Hjälp med skidor!

brunnen

Medlem
Hjälp med skidor!
Hej!
Jag behöver hjälp att hitta ett par skidor!

Jag har åkt skidor sen jag var fem sex år gammal ungefär. Har åkt minst en gång om året, men de senaste åren har de blivit flera tillfällen per säsong, vilket de också kommer blir denna säsongen. Har endast åkt i de svenska fjällen men i år blir de alperna. Skulle köpt skidor förra säsongen då jag kände att nog slutat växa och jag är trött på att hyra, men de blev bara ett par pjäxor lange rx 120 så nu är de dags för skidor.

vad ska jag ha för skidor? De behöver inte vara sprillans nytt men måste veta vad jag ska kolla efter.
Kör mest i pisten i nuläget, säkert 80%. Älskar att köra snabbt. Skulle bedöma mig själv som helt ok men har myyyyycket kvar att lära. Vill utvecklas mycket denna säsongen i pisten och även utanför! Så en skida som funkar bra för både i och utanför pist. Kan tillägga att jag i HELA mitt liv kört med Twintip då jag alltid tagit brorsans skidor när han växt ur dom när vi va mindre haha. Detta har gjort att jag sedan hyrt twintip också, för de är de jag alltid åkt så det har känts bra. Har många gånger tänkt att det kanske inte är så optimalt skidval för min åkning då jag inte hänger i parken, men har blivit så.

Vill kunna leka lite med dom, mest i pist men inte jätte mycket mindre utanför är målet. Inte för dyra. beg funkar bra men vad ska jag ha?
Är 190 lång!

Tack på förhand! :cool:

Hjälp med skidor!
Ska du utvecklas utanför pisten OCH samtidigt köra 80% i pist med behållning skulle jag föreslå att du väljer två par skidor.

Ett par 105-110mm för att utforska åkningen utanför pisten lite mer och se om det är något som faller dig i smaken. Förmodligen uppskattar du inte bredare skidor eftersom du är van vid smalare grejor (jag antar att twinsen du har åkt på vanligtvis ligger mellan 80-90mm). Sen ett par mer pistorienterade allrounders 85-100mm om du är en åkare som låter dagen bestämma var du hamnar (=du vill inte ha rena pistsmiskare eftersom du då och då får syn på en offpistrepa under pistdagar), eller en 75-85mm ren pistskida om du är en åkare som bestämmer dig redan på morgonen att det bara blir pist idag.

Sen beror det ju på vad du menar med twintip också. Nästan alla friåkningsskidor är uppböjda bak, om det nu är det du avser.

Här har du en enkel lösning för övrigt: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=128086
Funkar överallt.

Hjälp med skidor!
Kör 80% i posten nu. Siktar på kanske 60-70% i pisten när jah lärt mig bättre :) får bli ett par skidor denna säsongen.

Vad de är för skidor jag hyrt innan vet jag inte. Bara bett om twintip, dom har varit i höjd med hakan alltid.
Men Somsakt fokus i pisten men vill kunna köra utanför med!

MnO sa:
Ska du utvecklas utanför pisten OCH samtidigt köra 80% i pist med behållning skulle jag föreslå att du väljer två par skidor.

Ett par 105-110mm för att utforska åkningen utanför pisten lite mer och se om det är något som faller dig i smaken. Förmodligen uppskattar du inte bredare skidor eftersom du är van vid smalare grejor (jag antar att twinsen du har åkt på vanligtvis ligger mellan 80-90mm). Sen ett par mer pistorienterade allrounders 85-100mm om du är en åkare som låter dagen bestämma var du hamnar (=du vill inte ha rena pistsmiskare eftersom du då och då får syn på en offpistrepa under pistdagar), eller en 75-85mm ren pistskida om du är en åkare som bestämmer dig redan på morgonen att det bara blir pist idag.

Sen beror det ju på vad du menar med twintip också. Nästan alla friåkningsskidor är uppböjda bak, om det nu är det du avser.

Här har du en enkel lösning för övrigt: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=128086
Funkar överallt.

Hjälp med skidor!
Exakt hur mycket nyttjar du twin-tip-funktionen? Uttrycket som sådant betyder ju två helt olika saker beroende på vilket sammanhang man använder det i. Här, bland folk som åker skidor, så drar deras tankar mot mittmonterade parkskidor. Säger du det i sammanhanget av t.ex. i skiduthyrning under vecka nio så tittar de aningen snett, och övertygar dig om att dessa Scott Mission all-mountain-skidor faktiskt har just, uppböjda bakändar.

Det motsatta händer när mamma och pappa ska köpa skidor till sin son/dotter och instinktivt går till det tråkigaste möjligt a.k.a. race-lagg, i all välmening, då eftersom de tror att dessa twin-tip-skidor är trams och lek enbart, men i princip alla "barn-skidor" har uppböjda bakändar, och det fråntar ju inte skidornas andra egenskaper. Den uppböjda bakändan är ett av de minst definierade dragen i en skidas design, den är inte helt obetydlig, givetvis, men det är många andra parametrar som är viktigare.

I vilket fall, vill du ha en skida med twintip, som funkar i pisten och som funkar utanför pisten så skulle jag satsa på något från 100-110mm. Freeride.se's favoritmärke Extrem har ett par olika varianter som funkar. Line Skis säljer Sir Francis Bacon, sjukt rolig all-mountain-skida. Armada TST är också en populär one-quiver-ski, finns flera här på freeride som har den och gillar den.

Hjälp med skidor!
bootfitta sa:
Exakt hur mycket nyttjar du twin-tip-funktionen? Uttrycket som sådant betyder ju två helt olika saker beroende på vilket sammanhang man använder det i. Här, bland folk som åker skidor, så drar deras tankar mot mittmonterade parkskidor. Säger du det i sammanhanget av t.ex. i skiduthyrning under vecka nio så tittar de aningen snett, och övertygar dig om att dessa Scott Mission all-mountain-skidor faktiskt har just, uppböjda bakändar.

Det motsatta händer när mamma och pappa ska köpa skidor till sin son/dotter och instinktivt går till det tråkigaste möjligt a.k.a. race-lagg, i all välmening, då eftersom de tror att dessa twin-tip-skidor är trams och lek enbart, men i princip alla "barn-skidor" har uppböjda bakändar, och det fråntar ju inte skidornas andra egenskaper. Den uppböjda bakändan är ett av de minst definierade dragen i en skidas design, den är inte helt obetydlig, givetvis, men det är många andra parametrar som är viktigare.

I vilket fall, vill du ha en skida med twintip, som funkar i pisten och som funkar utanför pisten så skulle jag satsa på något från 100-110mm. Freeride.se's favoritmärke Extrem har ett par olika varianter som funkar. Line Skis säljer Sir Francis Bacon, sjukt rolig all-mountain-skida. Armada TST är också en populär one-quiver-ski, finns flera här på freeride som har den och gillar den.
Förstår dig precis, Inte är de några mittmonterade parkskidor jag åkt med inte, skillnaden mot "vanliga" skidor har väll varit uppåtböjda bakkanter och aningen lättare. Samt att dom inte nöpit tag i isen på samma sätt i skarpa svängar som "vanliga" skidor (upplevde iaf att jag "gled" mindre med vanliga än dom såkallade hyr "twintip" skidorna i svängarna, eller så beror de bara på min teknik). Leker runt lite ibland men inte så att jag åker halva dagen baklänges :P

Men vilken längd ska jag köra med ? Är 190cm (75-80kg).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp