Hjälp med skidor och pjäxor!

Jaay-Bone

Medlem
Tacksam för all hjälp jag kan få, a man gotta know his limitations, som Dirty Harry säger, så därför vänder jag mig till expertisen...

Jag är ute efter ett par 50/50 skidor, som funkar bra både i pist och offpist men inte kompromissar. Jag är 190 cm lång och väger drygt 93 kg, så det är en ganska stor bit.

Jag åker aggressivt och får nog säga att det är på en ganska avancerad nivå.

Har kollat Dynastar Legend 8000 (399euro hos conrad), och lite andra liknande, typ Völkl AC3 titanium.

Jag har breda fötter, hade ett par salomon x-wave 7 el 8, de ljusblåa som halva sverige hade, och det var ingen skitbra kombo... Tvungen att knäppa upp efter varje åk och tår som efter några veckor var, ja deformerade.
Har hört att Lange ska vara bra för breda fötter, men hittar ingen leverantör här nere i södra Sverige. Kollat på nordica speedmachine 10 och de kändes bra, men det gjorde mina x-wave i början också...

Budget: Då jag inte åker mer än två veckor om året så runt 7-8 lök in alles.
Så, om någon har några tips så tar jag glatt emot dem!

EDIT !! : Hur kommer d et sig att Vökln bara finns i 177 cm... Den tillverkas inte större, hu r kommer det sig? Trodde att såna skidor ska vara typ lika långa som en själv?
Legenden finns i 165;172;178;184, vilken passar bäst?
De bindingar som finns hos conrad är nån form av touring-bindningar, med "walking systems", jag vill nog helst ha gamla vanliga hederliga bindingar... de dynafit-bindningar som finns ser vanliga ut, men då måste de monteras efter pjäxan... Antar att det är en tjänst man köper, hur mkt kostar det??

Tacksam för svar!
Trevlig helg / jocke

Senast ändrad:
hade precis också tänkt säga nordica då dom ska vara rätt breda men dom hade du ju redan testat så men gå in på en välsorterad skidbutik och be om hjälp.

Angående skidorna så skall det nog inte bli några större problem om du kan tänka dig att beställa utomlands, då kan du både hålla budgeten och få riktigt fina grejer. Med 190 cm, 93 kg och god teknik så kan du nog utan tvekan kolla på de bästa grejerna... Gillar du stora svängar så är pist- och puderegenskaper helt klart kombinerbara, dock blir oftast pudergenskaperna lidande om du vill ha en svängig allroundskida.

8000 kan nog funka riktigt bra, med Pro Rider kan nog fungera ännu bättre! Bredare och ännu stabilare. Völkl Mantra är även det ett väldigt bra val.

Staffan föreslog B2 vilket jag tycker är ett väldigt dåligt val. Jag skulle spana in B4:an, dvs. vanliga Sqauden.

Angående pjäxor vill jag inte rekommendera något, dock skall du nog försöka landa runt och kanske över 100 i flex... Som man säger om pjäxtips: Lyssna absolut inte på vad din polare tipsar om! Testa, testa och testa!!!

Se om du kan hitta hitta på ett par Mantra från förra året, längd 191 så borde de nog fungera alldeles utmärkt. Annars om du kan hitta ett par Elan 777 så har du ett par kanonskidor som du borde kunna få för en billig penning nu...
Vad gäller pjäxor så instämmer jag med de andra här, det är bara att gå till en riktig skidbutik (alltså inte stadium eller liknande) och testa.

Lange passar generellt INTE för breda fötter!
Om du testar ett par pjäxor och dom känns bra så kör på det! Du vet ju inte hur dom känns efter en tid. Så lång bytesrätt har du tyvärr inte.

Precis Dustbin, har långa, smala fötter (dvs ganska kvinnliga) och kör på lange och salomon vilka passa utmärkt. Om du absolut vill ha lange så säljer sportlagret dem, de rbjuder även en hel uppsjö med tjänster när det gäller ombyggnad av pjäxor. Kolla på www.sportlagret.se de kan sina stövlar

Senast ändrad:
Dynastar-Jocke sa:
Jag är ute efter ett par 50/50 skidor, som funkar bra både i pist och offpist men inte kompromissar.
Du ber om en omöjlighet, du måste kompromissa åt något håll. Antingen har du en bredare skida som är grym i offpisten och sämre i pist eller tvärt om. Jag skulle personligen rekommendera en bredare skida som är aningen hårdare då de funkar bra i pisten också(inte så bra som en pistracer givetvis).
Völkl Mantra 191
Kneissl Tanker 190
Dynastar Pro Rider 194
Nordica Supercharger Blower 193
Scott Santiago Pure 193

Pjäxor, som Carled sa så gäller det att testa själv. Men om du vill ha full kontroll på dina prylar skulle jag leda in dig på något med minst 110 i flex. Langes nya freeridepjäxor är ganska breda till skillnad från de äldre modellerna samt racepjäxorna. Personligen gillar jag Tecnica samt Nordica och jag har ganska breda fossingar.

Hoppas du fått svar på din fråga, men jag tänkte smita in med en liten fråga här emellan. Någon som vet om Nordica är såpass stora att de är vanliga på andra sidan atlanten.. Har breda fötter som ovanstående och kollar främst på Nordica och technica nu.

Jag har själv ganska så breda fötter och jag köpte nyss ett par Technica Vento 9 på adams sport. Måste säga att det passar jättebra för en bredfot. Nu är ju alla fötter unika men just vento 9 har rykte om sig att vara bred.

Till alla som undrar nåt om pjäxor, gå till en riktigt kunnig butik och var beredd på att det kommer kosta lite. Då får du den hjälp du behöver.
Tex Salomon X Wave är en hyfsat bred pjucka men du kanske behöver en formgjuten sula eller trycka ut dem lite vid någon knöl. Dessutom är det ju galet viktigt att den är i rätt stl. för stort eller alldeles för litet ger alltid kramp.
Går du till rätt butik kan dem hjälpa dig med att få en pjäxa som både sitter bra och ger bra prestanda.
En pjäxa är en råprodukt som behöver tillpassas, ingen fot är den andra lik och alla har olika behov.

Rydellen sa:
Hoppas du fått svar på din fråga, men jag tänkte smita in med en liten fråga här emellan. Någon som vet om Nordica är såpass stora att de är vanliga på andra sidan atlanten.. Har breda fötter som ovanstående och kollar främst på Nordica och technica nu.
Oj glömde så det blir ett inlägg till, Nordica är störst ivärlden på pjäxor så du bör inte ha nå problem att hitta några på andra sidan pölen.

Tillbaka
Topp