Hjälp med systemkameraköp

akebil20

Ny medlem
Jag har ett dilemma!
Ska köpa systemkamera och har inte en aning om vad jag ska ha för någon..
Hade tänkt att fota mest skidor och longboard etc. och undrar då vilken setup som är bäst?
Hade tänkt lägga upp till 5000 kr men gärna därunder.
Tacksam för svar!
Hare gott / Åkemannen

Canon eos 550D som föregående talare skrev, den är dock i överkant i din prisklass. Det är nog dock det "hetaste" du kan få just nu runt din budget (även om den spräcks med dryga 500:-). Alternativet är väl att klippa 500D som nu borde vara snäppet billigare, dock är det nog värt att hålla sig någorlunda uppdaterad då du antagligen inte kommer att byta hus på ett par år. Nästa steg blir väl macro + zoom lins. Har du haft en kamera tidigare? Tips är att välja antingen Sony om du haft det märket tidigare, eller Canon om du jobbat med dem innan. Köp dig ett redigt hus, du får precis vad du betalar för när du köper kameror. Så länge du håller dig till kända märken såklart. Jag fotar själv med Canon 500D samt 40D och känner inte att 500D är utdaterad, dock är 40D litet väl gammal nu. Hoppas det hjälper nåt! I din sits hade jag gått för canon 550D då jag är helt insnöad på deras kameror, men vill tro att Sonys är precis lika bra, vet dock inte vad motsvarande modell heter från deras sida, googla får du göra själv! ;) Spara en liten lön till så sitter den där ska du se. Sen är det bara att spara ihop till nya objektiv och tillbehör, när kameran är införskaffad kommer du aldrig få en färdig set-up! Jävla dille man får du...

varför skulle han vilja ha ett macro om han ska fota skidor och longboard?

NikonD90
Canon 550D
Canon 50D

dessa kameror köps bäst begagnade och då har du råd med dem.

kom även ihåg att objektiven är det som är viktigt med bilderna, det är från dem skärpan och känslan i bilden kommer och det är genom dem du tar bilderna. objektiven som följer med kamerorna, Nikons 18-55 och canons 18-55 är skit. De är värdelösa. Köp absolut inget paket med något sådant objektiv.

Hellre t.ex.

Fast 50mm1.8
tamron 28-75 2.8
sigma 24-70 2.8
tamron 17-50 2.8
sigma 18-50 2.8

även dessa går att få begagnade med ett sånt hus som nämnts för under din budget om du bara har lite tur och timing.

(blocket..)

Om du bara vill fota så funkar en Nikon D60 alledeles ypperligt om du har rätt objektiv, t.ex något som assr nämner här ovan, skulle rekommendera tamron 28-75, sigma 24-70 och sigma fast 50mm.
Kolla runt på nikon och canon på blocket och du får så mycket kamera för pengarna.
http://www.blocket.se/stockholm/Nikon_D80_obj__Nikon_Macro_blixt_SB_29S_vaska_34767837.htm?ca=20&w=3 där har du ett sjukt prisvärt paket. 2700 för en D80 är väldigt bra pris. Bara att köpa ett nytt objektiv på det!

är det en dum ide att inte lägga ut så mycket pengar på själva kameran kanske 300kr, men köpa bättre saker till den som ex objektiv? :D

assr sa:
Därför att som jag skrev så fastnar han antagligen för fotograferingen och vill utveckla sig, har man en kamera så tvivlar jag på att man endast kommer att fota sporter, även om det var syftet från början. Men jag har säkert fel, han kommer nog aldrig fota någonting stillasittande typ porträtt eller dylikt. Värd kommentar!

Jag hade ju kört på Nikon eller Canon.
Olympus är ett märke som jag aldrig har gillat och kan nästan ingenting om det.

Vad var det för fel på den kameran som jag länkade?
Det enda du behöver till det är ett objektiv!

Henkzzor sa:
Nästa steg blir väl macro + zoom lins.
Henkzzor sa:
assr sa:
Därför att som jag skrev så fastnar han antagligen för fotograferingen och vill utveckla sig, har man en kamera så tvivlar jag på att man endast kommer att fota sporter, även om det var syftet från början. Men jag har säkert fel, han kommer nog aldrig fota någonting stillasittande typ porträtt eller dylikt. Värd kommentar!
Jag anser att jag fotar mycket (5-10k bilder/år och har ett gäng objektiv i väskan), men har ALDRIG ens övervägt ett macro, så att anta det somnästa steg känns inte helt logiskt.. Snarare ett ordentligt tele. Varför en zoom lins skulle vara nästa steg förstår jag inte heller. Ju mer jag har fotat, desto mer har jag fastnat för fasta objektiv. Snarare så tänker jag mis som ju mer nybörjare - desto mer zoom.. (Inte för att man behöver det, utan för att man använder det..)

Henkzzor sa:
Har du haft en kamera tidigare? Tips är att välja antingen Sony om du haft det märket tidigare, eller Canon om du jobbat med dem innan.
För övrigt förstår jag inte heller varför du rekommenderar Canon eller Sony? Förvisso gör båda bra kameror, men varför plocka bort Nikon om man ändå bara name-droppar? (Jag kan mycketväl missa varför du väljer just Sony, så utveckla gärna!) Annars gör även Panasonic & Pentax systemkameror! :)

Puss, kram och fred!

Oj herregud. Nu ser jag ju vad jag själv skrivit, behövdes dubbla korrekturläsningar du. Klart jag menade Nikon och inte sony! Och att jag namedroppar dem två är uppenbarligen för att dem är mest mainstream. Det var mer fel än vad det var bokstäver i mitt första inlägg. Korrigeringar följer: Fuck sony, Nikon heter det. Zoom - nej, där skulle det stå tele (åtminstone för mig den första uppgraderingen som ska till). Fotar dock mer surf än skidåkning men kan tänka mig att telet kommer väl till pass även på berget. Macro var dock riktigt, älskar skiten ur mitt macro! Men om man inte jobbar på det sättet så gör man inte, det är väl mitt nöje bara. Pinsamt dåligt inlägg, hoppas inte jag lurat in trådskaparn på villovägar nu! :)

Senast ändrad:
Henkzzor sa:
Oj herregud. Nu ser jag ju vad jag själv skrivit, behövdes dubbla korrekturläsningar du. Klart jag menade Nikon och inte sony! Och att jag namedroppar dem två är uppenbarligen för att dem är mest mainstream. Det var mer fel än vad det var bokstäver i mitt första inlägg. Korrigeringar följer: Fuck sony, Nikon heter det. Zoom - nej, där skulle det stå tele (åtminstone för mig den första uppgraderingen som ska till). Fotar dock mer surf än skidåkning men kan tänka mig att telet kommer väl till pass även på berget. Macro var dock riktigt, älskar skiten ur mitt macro! Men om man inte jobbar på det sättet så gör man inte, det är väl mitt nöje bara. Pinsamt dåligt inlägg, hoppas inte jag lurat in trådskaparn på villovägar nu! :)
Haha, av någon anledning känns det mycket mer OK med Canon och Nikon. Kanske för att de, som du säger, är de största märkena med mest kompletta lösningar.. Förut kändes det mest som att du ville gå runt Nikon (du vet det klassiska kriget.. ) :)

Zoom -> tele, då är vi på samma våglängd där också. Det tror jag med är det första de flesta köper! :)

Macron, som sagt individuellt.. :)

Jag tycker du redde ut det snyggt :P

Senast ändrad:
Till TS:
Ifall du satsar på en bättre beggad kamera så får du ofta extremt mycket för pengarna.

För att föreslå en Nikon kamera så känns T.ex. detta kittet som väldigt värt:
http://www.blocket.se/skaraborg/Nikon_d5000___tillbehor_34715995.htm?ca=13&w=1

Ta bort blixten, och satsa på ett beggat tele, typ http://www.blocket.se/orebro/Nytt_Nikon_AF_70_300mm_f_4_5_6_G_33341093.htm?ca=13&w=3 så har du en grymt kompetent 5000kr setup!

(Nästa steg är ofta ett Nikkor 50 f/1.8D för 1300spänn (nypris). 50mm objektivet är det (enligt mig) mest prisvärda man kan hitta. Perfekt när det är sämre ljus och det tvingar ofta fram tajta snitt, vilket ofta blir väldigt snyggt! Dock är det inte optimalt till sport osv. då det är för kort)

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp