Hjälp med val av puderskidor

Challeman

Ny medlem
Tja! Är 181cm lång och väger runt 90kg letar efter en mjuk och flexibel offpist skida. Har redan ett par Salomon Quest 105 från fjolårets säsong som har fungerat bra för mig, blev lite sämre flyt och mer arbete efter ett riktigt dump då det är mer en allroundskida än offpist och letar efter en bredare variant inför årets säsong. SKulle se mig som över medel i skicklighet. Tycker om en blandning mellan öppen orörd offpist och att köra i skog. Föredrar nog hellre att köra fina, mjuka och sköna svängar i pudret än att bara bränna rakt ner i 150 knyck.
Är lite inne på:
Armada JJ
Atomic Bent Chetler
Salomon Rocker 2 122

Vilken tror ni skulle passa bäst för mig i form av lätthet, smidighet och bredd som klarar av min tyngd? Kom gärna med andra typer av förslag på skidor ifall ni har några.

Senast ändrad:
Jag tycker såhär. Det mest uppenbara valet för att få samma känsla som Q105 men mer flyt är Q115. Om du vill maximera flyt och manövrerbarhet så är R2 122 i 192 cm att föredra. Bredare och längre så att flytet blir bättre säger sig själv och tack vare tailrockern så blir den lättare att vrida runt i trängre skog än Q115 som förvisso inte är speciellt brötig att ha att göra med, men dock.

Såg i den andra tråden att du funderade på längd. Ser ingen anledning för dig att ta ngt annat än längsta längderna.

//Jens, tech-rep Salomon

Vad prioriteras? Bryr du dig över huvud taget om egenskaper när det blir lite stökigt eller är det bara egenskaper i puder som efterfrågas?
Jag prioriterar egenskaper i pow och säger då utan att tveka Salomon Rocker2 122. Grym skida, lagom mjuk och ett kanonflyt i puder. Funkar även grymt bra i slask. Dock ska sägas att jag gillar att köra skidor med en mer centrerad stance, truecenter -3 ungefär. Hade 192 modellen 180 cm/100 kg. Att gå kortare känns inte som ett alternativ i min bok.

Funderar faktiskt själv på att köpa ett par återigen. Bytte dem inför förra året mot ett par Extrem Opinion. Detta för att klara lite mer varierande före i slutet på åken. Opinion är fortfarande grym i puder, men även kanon i varierat före samt pist. En bättre allroundskida än Rocker2 122 men lite sämre flyt i de djupaste dagarna i japanskt deep-pow.

Tack för alla svar! Jag vill ju såklart ha en skida som fungerar bäst i deep orörd pow fast verkligheten ser dock inte ut så utan vissa dagar så får man ju stå ut med uppåkt offpist och lite kassare snö. Visst jag skulle ju kunna köra med mina gamla Quest då fast vill ju ändå ha en skida som löser det rätt bra. Så jag står mellan Bent Chetlern 192 och R2 122 192. Vad jag har läst så verkar de vara väldigt snarlika som skidor i 192 klassen. Bent Chetlern är dock snäppet billigare, vad är det som gör att R2:an är ett bättre alternativ än BC? Jag var mest inne på att ha ett par jävligt bra puderskidor som flyter på som fan i de dagar då det är mycket och bra snö för att få ut så mycket som möjligt utav det. Med mina Quest så blir det väldigt mycket pumpande och mer ansträngande för att skidorna inte bara ska dyka rätt ner genom snön.

Snödjup

Tillbaka
Topp