Hjälp med skidval!

Challeballe

Ny medlem
Hjälp med skidval!
Tjenare jag ska som rubriken lyder skaffa mig ett par skidor!

Jag är ute efter ett par Twintip skidor:D Jag är gammal hockey spelare och är van vid snabba svängar o.s.v Så jag vill ha ett par ganska korta skidor (har fått fär mig att det är lättare att svänga) och även lättare för mig att hålla reda på med tanke på att jag är van vid Hockeyrören hehe

Jag är 177 cm lång och efter 14 år med hockey och nästan lika många års styrke träning så stannar vågen på 100 pannor.

Så jag skulle vilja ha MÅNGA tips på skidor Längd, Bredd, typ av skida osv.

bara bomba mig med förslag!

Tack på för hand Hälsningar Charli!

Hjälp med skidval!
Sanningen är att om du bara ber folk rabbla upp skidor kommer du inte bli ett dyft klokare än om du tittar i skiddatabasen, tyvärr.

Ta en kik där, läs lite om de olika skidorna, ta en handfull som verkar intressanta, lägg till dessa i tråden och be folk om input på dem. Då kommer du få bättre svar. Vill du inte göra något vill inte heller forumet.

Ett tips är också att inte svara med den tonen, då får du nästan garanterat ingen hjälp, så är det.

Hjälp med skidval!
Jarle: Vet inte om jag formulerade min fråga på ett dumt vis kanske men det är längd och sånt jag skulle vilja veta inte vilka / vilken skida som är bra osv det är mest längden på den som jag vill ha några rekommendationer på!

Förresten så har jag faktiskt hittat några skidor som verkar lite intressanta!
Jag som är fattig student har inte så mycket att röra mig med så jag har valt några av de billigare alternativen...

Dynastar 6th Sence Serial Har jag hittat 138cm långa (kan ej hitta annan längd)

K2 Silencer 179cm långa (jag som är 177 tycker det är för långt för mig)

Line Afterbang 155, 166, 177cm långa

Völkl Ledge 148, 169cm långa!

Senast ändrad:
Hjälp med skidval!
Challeballe sa:
Jarle: Vet inte om jag formulerade min fråga på ett dumt vis kanske men det är längd och sånt jag skulle vilja veta inte vilka / vilken skida som är bra osv det är mest längden på den som jag vill ha några rekommendationer på! tack på förhand!:D Mvh charli
Eftersom du väger så pass mycket som du gör antar jag att du inte tänkt Slänga kroppen åtsidan framåt bakåt etc, så det vore ju väldigt kul att veta varför du vill ha twintips! Har du bara tänkt ha skidorna i pistne ska du ju kolla på en renodlad pistskida annars kanske du bör kolla på fetare skidor freeride och bergsskidor. Om du ska koll racingskidor skulle jag säga av min egen åsikt att de ska vara lika långa eller lite kortare än dig själv. Och om du tänkt kolla på puderlag som ska hålla dig uppe bör du kolla på en fet midje och kanske +10-15 cm av din egen längd på skidan. Kolla på Skidor som du kan vara intresserad av, och s en som Jarle säger kan vi ge dig feedback på dem.

Nu när jag läste vad du skrivit lite nogrannare så säg gärna var och vad du vill ha skidorna någonstans hur pass hårt du kör etc. Har förstått att du gillar att svänga fort men det är nog allt! Så lite mer om din åkning etc så blir det lättare för Freeride medlemmarna att hjälpa dig!

Senast ändrad:
Hjälp med skidval!
Perkal: Twintips vill jag ha mest för att de som kör de säger att det är jävligt kul + att jag har hört att det ska vara en smidig skida i allmänhet och jag är som sagt van vid hockey där det blir ganska mycket svängande hit o dit hehe Mvh Charli

Senast ändrad:
Hjälp med skidval!
Challeballe sa:
Perkal: Twintips vill jag ha mest för att de som kör de säger att det är jävligt kul + att jag har hört att det ska vara en smidig skida i allmänhet och jag är som sagt van vid hockey där det blir ganska mycket svängande hit o dit hehe Mvh Charli
Men har du tänkt jibba, köra i skogen etc? Annars är det ju helt onödigt kan ju säga att racingskidor är jävligt kul de med.

Hjälp med skidval!
Perkal: Jag kommer köra lite blandad åkning skulle jag vilja säga lite pist lite off pist lite i parken osv så det kommer bli ganska varierande åkning, Racingskidor är nog inget för med tanke på att jag inte åker så värst fort hehe, Vill mest ha en smidig skida som man kan leka med lite överallt!

Men om du skulle säga en längd på Twintip skidor? ska de vara mycke kortare än ett par race skidor eller lika långa? Jag har liksom ganska dålig koll på det hela hehe
men är ändå ganska säker på att det är twintips jag vill ha:D

Senast ändrad:
Hjälp med skidval!

@Challeballe
Hur långt är ett snöre ...?

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=59205

Läs igenom den här tråden och återkom med vad det är för typ av skida du funderar på och vad det är för typ av åkning du vill göra. Sannolikt är Jarles förslag på Line Prophet inte helt fel ... kvicka allmountainskidor med TT.

Hur långa skidor du ska ha beror helt på skidmodell, men någonstans mellan 165 och 190 cm är lämpligt.

/MM

Hjälp med skidval!
Mountain_Man sa:
@Challeballe
Hur långt är ett snöre ...?

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=59205

Läs igenom den här tråden och återkom med vad det är för typ av skida du funderar på och vad det är för typ av åkning du vill göra. Sannolikt är Jarles förslag på Line Prophet inte helt fel ... kvicka allmountainskidor med TT.

Hur långa skidor du ska ha beror helt på skidmodell, men någonstans mellan 165 och 190 cm är lämpligt.

/MM
Ehm snöret måtte la vara från ena änden till den andra? haha nej men vad menar du med det?:D

Har läst den tråden och tycker de flesta säger att om man inte är nå PRO utan bara vanlig medelmåttig åkare som åker nån vecka per år så spelar det inte nån roll med ett par vanliga Carvin eller Twintips så då väljer jag Twintips för tycker de verkar coola:D haha

Så i så fall kommer det nog bli en Twintip nånstans mellan 160 och 170cm långa vad tror folket om det?

Har fastnat för dessa skidor

Line Afterbang

Völkl Ledge

Men en fråga till som jag funderar över vad händer om man tar en "för kort skida"? jag har testat snowblades (Jag vet det är bara så man ej förstör pjäxorna på asfalt) men asså om man nu kan köra på ett par sånna så borde man kunna köra på ett par lite kortare Twintips eller vad blir konsekvenserna av det?

Hjälp med skidval!
... snöre ... det beror på!

Läs tråden igen, 90% av det som står där är kvalificerat trams! Alla moderna skidor (med ett fåtal undantag) är carving. Twintips finns både i form av Allmountain, Offpist (löösnö) och Park.

Om du tar en för kort skida kommer den att vara för mjuk och du kommer aldrig att kunna åka i skärande svängar i någon högre hastighet eller på hårt underlag. Denna för korta skidan kommer inte att bära dig i lössnön utan du sjunker ned så djupt att du inte får något flyt i åkningen. Kortfattat, med en för kort skida kommer du aldrig att kunna lära dig åka skidor. Inte bara för att den är för kort utan att den är för mjuk!

Over and Out!
MM

Hjälp med skidval!
Asså jag fattar inte vad du menar med snöret?:O

Men jag är nästan säker på att det är ett par Twintips jag vill ha så det är bara längden som återstår och det sa ju du att 165-190cm var lagom gäller det även ett par twintips?

Hjälp med skidval!
Det där med snöret vara bara ett sätt att dumförklara dig.

Twintips är en egenskap/funkion på skidan, inte en viss typ av skida. Det är som att säga att du vill ha en bil med taklucka... Säg istället att du vill ha en SUV, kombi eller kanske cabriolet så blir det lättare.

Typer av skidor är:
-Parkskida
-BC-jibbskida
-Pistskida
-Raceskida
-All-mountainskida
-Offpistskida
-Puckelskida

Sedan kan man berätta vad man vill ha för egenskaper på den skidtyp som man eftersträvar... Typ en styv parkskida med kort svängradie, gärna i lång längd. Eller en lätthanterlig BC-jibbskida som tål en tung åkare med vacuum mellan öronen.

Hjälp med skidval!
Nej, snöret var inte för att dumförklara någon, tvärtom ett försök att få någon att förstå ... Men jag var uppenbart för subtil!

;-) / MM

Hjälp med skidval!
Challeballe sa:
Asså jag fattar inte vad du menar med snöret?:O

Men jag är nästan säker på att det är ett par Twintips jag vill ha så det är bara längden som återstår och det sa ju du att 165-190cm var lagom gäller det även ett par twintips?
din fråga finns inte tillräcklig information att svara på det är den han menar och det är därför mitt första var inte var trevligt.

Nu kommer jag skriva saker som inte är trevliga igen och några är personligt riktade och många generella mot själva fenomemenet.

Det är väldigt dumt och respektlöst att gå in på ett internetforum och det första man gör är att ställa en fråga som inte forumet kan svara på för trådskaparen inte har tillräcklig förståelse för ämnet. Förståelse trådskaparen kunde ha skaffat sig om den följt reglerna på forumet(sök, SÖK! läs stickys innan!) alternativt gjort det innan den blivit medlem.
Din fråga är långt ifrån unik, senaste dagarna tro jag det kommit säkert 3
likadana.
Tänk om man på ett bilforum ställde frågan "jag gillar bilar, vilken bil kan ni rekommendera ?" som det första man gjorde? Vilka svar får man på den frågan , jo följdfrågor...

Svaren på dina frågor kan du sannolikt hitta via denna sida men genom att söka och läsa i (många trådar).

din uppskattning på vilken längd du ska ha är är helt åt helvete bara så du vet

Mountain Man har rätt till hälften du ska ha från 165-> 200+cm beroende på vilken skida och var den ska åkas.

jag ser många redan skrivit medan jag skrev mitt långa inlägg jaja whatever...

Senast ändrad:
Hjälp med skidval!
Carled: Jag har plockat ut ett par skidor som verkar vara intrsessanta så skulle vilja veta vad ni tycker om just dom skidorna?

Völkl Ledge

Line Afterbang

Hjälp med skidval!
Challeballe sa:
Carled: Jag har plockat ut ett par skidor som verkar vara intrsessanta så skulle vilja veta vad ni tycker om just dom skidorna?

Völkl Ledge

Line Afterbang
har du valt dem på grafiken eller?

Hjälp med skidval!
Okej då har jag fått svar på de flesta frågor och tror jag bestämmt mig vilka skidor jag ska ha så nu har jag bara en fråga till (ska se om jag kan formulera denna så att alla förstår:D ) Där jag hade tänkt beställa skidorna så monterar de på bindningarna åt en bara det att man måste ju veta var bindningen ska sitta!

Så jag undrar då var ni tycker att bindningen ska placeras på ett par Line Afterbang 166cm långa
Det ända jag tror jag har förstått om bindningens placering är något som heter Midsole vilket jag tror är i mitten på skidan? så var tycker ni att bindningen ska sitta och vad heter det?:D

Hjälp med skidval!
Som jag uppfattar det är båda dessa skidor parkskidor som är förhållandevis mjuka. Hur de fungerar i Parken vet jag inget om men sannolikt är de allt för mjuka och veka för att vara ett alroundalternativ. Men är det hopp, pipe & rail du tänker sysselsätta dig med är det möjligtvis ett bra val. Med tanke på din vikt är är det enda alternativet den längsta varianterna på 176 respektive 177 cm som gäller.

/MM

Hjälp med skidval!
Midsole är mitten på pjäxan, i de flesta fall finns en markering på undersidan av pjäxan. De flesta skidor har en markering som ska stämma överens med mitten på pjäxan. Denna montering innebär i de flesta fall att bindningen hamnar en bit bakom mitten på skidan för bästa egenskaper i pist och offpist. Det kallas normalt, normal montering.

När det gäller parkskidor föredrar många en mittmontering, dvs att bindningen placeras på skidans längd- eller viktmitt. Längdmitten kallas även "corecenter". Vill du ha en skida som är optimal i luften, baklänges och på rail väljer du en mittmontering. Du tappar då en del i åkegenskaper i pist och offpist. Detta kallas normalt , mittmontering.

Vad du väljer beror på var du ska åka och hur du ska åka. Park eller (Off)Pist?

/MM

Senast ändrad:
Hjälp med skidval!
Vill du ha skidor utefter preferensen "Jag är van vid håkkey-rör"?

Alltså, skidor, bindningar, pjäxor, stavar. Som tidigare skribenter påpekar, det är svårt att sitta på ett forum och ge tips hit och dit. Speciellt när du inte skriver, hur och var du vill åka/åker.

Tänker du landa på rail och hoppa i en park antar jag att det är bättre att du har bindningarna mer på mitten av skidan? Men kör du så på en alltför mjuk skida, så blir det som Mountain Man påpekar ovan, för vekt, dåligt och mjukt för ett all round alternativ. Så tänker du inte bara susa omkring i en park så rekommenderar jag ett par styvare skidor.

Och är det kortare snitsarsvängar du tänkt ägna dej och dina 100 pannor åt tycker jag definitivt inte du ska ha ett par mjuka skidor med bindningen i åt mitten av skidan. Men det är bara en personlig åsikt. Själv har jag jag snöat inte på lite tjockare skidor.

Völkl Katana 183 cm tycker jag är trevliga. Black Crows 186 cm skulle kunna vara ett trevligt alternativ. Men dessa kanske blir svårt att snitsa med, har inte provat. Gotaman kanske är trevligare då. Men jag svänger självklart bara när något hamnar i vägen, då varje sväng är ett tecken på rädsla.

ps. Alla vet att Bandy är den enda sport värdig att spelas på is =)

ps. 2
@Mountain Main "Du tappar då en del i åkegenskaper i pist och offpist. " Det var ödmjukt uttryckt :D

Senast ändrad:
Hjälp med skidval!
Tjaa ... jag har aldrig kört några mittmonterade skidor, men jag antar att ett par med symmetrisk skärning och mittmontering är körbara. Ett par med "normal" skärning och mittmontering blir antagligen lätt märkligt.

Hjälp med skidval!
tjena challe. jag äger ett par völkl ledge skidor av 08-09 modell och tänkte ge dig lite input om vad jag tycker om dom.
jag är 175 väger run 74 och kör med aningen bakmonterade bindningar på mina skidor, och jag kör 167-9 längden på dom.
jag som är ganska lätt upplever dom som väldigt mjuka och lite fladdriga i pisten samt att dom flexar väldigt mycket, dom funkar bra att hoppa med men dom trivs nog bäst om helt mittmonterade. i lössnö kan dom vara aningen för smala då dom gärna sjunker ner en del, men dom går att åka med i lössnö.
men för dig som har en del muskler som drar upp din vikt ganska mycket så tror jag faktiskt att dom är alldeles för mjuka. dom säljer ju ledge skidorna på staduim så jag skullerekomondera dig att gå dit böja och känna på dom för att avgöra.
själv kan jag böja mina skidor en hel del bara genom att böja mig fram eller bakåt så gå till närmaste stället och känn kläm och fundera =)

Hjälp med skidval!
Eftersom jag inte bara ska köra park så ska jag ha bindningarna på "Normalt sätt" så då ska jag bara kort och gott skriva Midsole montering och pjäxans Sullängd (jag får mina till att vara 32.5cm långa)?! Jag har storlek 43-44 i skor o dessa sitter lite lite för hårt men annars ok kan det då stämma med Sullängd 32.5 cm?

Senast ändrad:
Hjälp med skidval!
sullängd och skostorlek är två skilda saker,

eftersom du är milt sagt lite förvirrad så undrar jag varför du måste köpa skidor , varför hyr du inte eller köper nåt svinbilligt begagnat som du kan lära dig vilka egenskaper du är ute efter?

Hjälp med skidval!
Det står på pjäxan hur lång den är. Kolla på utsidan eller insidan av hälen, ganska långt ner. Brukar stå typ 325mm där. Sullängden skall anges i mm.

Hjälp med skidval!
bl0ckm0ng0t Pga av att jag bor i skåne och vad jag vet så finns det i princip 2 ställen man kan åka på här nere och utbudet av det man kan hyra är ungefär lika bra som brödet i en kiosk en söndagskväll... de har i princip inte nånting som skulle kunna vara kul.. några par snowblades ett par slalomskidor från 1800-frösihjäl och ett par sunkiga pjäxor som knappt håller ihop och så tycker jag det är bättre att ha sina egna grejjer:D

Förresten jag hittade sullängden på pjäxorna:D

Senast ändrad:
Hjälp med skidval!
Alltså vill inte låta dryg hehe men hade du tänkt köpa skidor för att åka "lite av varje" vid vallåsen eller vad det heter? Föreslår en snowracer. Hyr skidor om du åker någonstans. Ett par skidor e som en tjej. Hoppa in å känn efter så du vet vad du vill ha. Va inte blyg! Å Använd skydd ;)

Hjälp med skidval!
Jibberisch sa:
Alltså vill inte låta dryg hehe men hade du tänkt köpa skidor för att åka "lite av varje" vid vallåsen eller vad det heter? Föreslår en snowracer. Hyr skidor om du åker någonstans. Ett par skidor e som en tjej. Hoppa in å känn efter så du vet vad du vill ha. Va inte blyg! Å Använd skydd ;)
HAHA inte f*n har ja använt skydd för att "känna på tjejer" haha snowracer har jag en som jag nästan slog ihjäl mig på som mindre... byggde ett ganska stort hopp och slog ihop lungorna så jag tappade luften^^ sätter mig inte på en sån igen haha:D

Tillbaka
Topp