör att skidan är kortare än vad som anges. Tex..mina 191 Ant´s kändes mer som 185. Så längd på twins kan inte bli så avskrämmande förrän dom blir bra långa, för min egen del 200 strecket.

Hjälp med nya skidor!
Var det bara jag som gick ned ett snäpp i längd senaste vintern och trivdes med det? Började vintern med att köra sönder mina mantra191 efter ca 15 åkdagar, varpå jag köpte ett par mantra184 på prov och var toknöjd!
I mina ögon gjorde man inte avkall på mycket stabilitet mellan 191 och 184, så länge man stod med bra balans och lätt på skär. Däremot vann man väldigt mycket i livlighet och 184an kändes sådär jag-kan-göra-precis-vad-jag-vill-med-den-här-på-fötterna.
Tillägas bör väl kanske att jag gillar åka teknisk (brant, alternativt knepig) terräng, alltså inte så mycket straightlina öppna puderfält utan hinder i mach3. Även om det också kan vara kul ibland ;)

Hjälp med nya skidor!
Rossignol Squad kanske skulle vara en idé. Älskar den skidan.

Sedan har du Dynastar men gå för Pro och inte 8800. Vill du ha ren offpist så kan ju xxl vara ett lysande alternativ.

Själv åker jag på ett par scott pure model störst och tycer de funkar jävligt bra för mig just nu.

Hjälp med nya skidor!
Inte lätt att välja, många modeller finns det!!!!

Har kollat lite på Line. Är det någon som har erfarenhet av Prophet 100 och Sir Francis Bacon?

Tillbaka
Topp