Hjälp med val av allroundskidor

• Trådstartare Trådstartare Fii
  • Start datum Start datum

Fii

Ny medlem
Efter några år utan alpinskidåkning har jag bestämt mig för att försöka hitta tillbaka och detta på bästa möjliga vis. Däremot känns den information som behövs för att hitta rätt skidor för mig idag övermäktig i fråga om utveckling av utrustning mm och därför vände jag mig hit där det verkligen verkar finnas vetande själar!
Jag är 167 cm lång och väger ca 60 kg och är en mycket van alpinist, åker inte i parker men annars alltifrån pist (mestadels) till puder, skulle alltså behöva rekommendation på ett par bra allroundskidor och gärna ett längdförslag...
Tacksam för varje tips och hint!

Testdagar! Åk och provkör ällt du är intresserad av! Det är omöjligt att veta vad man vill ha bland allt nytt om man inte har testkört...
Jag är helsåld på Hendryx,speciellt när man leker på hela berget... Testa några av hans modeller...

Satsa på ett par skidor med 85-100 i midjan och ganska mycket skärning. Se sen till att dessa inte är för mjuka och har hyffsad vridstyvhet.
Hur långa har du åkt på tidigare, vad är du van vid?

Skulle tro att ett par runt 175-180 skulle kunna passa dig fint, givetvis beroende på vad du har för preferenser.

"åker inte i parker men annars alltifrån pist (mestadels) till puder", detta tolkar jag som att du åker nästan bara pist och dom få gångerna du åker puder så är det vid sidan av backen och inte djupare än 20-40cm. Rätt tolkat?

Och eftersom du varit ifrån skidåkningen några år och vill hitta tillbaka så tycker jag att du ska leta efter en kort, lättåkt, rolig, lagom mjuk, förlåtande pistskida. Tvärtemot Utter så skulle jag säga MAX 85mm i midjan. Du kommer ha lika kul i pudret ändå.

Vad det gäller längden på skidorna så kan du kolla här https://www.freeride.se/content/92/
I slutet av artikeln kan du bara fylla i dina uppgifter så slipper du sitta och räkna själv.

Lycka till.

Utter sa:
Skulle tro att ett par runt 175-180 skulle kunna passa dig fint, givetvis beroende på vad du har för preferenser.
What?! För en 167 cm lång tjej (?) som smiskar pisterna skulle jag nog snarare säga 155-160 cm långa skidor.

Fii: Vad blev det för längd i testet?

det är helt klart nå fel med detta forum.. oavsett om man är tjej kille eller vad som och åker 100 % i sälen ska man ha de fetaste twintipsen som finns.. helst ca 110 mm midja och 190 långa...

om ni tog er lite tid och testade runt lite skulle ni nog också inse att om man till största delen bränner pist och bara tar nån enstaka tur utanför så ska man aldrig någonsin gå över 90.. e de i svenska backar aldrig över 85 då dessa till största delen e isiga..

troligen om man har ca 95 % pist eller mer vilket de allra flesta åkare har ska man nog skaffa sig en mjukare variant av ett par slalomcarvers eller i freeridemått 70-75 mm midja.. de gör pisten sjukt mycke roligare och de enstaka offpiståk får bli som de blir.. inte hela världen om man bränner på med feta puderlagg eller inte.. de flesta här kör iaf nån form av hoppsväng ala stockholm då de kör offpist...

Faktum kvarstår att en bredare skida kan funka alldeles utmärkt i pisten såvida den är hyffsat bra uppbyggd och har hyffsad skärning. Däremot så suger smalare skidor utanför pisten, oavsett vad ni tror att ni vet så är detta ett faktum.

Utter sa:
Faktum kvarstår att en bredare skida kan funka alldeles utmärkt i pisten såvida den är hyffsat bra uppbyggd och har hyffsad skärning. Däremot så suger smalare skidor utanför pisten, oavsett vad ni tror att ni vet så är detta ett faktum.
Så sant så! Har de senaste åren haft "allroundskidor" på 80, 94 och 100mm i min arsenal, varav den på 100mm är den som jag helst hade tagit en vända med i pisten.
Skidans konstruktion är långt mycket viktgare än enskilda siffror.
Fii: Man hade säkert kunnat leta fram en skida åt dig på ca 105mm som smiskar pist, samtidigt som man hade kunnat finna skidor på 90mm som suger både i pist och i puder. Jag anser att det bara finns två alternativ: Gissa på en skida du sett på nätet och hoppas på att det blir bra med det, eller prova dig fram i en skiduthyrning tills du hittar en skida som lever upp till dina förväntningar.

Utter sa:
Jag kan tyvärr inte hålla med dig på något sätt. Visst flyter en bred skida helt underbart i pudret men faktum är att jag har haft sjukt roligt i bottenlöst, amerikanskt champangepuder på mina 170 cm långa fischer race sc som bara är 67mm i midjan!! Så tyvärr, smala skidor suger verkligen inte.

Och precis som Hans skriver, dom flesta åker 95% pist ÄVEN om dom själva påstår att dom åker 50-50. Och åker man nu 95% pist så skulle jag värdera pistegenskaperna 19 gånger tyngre än puderegenskaperna.

Sen finns det ju underbarnen Hendryx som vissa håller varmt om hjärtat. Har tyvärr inte provat dom än då vill helst inte uttala mig om det MEN jag är högst tveksam till dom i vissa lägen endå. Dom är säkert grymma i mjuka, fina pister men frågan är hur dom funkar i Åres WC-backe med mer is än på en hockeyrink? Och hur ett par skidor med 150-160 mm TIP funkar i en hård puckelpist?

Senast ändrad:
I bottenlöst amerikanskt champagnepuder har man nog roligt oavsett vilka skidor man står på :) Jag tycker att det är när det bjuds på lite besvärligare förhållanden (uppkört, tung snö, skare, vindpackat, osv) som lite bredare skidor verkligen gör skillnad.

Om folk säger att de åker 50-50 pist/puder måste man väl ändå kunna basera rekommendationer på det? Det finns ju faktiskt folk som har den fördelningen på sin åkning...

Fii: Vad menar du med att du är van alpinist? Går du mycket på tur och klättrar eller har du kört portar tidigare?

Visst är det bra med breda skidor oftast. Faktiskt sällan jag använder mina smala SL-skidor, blir inte så roliga som ett par bredare när det är uppkört.
Men om det är mest pist det blir så kanske man bör ha det i åtanke.... alltså så är det väl inte helt fel med ett par skidor i 90mm kategorin som funkar bra i pist. Min tanke var ett par Stöckli Stormrider XL i kortare längd... med reservation för att de kräver viss benstyrka och teknik. Har man det så är de grymma i pisten och gör garanterat inte bort sig offpist...

Tillbaka
Topp