Hjälp med off-pist åkning med skidor!

TuniKa

Ny medlem
Hej,
jag ska nu gå över till att åka skidor igen och har inte gjort det sen jag var ytterst liten. Jag har åkt snowblades några gånger dock, men har hört att man inte alls ska använda samma teknik i lössnöåkning när man åker skidor. Skulle nu vara väldigt glad om jag kunde få lite tips om vad man ska tänka på när man åker. Främst tänker jag då på lössnöåkning. Har fått lite olika tips förrut, men de motsäger varandra och jag vet inte vad jag ska tro.
Tacksam för alla svar!
Snälla hjälp mig!

Ska du åka någonstans och vill lära dig åka puder? Då skulle jag rekommendera att ta hjälp av en guide/skidlärare... Man lär sig sjukt mycket.

Shawty har helt rätt.. men en del råd för lössnöåkning: håll ihop skidorna och luta dig inte för långt bakåt!

Hej igen, tack för era tips! Läste på något ställe att det var svårt att åka med carvingskidor i lössnö. Tycker ni att jag ska hyra twin-tip skidor istället? Är det oftast dyrare eller? Tack

TuniKa sa:
Hej igen, tack för era tips! Läste på något ställe att det var svårt att åka med carvingskidor i lössnö. Tycker ni att jag ska hyra twin-tip skidor istället? Är det oftast dyrare eller? Tack
det beror på vad det är för skidor

och nej det är knappast lättare att åka offpist med twintip än vanliga skidor.

skaffa dig ett par riktiga fetingar så kommer det flyta på bra

Tog en lektion förra helgen i Tänndalen och det var bra. Håller med om att hålla ihop skidorna - ger bättre bärförmåga med "normala" skidor. Dessutom riskerar man inte att göra en ofrivillig split - speciellt i själva svängen. En annan viktig sak är att hänga följa med med höfterna så att man "sväljer" ojämnheterna. Det viktigaste är dock modet. Under min lektion körde jag där jag annars inte vågat ge mig ner. Egentligen är det samma sak i lössnö som pist (med viss modifikaion), men det är lite psykologi när man inte ser var skidorna är på väg. Ytterligare en viktig sak, speciellt i fjällbjörkskogen, är att se ut ett tänkt står - i annat fall är risken stor att man gränslar något obekvämt och man ägnar mer tid åt att se ut ett spår än att njuta av själva åkningen. Tips är även att binda fast ett par meter rött band i skidan som man sedan stoppar ned i pjäxskaftet. Lossnar skidan kan det annars vara ett helvet att hitta den - i Tänndalen var det i i alla fall så med drygt en meter mycket mjuk snö.

Här är en länk som kanske kan vara till lite hjälp: http://www.abc-of-skiing.com/powder-skiing/

Annars är det som redan nämnts en god idé att ta en lektion.

Det är generellt lättare att åka lössnö med ett par lite bredare raka skidor än ett par skurna carvingskidor. Att hyra ett par twintip är inte en bra idé om de är mittmonterade, vilket många twintipskidor är. Anledningen till detta är att de tenderar att dyka med spetsarna, eftersom bindningarna är monterade längre fram.

Bästa tipset på skidor är att hyra ett par mjuka och hyffsat breda offpistskidor.

Att tekniktipsen varierar, beror på att det finns olika teknik beroende på terräng och vad den som ger tipsen har för åsikter. Tekniktipsen kan också skilja beroende på vilken nivå åkaren befinner sig och till exempel hur breda skidorna är. Det är bara att samla så mycket kunskap som möjligt från olika håll, så kommer du så småningom att utveckla den teknik som passar dig bäst. Men kom ihåg att man aldrig blir fullärd ;-)

Lycka till!

/Micke

Hej,
tack så jättemycket för all hjälp. Ska försöka komma ihåg lite av det ni har sagt. Det blir säkert jättebra. Imrogon bitti bär det iväg så nu får jag nog packa. Skriver här igen om en vecka, om jag överlevt det vill säga.

Ha det gott och återigen tack för hjälpen!

//André

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp