Hjälp med skidor

Tobbe76

Medlem
Hjälp med skidor
Hej,
Är en ”gubbe” på 40+ som tacksamt tar emot tips på skidor som kan passa mig.
Har åkt 1 vecka/år i 5 års tid i Romme samt några enstaka skiddagar utöver det. Tagit ett par lektioner. Kan typ trycka på
rätt bra i röda backar. Älskar att åka och kommer försöka åka mer nu.
Har åkt på hyrskidor typ Völkl Rtm tror jag de hette.
180cm 88kg. Är i bra fysisk form.
Har investerat i pjäxor Salomon s/pro 100 som är sköna. Så min fråga: vilka skidor bör jag investera i?

Hjälp med skidor
Går det att åka offpist i Sälen? Ska dit en helg i mars.

Ja, definitivt. Det är såklart inte så långa åk, men det är riktigt bra å andra sidan på sina ställen. Ganska lagom för en nybörjare på området skulle jag säga, även om det är lite mycket träd om man är lite osäker på förmågan.

Det låter i mina öron som att du ska välja en skida i den övre pist eller allmountainsegmentet. Övre då både i aspekten midjebredd och nivå. Allmountain är för övrigt en konstig term, eftersom det inte handlar om allt på ett berg, utan snarare om aningen bredare pistskidor för den stora massan. Ska man ha en skida som verkligen är "all mountain" är det snarare en 105mm:are man ska välja.

För dig är det förmodligen bäst med en skida med en midjebredd runt 90-95mm. Då har du en skida som klarar av även slaskig snö tex i mars i Sälen om varmvädret rullar in. Runt 70-76mm typ som många stormarknadsskidor är tenderar att skära fast betydligt mer. I segmentet 90mm finns det MÄNGDER med skidor att välja på och det handlar mycket om vad du egentligen letar för känsla i skidorna. Du har allt från turinriktade lättviktiga och sprättiga freeriders till breda bastanta pistskidor som närmar sig racekaraktär och allt däremellan. Och sen hela twintip/fs/bc-jibb-sektorn som ligger lite på sin egen kant. Lägg därtill till hybrider mellan segmenten och du har en djungel utan dess like. Du måste därför först bestämma dig ungefär vad du letar efter. Har du tänkt att på något sätt någon gång bege dig utanför pisten (det borde du testa, eftersom det är skidåkning när det är som bäst om du frågar många på den här sidan) ska du inte gå under 90mm i bredd. Överlag är det mer allsidigt, även i pisten, med 95mm bredd än nedåt 80mm tycker jag. Rena pistskidor i smalt format är för smalspårigt även för åkning i enbart pist hur konstigt det än kan låta. Men över en säsong varierar underlaget i pist extremt mycket och då är det bättre över tid att välja en bredare skida om man bara har ett par i garderoben.

Bra pistinriktade skidor i breddklassen är Blizzard Brahma (88 mm under foten) och Bonafide (97), Völkl Mantra M5 (96) och Kendo (92), svenska Extrem Frontier 85 (min egen favorit som ren pistskida) eller nya Salomon Stance 96 för att nämna några. De har lite olika känsla, men presterar ungefär lika väl. Det handlar mer om tycke och smak än att någon är bättre eller sämre. Mantra och Bonafide har en del freeride i sig, men är fortfarande väldigt "stunsiga" skidor.

Vill du gå mot lite lättsammare grejor drar du dig mot mer freeride. Då blir det mindre kantpressande, rappare känsla överlag och helt enkelt lättare och smidigare skidor. Då på bekostnad av fartstabilitet. Isgreppet är lättare att hitta om man inte är tekniskt driven men det är också mer beroende på skarpa kanter. Några exempel på sådana är Extrem Fusion 95, Elan Ripstick 96 och 88, K2 Mindbender-serien, Ross Sky HD och liknande. Jag tycker personligen att det här är den roligaste kategorin, men det är inte några riktiga pistfräsare om man bara kör pist.

Jadu... en djungel är det sannerligen. Lycka till i letandet!

Senast ändrad:
Hjälp med skidor
Ja, definitivt. Det är såklart inte så långa åk, men det är riktigt bra å andra sidan på sina ställen. Ganska lagom för en nybörjare på området skulle jag säga, även om det är lite mycket träd om man är lite osäker på förmågan.

Det låter i mina öron som att du ska välja en skida i den övre pist eller allmountainsegmentet. Allmountain är för övrigt en konstig term, eftersom det inte handlar om allt på ett berg, utan snarare om aningen bredare pistskidor för den stora massan. Ska man ha en skida som verkligen är "all mountain" är det snarare en 105mm:are man ska välja.

För dig är det förmodligen bäst med en skida med en midjebredd runt 90-95mm. Då har du en skida som klarar av även slaskig snö tex i mars i Sälen om varmvädret rullar in. Runt 70-76mm typ som många stormarknadsskidor är tenderar att skära fast betydligt mer. I segmentet 90mm finns det MÄNGDER med skidor att välja på och det handlar mycket om vad du egentligen letar för känsla i skidorna. Du har allt från turinriktade lättviktiga och sprättiga freeriders till breda bastanta pistskidor som närmar sig racekaraktär och allt däremellan. Och sen hela twintip/fs/bc-jibb-sektorn som ligger lite på sin egen kant. Lägg därtill till hybrider mellan segmenten och du har en djungel utan dess like. Du måste därför först bestämma dig ungefär vad du letar efter. Har du tänkt att på något sätt någon gång bege dig utanför pisten (det borde du testa, eftersom det är skidåkning när det är som bäst om du frågar många på den här sidan) ska du inte gå under 90mm i bredd. Överlag är det mer allsidigt, även i pisten, med 95mm bredd än nedåt 80mm tycker jag. Rena pistskidor i smalt format är för smalspårigt även för åkning i enbart pist hur konstigt det än kan låta. Men över en säsong varierar underlaget i pist extremt mycket och då är det bättre över tid att välja en bredare skida om man bara har ett par i garderoben.

Bra pistinriktade skidor i breddklassen är Blizzard Brahma (88 mm under foten) och Bonafide (97), Völkl Mantra M5 (96) och Kendo (92), svenska Extrem Frontier 85 (min egen favorit som ren pistskida) eller nya Salomon Stance 96 för att nämna några. De har lite olika känsla, men presterar ungefär lika väl. Det handlar mer om tycke och smak än att någon är bättre eller sämre. Mantra och Bonafide har en del freeride i sig, men är fortfarande väldigt "stunsiga" skidor.

Vill du gå mot lite lättsammare grejor drar du dig mot mer freeride. Då blir det mindre kantpressande, rappare känsla överlag och helt enkelt lättare och smidigare skidor. Då på bekostnad av fartstabilitet. Isgreppet är lättare att hitta om man inte är tekniskt driven men det är också mer beroende på skarpa kanter. Några exempel på sådana är Extrem Fusion 95, Elan Ripstick 96 och 88, K2 Mindbender-serien, Ross Sky HD och liknande. Jag tycker personligen att det här är den roligaste kategorin, men det är inte några riktiga pistfräsare om man bara kör pist.

Jadu... en djungel är det sannerligen. Lycka till i letandet!
Hej,
wow,tack för ditt svar. ☺️

Hjälp med skidor
Överlag är det mer allsidigt, även i pisten, med 95mm bredd än nedåt 80mm tycker jag. Rena pistskidor i smalt format är för smalspårigt även för åkning i enbart pist hur konstigt det än kan låta.

Bra pistinriktade skidor i breddklassen är Blizzard Brahma (88 mm under foten) och Bonafide (97), Völkl Mantra M5 (96) och Kendo (92), svenska Extrem Frontier 85 (min egen favorit som ren pistskida) eller nya Salomon Stance 96 för att nämna några.

Jag skulle ta dessa rekommendationer med en nypa salt. Det måste vara första gången nånsin när jag hör någon att rekommendera tex. Bonafide för en nybörjare.

