Ja, definitivt. Det är såklart inte så långa åk, men det är riktigt bra å andra sidan på sina ställen. Ganska lagom för en nybörjare på området skulle jag säga, även om det är lite mycket träd om man är lite osäker på förmågan.
Det låter i mina öron som att du ska välja en skida i den övre pist eller allmountainsegmentet. Allmountain är för övrigt en konstig term, eftersom det inte handlar om allt på ett berg, utan snarare om aningen bredare pistskidor för den stora massan. Ska man ha en skida som verkligen är "all mountain" är det snarare en 105mm:are man ska välja.
För dig är det förmodligen bäst med en skida med en midjebredd runt 90-95mm. Då har du en skida som klarar av även slaskig snö tex i mars i Sälen om varmvädret rullar in. Runt 70-76mm typ som många stormarknadsskidor är tenderar att skära fast betydligt mer. I segmentet 90mm finns det MÄNGDER med skidor att välja på och det handlar mycket om vad du egentligen letar för känsla i skidorna. Du har allt från turinriktade lättviktiga och sprättiga freeriders till breda bastanta pistskidor som närmar sig racekaraktär och allt däremellan. Och sen hela twintip/fs/bc-jibb-sektorn som ligger lite på sin egen kant. Lägg därtill till hybrider mellan segmenten och du har en djungel utan dess like. Du måste därför först bestämma dig ungefär vad du letar efter. Har du tänkt att på något sätt någon gång bege dig utanför pisten (det borde du testa, eftersom det är skidåkning när det är som bäst om du frågar många på den här sidan) ska du inte gå under 90mm i bredd. Överlag är det mer allsidigt, även i pisten, med 95mm bredd än nedåt 80mm tycker jag. Rena pistskidor i smalt format är för smalspårigt även för åkning i enbart pist hur konstigt det än kan låta. Men över en säsong varierar underlaget i pist extremt mycket och då är det bättre över tid att välja en bredare skida om man bara har ett par i garderoben.
Bra pistinriktade skidor i breddklassen är Blizzard Brahma (88 mm under foten) och Bonafide (97), Völkl Mantra M5 (96) och Kendo (92), svenska Extrem Frontier 85 (min egen favorit som ren pistskida) eller nya Salomon Stance 96 för att nämna några. De har lite olika känsla, men presterar ungefär lika väl. Det handlar mer om tycke och smak än att någon är bättre eller sämre. Mantra och Bonafide har en del freeride i sig, men är fortfarande väldigt "stunsiga" skidor.
Vill du gå mot lite lättsammare grejor drar du dig mot mer freeride. Då blir det mindre kantpressande, rappare känsla överlag och helt enkelt lättare och smidigare skidor. Då på bekostnad av fartstabilitet. Isgreppet är lättare att hitta om man inte är tekniskt driven men det är också mer beroende på skarpa kanter. Några exempel på sådana är Extrem Fusion 95, Elan Ripstick 96 och 88, K2 Mindbender-serien, Ross Sky HD och liknande. Jag tycker personligen att det här är den roligaste kategorin, men det är inte några riktiga pistfräsare om man bara kör pist.
Jadu... en djungel är det sannerligen. Lycka till i letandet!