Hjälp med skidor
Jag skulle ta dessa rekommendationer med en nypa salt. Det måste vara första gången nånsin när jag hör någon att rekommendera tex. Bonafide för en nybörjare.
Nybörjare och nybörjare. En bit på väg med ambitioner skulle jag snarare säga. Och nära 90 kg kräver lite skida. Men du har nog rätt att det kan bli lite väl krävande. Förmodligen är Rustler 9 ett bättre val i Blizzards linje vid närmare eftertanke.

Hjälp med skidor
Har en gammal kompis som är i samma situation som dig, 40+ och åker rätt mycket i Romme och annars en del i Sälen
Han hälsade på oss i vintras och då skickade jag på honom ett par Völkl Deacon80, och han gillade dem så mycket att han stannade på vägen hem och köpte ett par.
Så de är ett tips att testa.
Annars är det runt den modellen som jag skulle rekommendera, du får en bra mycket roligare åkning därnere om du har lite mer sväng på skidorna, det är inga problem att köra långa svängar med skidor med kort radie, men de är kvickare och roligare om det inte är för brant och framförallt när det är mycket folk och man inte kan bränna på.

De flesta skidtillverkare har modeller som är väldigt allround och roliga med runt 80mm midja. Då klarar du det mesta utav åkningen som bjuds på runt om Dalarna och rent krasst hela Sverige och europa med om du skulle vilja ta en skidresa framöver.

Sen är tipset att kanske inte titta på de värsta modellerna, det är lätt att man tror att värsta alltid är bäst, men när det kommer till skidor så är de som är bäst för dig de bästa.
Så har du möjlighet att testa så gör det
Då kan du tex testa ett par "värsting" skidor, ett par bredare och ett par mer allround pist. Så ser du skillnaden och framförallt så får du reda på vad du gillar och inte gillar
Romme har testcenter, och de har kunnig personal som kan hjälpa dig.

Sen kan jag tipsa om att alla stora märken numer gör bra skidor, så det är nästan svårare att hitta ett par dåliga än några som är bra. Så även om jag representerar ett märke, som givetvis är det bästa du kan ha, så är det viktigare att du hittar en modell som du gillar än ett märke

Lycka till

Hjälp med skidor
Har en gammal kompis som är i samma situation som dig, 40+ och åker rätt mycket i Romme och annars en del i Sälen
Han hälsade på oss i vintras och då skickade jag på honom ett par Völkl Deacon80, och han gillade dem så mycket att han stannade på vägen hem och köpte ett par.
Så de är ett tips att testa.
Annars är det runt den modellen som jag skulle rekommendera, du får en bra mycket roligare åkning därnere om du har lite mer sväng på skidorna, det är inga problem att köra långa svängar med skidor med kort radie, men de är kvickare och roligare om det inte är för brant och framförallt när det är mycket folk och man inte kan bränna på.

De flesta skidtillverkare har modeller som är väldigt allround och roliga med runt 80mm midja. Då klarar du det mesta utav åkningen som bjuds på runt om Dalarna och rent krasst hela Sverige och europa med om du skulle vilja ta en skidresa framöver.

Sen är tipset att kanske inte titta på de värsta modellerna, det är lätt att man tror att värsta alltid är bäst, men när det kommer till skidor så är de som är bäst för dig de bästa.
Så har du möjlighet att testa så gör det
Då kan du tex testa ett par "värsting" skidor, ett par bredare och ett par mer allround pist. Så ser du skillnaden och framförallt så får du reda på vad du gillar och inte gillar
Romme har testcenter, och de har kunnig personal som kan hjälpa dig.

Sen kan jag tipsa om att alla stora märken numer gör bra skidor, så det är nästan svårare att hitta ett par dåliga än några som är bra. Så även om jag representerar ett märke, som givetvis är det bästa du kan ha, så är det viktigare att du hittar en modell som du gillar än ett märke

Lycka till
Hej, ok tack för svar😃

Hjälp med skidor
Eller så köper du bara ett par hyfsade begagnade lagg så att du har nåt att styra med, som de här t. ex. https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=163129

Prova sen kompisars och testa så mycket du kan tills du känner att du kan känna skillnad på olika skidor och reflektera över vad du vill ha just då. Det är en färskvara, tro mig, vad du söker kommer alltid att förändras!

Hjälp med skidor
Nybörjare och nybörjare. En bit på väg med ambitioner skulle jag snarare säga. Och nära 90 kg kräver lite skida. Men du har nog rätt att det kan bli lite väl krävande. Förmodligen är Rustler 9 ett bättre val i Blizzards linje vid närmare eftertanke.
Hej, skulle en Blizzard Rustler 9 som är 1,70 funka till mig som är 1,80?

Hjälp med skidor
Jag håller med Jaksu och Zerode här, och tror att MnO's förslag skjuter lite över målet faktiskt. Detta med tanke på TS beskrivning av åkstil/åkmängd/plats.
Jag känner igen mig lite i TS, beträffande ålder och kommit igång sent, men jag har åkt mycket mer under 8 år, och efter beskrivning åker "hårdare" också. Det är först på senare säsonger som skidor som MnO föreslår passat mig, innan dess passade det bättre med det som Jaksu och Zerode föreslår.

Men rätta rådet oavsett är ju: Prova först. Hyr eller låna av en butik, och kolla vad DU trivs med. Köp inget utan att prova åtminstone nåt liknande först, så du vet. Det är ju trist att upptäcka efter man köpt annars, om det inte passar.
Det har räddat mitt bacon flera gånger, och skidor som jag var tvärsäker på ratades hårt efter provning.

Edit: Inte menat att pissa på MnO, det är nog mycket bra råd det med. Jag vet ju inte vad som passar TS heller. Men prova de olika alternativen bara. Hoppas ingen tar illa vid sig.

Senast ändrad:
Hjälp med skidor
Jo, jag håller helt med att TS inte ska gå upp till 188 cm. Men inte fattar jag vad det har med skidans bredd att göra.

Ju smalare skida desto mer inriktad mot fast och jämnt underlag. För alla utom riktigt drivna åkare som vet att de vill ha en viss längd, eller elitåkare i bana, innebär det vanligen att man även minskar längden när bredden minskar eftersom det inte behövs lika mycket längd på fast underlag.

Min garderob (180/80kg) tex:

118mm: 187 cm
116mm: 186 cm
108mm: 186 cm
106mm: 185 cm
100mm: 184 cm
85mm: 177 cm
67mm: 165 cm

Sen har jag en Line Pescado som bryter sig ur trenden med 180cm i 125mm iofs, men den är ju lite udda. Hade jag köpt en 94mm:are hade jag siktat på 181-183 för egen del.

Hjälp med skidor
Ju smalare skida desto mer inriktad mot fast och jämnt underlag.

Har det egentligen med bredden att göra eller är det beroende på hur mycket rocker och taper (vad det nu skall heta på svenska) skidan har? Vissa lite bredare skidor har ju sin bredaste punkt ett antal decimeter in på skidan både framtill och baktill, vilket gör att det bara är dryga metern mellan dem även om skidan är 1,90 lång. Till skillnad från rena pistskidor som har bredaste punkten längst bak och kanske någon decimeter in framtill.

Hjälp med skidor
Har det egentligen med bredden att göra eller är det beroende på hur mycket rocker och taper (vad det nu skall heta på svenska) skidan har? Vissa lite bredare skidor har ju sin bredaste punkt ett antal decimeter in på skidan både framtill och baktill, vilket gör att det bara är dryga metern mellan dem även om skidan är 1,90 lång. Till skillnad från rena pistskidor som har bredaste punkten längst bak och kanske någon decimeter in framtill.
Det har nog som du säger egentligen med rocker och taper att göra snarare än bredd. Breda skidor tenderar ju att ha mer av den varan generellt, vilket gör att de får en kortare effektiv åkyta och också känns smidigare i förhållande till sin bredd/längd och därmed kan och bör väljas längre. En ren pistskida har oftast bara en lätt tiprocker och fullängdskant och känns därför längre i sammanhanget. I de få fall av breda och långa skidor som fortfarande har begränsat (finns väl inga längre som inte har någon form av rocker) med rocker och indrag märker man ju hur stor en 115mm:are är egentligen. Så, ja, du har nog rätt där. Längdvalet är en effekt av hur trenderna har rört sig när det gäller rocker och indrag.

Hjälp med skidor
Litet gamla kanske, när du ändå ska testa något nytt. Dessa?

Senast ändrad:
Hjälp med skidor
Håller med fredw. Har du åkt på hyrlagg i 5 år så blir det ju knappast ett byte åt rätt håll med 11-12 år gamla lagg. Hyrskidor brukar inte vara så gamla. Hyrskidorna är ju också i regel alltid vallade och slipade när man hämtar ut dom, Det kanske dessa är, men knappast troligt. Sen åldras plast, bindningar kan kärva m.m.

Skulle jag vara du så skulle jag i första hand sikta på att köpa nytt, eller åtminstone högst ett par år gamla (och isf i mycket bra skick). Tänk på att det kostar att håla sina egna skidor i trim också (valla & slipning), det får man ju på köpet med hyrlaggen.

Så ska du investera i något eget, sikta framåt, inte gamla grejor.
Bara mina två ören förstås, men vad vet jag? :)

Hjälp med skidor
Skulle jag vara du så skulle jag i första hand sikta på att köpa nytt, eller åtminstone högst ett par år gamla (och isf i mycket bra skick). Tänk på att det kostar att håla sina egna skidor i trim också (valla & slipning), det får man ju på köpet med hyrlaggen.

Ja, även om ett par gamla begagnade skidor är i gott skick så är ju tio år av utveckling synd att missa. Här ett tips på nya skidor (av fjolårets modell), du får ett paket med fina bindningar monterade (välj t.ex. Griffon) hem till dörren före jul för 3200 svenska kronor:

Om man bara åker en vecka per år så är nog hyra att föredra. Men en fördel med att ha egna skidor är ju att man slipper stå och miffla vid uthyrningen (och få corona!!) om man t.ex. gör en dagsutflykt eller helgresa någonstans. Och det går ju att få igen kanske 30-40% av nypriset om man säljer dem några år senare.

Senast ändrad:
Hjälp med skidor
Ja, visst. Åker man en vecka per år så är det mest ekonomiska att hyra skidor. Man slipper fixa med dem, släpa på dem, förvara dem och en massa annat som gör att hyrskidor är det mest förnuftiga valet. Men det gör väldigt gott för själen och självbilden att vara en sån som har egna skidor, som slipper börja första dagen med att ställa sig i kön vid skiduthyrningen för att få några grälla saker som det står "Turbo Super Charger FX" på vilka kör fast en kvart efter lunchen för att pisterna är för uppkörda. Som grädde på moset är de dessutom pimpade med en streckkod. Dessutom är det bra för din utveckling att få samma lagg under fötterna varje gång du åker. Det ger om inte annat så en viss trygghet. Plus att egna prylar är ett väldigt bra steg mot att det blir mer än en vecka om året.

Hjälp med skidor
Plus att egna prylar är ett väldigt bra steg mot att det blir mer än en vecka om året.
Helt korrekt. Och som fredw säger, det blir ju både enklare och mycket billigare att sticka iväg på en dagstripp, eller kanske bara nån timme i lokala backen och alla sådana småtripper. Alla dom små hyrorna tickar iväg. Men har man eget så blir det både billigare och enklare att komma iväg, och ena ger sen det andre.

Mitt råd var inte att fortsätta hyra. Utan bara att när man köper eget sedan så ska man inte byta ner sig till gamla och slitna lagg, utan sikta på något som är minst lika modernt och underhållet som hyrskidorna man åkt på. Man ska ju inte byta ner sig. :cool:

Hjälp med skidor

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    660.3 KB · Besök: 288
Hjälp med skidor
Hej, köpte de här på Outnorth för 3300kr. https://www.outnorth.se/nordica/nav...bJ1dDj7QIVFnAYCh3ilgsHEAQYAyABEgKNx_D_BwE#Red
Är det bra grejer? Bindningar går att justera som på hyrskidor(se bild). Kallas tydligen ”hyrbindningar”. Är de bindningarna ok ändå? God jul alla🥰
Låter som ett utmärkt val för dig, till ett fantastiskt pris. "Hyrbindningar" är bra, de går att justera för alla pjäxstorlekar vilket bl.a. ger ett bra andrahandsvärde. Enda nackdelen är väl att monteringsplattorna sticker ut litet mer, en utseendefråga, men detta paket är ju så snyggt i sig att det tänker man nog inte på.
Nu gäller det bara att hitta en backe att åka i! :) GodJul!

Hjälp med skidor
Låter som ett utmärkt val för dig, till ett fantastiskt pris. "Hyrbindningar" är bra, de går att justera för alla pjäxstorlekar vilket bl.a. ger ett bra andrahandsvärde. Enda nackdelen är väl att monteringsplattorna sticker ut litet mer, en utseendefråga, men detta paket är ju så snyggt i sig att det tänker man nog inte på.
Nu gäller det bara att hitta en backe att åka i! :) GodJul!
Ok, tack för svar.👍🎿

Hjälp med skidor
Hej, köpte de här på Outnorth för 3300kr. https://www.outnorth.se/nordica/nav...bJ1dDj7QIVFnAYCh3ilgsHEAQYAyABEgKNx_D_BwE#Red
Är det bra grejer? Bindningar går att justera som på hyrskidor(se bild). Kallas tydligen ”hyrbindningar”. Är de bindningarna ok ändå? God jul alla🥰
Har inte provat Navigators, men älskar ju deras Enforcers. Och priset var ju helt rätt. Jag tror du kommer bli hur nöjd som helst. Verkar vara rätt modell mot vad du söker. (Även om du nu ändå köper utan att ha provat först.)
Hyr bindningar är helt okej, ger lite mångsidighet, och inget som kommer att påverka din prestanda heller.

Se till att du har bra pjäxor bara, de är de viktigaste komponenten i din utrustning. Utan bra pjäxor som passar dig så spelar inte det nån roll vad för skidor du har. Så lägg krutet där nu. Köp inte utan att prova ordentligt, med hjälp av en kompetent bootfitter (inte bara en köpkedjeförsäljare). Köp inte online eller osett.

Hjälp med skidor
Har inte provat Navigators, men älskar ju deras Enforcers. Och priset var ju helt rätt. Jag tror du kommer bli hur nöjd som helst. Verkar vara rätt modell mot vad du söker. (Även om du nu ändå köper utan att ha provat först.)
Hyr bindningar är helt okej, ger lite mångsidighet, och inget som kommer att påverka din prestanda heller.

Se till att du har bra pjäxor bara, de är de viktigaste komponenten i din utrustning. Utan bra pjäxor som passar dig så spelar inte det nån roll vad för skidor du har. Så lägg krutet där nu. Köp inte utan att prova ordentligt, med hjälp av en kompetent bootfitter (inte bara en köpkedjeförsäljare). Köp inte online eller osett.
Det finns faktiskt även köpkedjeförsäljare som kan pjäxor, på samma vis som det finns bootfitters som är mindre kompetenta.
Tro mig, mina nuvarande pjäxor är köpta och ”bakade” på en sådan stor kedja, dom sitter som en smäck och har gjort så snart 200 skiddagar. Har köpt tidigare hos välrenommerad alpinbutik med botfitter. Dom blev så stora som dom fick slängas bort och nya nödköps på en skidresa.
Har även testat flera gånger efteråt hos renommerad handlare, som efter att ha mätt min fot och jag har talat om att jag vill ha tighta pjäxor, kommit fram med det ena paret efter det andra som är på tok för stora.
Så man måste veta själv hur det skall kännas och kunna ge riktig input till Bootfittern.
Visst, det dom bar fram var bekväma, men kändes som ett badkar mot hur jag vill ha pjäxorna.
Så en bootfitter är ta mig tusan ingen garanti för att få bra sittande pjäxor.

Hjälp med skidor

Pjäxor hade väl TS redan köpt

Hjälp med skidor
Pjäxor hade väl TS redan köpt
Ja Sköna S-Pro 100 :)
Om jag skall gissa kommer TS ”växa ur” dom pjäxorna allt efter åkförmåga. Dom är sköna och bekväma och rymmer en rejält stor och bred fot.
Jag talar bara av egen erfarenhet, dom sköna Atomic pjäxorna som bootfittern i Göteborg rekommenderad och som jag tyckte var bekväma och sköna fick förpassas till en soptunna i Engelberg.
Nya K2 Pinnacle 130 LV införskaffades, men dom blev också för stora efter ett par säsonger.
Nuvarande Salomon X-Max är köpta en storlek mindre än foten. Dom håller fortfarande kvar foten i ett hyfsat bra grepp efter närmare 200 skiddagar.
Men aldrig jag skulle tänkt tanken att köpa så tighta pjäxor innan jag själv lärt mig den hårda vägen och läst mycket på detta forum om hur tight/små pjäxor man skall köpa.

Hjälp med skidor
Instämmer i den lilla varningen. Under en utvecklingsfas kan det bli så, man uppgraderar till mer givande och krävande skidor som visar sig fungera sådär med de gamla pjäxorna (som var utmärkta till de litet snällare skidor man hade förut).
Min fru fick t o m ont i knäna efter ett tag på sina nya Völkl Kenja, som hon älskar för övrigt. Som att köra en Porsche med tumvantar på, typ. Avhjälptes efterföljande säsong med styvare, matchande pjäxor.

Hjälp med skidor
Instämmer i den lilla varningen. Under en utvecklingsfas kan det bli så, man uppgraderar till mer givande och krävande skidor som visar sig fungera sådär med de gamla pjäxorna (som var utmärkta till de litet snällare skidor man hade förut).
Min fru fick t o m ont i knäna efter ett tag på sina nya Völkl Kenja, som hon älskar för övrigt. Som att köra en Porsche med tumvantar på, typ. Avhjälptes efterföljande säsong med styvare, matchande pjäxor.
Mina Atomic pjäxor förpassades till soptunnan efter att de försökt ta sig nerför ett snöfattigt Laub med ett par Hendryx PH under. Ingen lysande kombination, skall förövrigt komplettera med att dom redan säsongen innan varit tillbaka till Udens för att få dom tightare då dom blev mer än bekvämt stora. Mem vad hjälpte det? Inte ett skit, för mjuk innersko, för bred läst, för mjuk flex och för fel totalt sett.
Så pjäxor är den största vetenskapen, enklare att åka med fel skidor än fel pjäxor.
Eller det måste vara ett helt paket, bra skidor kräver bra pjäxor för att kunna njuta av dom och få ut prestandan. Men med bra pjäxor kan du i alla fall få ut max vad den sämre skidan har att ge.

Hjälp med skidor
Det finns faktiskt även köpkedjeförsäljare som kan pjäxor, på samma vis som det finns bootfitters som är mindre kompetenta.
...klipp...
Så en bootfitter är ta mig tusan ingen garanti för att få bra sittande pjäxor.
Helt korrekt. Man kan hitta undantag åt alla håll och vinklar. Råd som ges är generella, och bör läsas som sådana. Annars skulle alla inlägg på sådana här forum behöva vara 5000 ord långa, för att täcka in alla möjliga varianter. Jag tror nog budskapet gick fram ändå, även om jag lutade mig generaliseringar.

Tillbaka
Topp