Hjälp med val av skidor, jag också :o

mamarkus

Ny medlem
Hej!
Jag har spanat nu i en månad i forumet efter trådar som kan intressera mig och har fått lite kött på benen. Men det är kalassvårt att bestämma sig för något. Ber om ursäkt att jag måste starta en tråd alla andra verkar starta.

Om mig:
20 år gammal, 177cm lång och väger 77kg bar. Tränar en del på gym så jag är ganska stark i benen. Har åkt skidor en vecka om året sen jag var liten men nu på senare år har det blivit lite mer och då främst i alperna, kanske 2 veckor i snitt de senaste 4 åren. I början på nästa år ska jag ner till Chamonix och stanna där ett par månader, därför tänkte jag mig nu ett par nya skidor.

Om min åkning:
Jag ser mig själv som en ganska bra åkare. Svårt att bedöma hur bra men jag tar mig med lätthet ner på de flesta ställen. Det jag tycker är svårast är skare och det gillar jag inte att åka på. Jag åker utanför pisten så mycket jag kan men det blir kanske 50% sammanlagt och resten i pisten. I pisten kör jag oftast fort och gör carvingsvängar. Jag gillar att stå på ganska hårt. Hittills har offpist-åkningen bara bestått av åkning mellan backar eller nära systemet och på utmarkerade ställen men så småningom kanske jag avancerar lite. Tycker det är förbenat roligt i varje fall.

Har idag ett par Fischer Sceneo S300 ice som jag haft ett antal år. Är nöjd med dem men skulle nu vilja ha ett par bredare skidor som funkar bättre i djup snö och puder.
Efter att ha läst har jag fastnat lite för Völkl Mantra men jag har som sagt ingen större aning om vad jag egentligen borde köra på. Längden då, räcker 177 eller ska jag ha längre? Vilken modell tror ni mest på?

Priset ska väl helst liggar omkring 5000 med bindningar men jag kan gå upp en bit. Kan gärna tänka mig att beställa på nätet eller liknande.

Så, vad har ni för tips på skidor?
Tacksam för svar.
Mvh

Tycker att du ska ha längre skidor än 177. Mantran är ganska styv så den flyter inte optimalt i pudret (nu när du ska beta alppuder) så antingen ett par litet mjukare eller bredare skidor kan vara på sin plats.

Svårt att få tag på skidor för 5 papp med bindningar (conrad borträknad) helt nya, men vem har sagt att man måste ha nytt?

Några skidor som kunde tänkas passa
Dynastar pro rider/pro xxl
Rossi b4/b-squad (inte pro)
K2 apache Chief
Elan m999
Rossi Scratch BC WRS
Finns säkert 100 andra modeller, men de kan nå annan tipsa om.

För övrigt har jag ett par Rossignol B3 från 04/05 i 185 längden som du kan få köpa billigt med ett par slomon 916 bindning.

Mantran är ett bra alternativ som varje-dag-skida i alperna, men då måste du gå upp i längd. Jag är 180cm och väger knappt 75kg och åker på 191:an och skulle definitivt inte vilja gå ner i längd när det gäller alpåkning. Jag tycker att du ska välja en skida som är 185-195 lång och 95-105mm bred under foten. Välj sedan modell efter hur bra åkare du är. Eftersom du är relativt färsk i sammanhanget är det lämpligt att hålla sig i den mjukare änden av flex-skalan, men det är inte någon god idé att gå ner i längd som sagt. Hellre långt och mjukt än kort och styvt helt enkelt.

Mantran är, trots sin kvarhängande Explosive-koppling, en tämligen lättåkt skida. För dig skulle jag vilja säga att 191:an kommer att kännas stor i början, men den kommer att vinna i längden när du växer in i rollen som skibum. 184 blir aningen för kort, men å andra sidan är det en smidig skida om du inte är van vid stora grejor. 177 är inte ens att tänka på i detta fall. Precis som Jarle säger kommer en så kort skida med 94mm midja bli svåråkt utanför pisten så fort det är mjukt. Det behöver inte vara puderförhållanden för att man ska märka det.

Mantra är inte någon puderskida av rang (det här säger jag utan att ha testat den i djupsnö...) med sina 94mm och det är troligt att du kommer att känna ett sug efter ett par riktigt feta doningar framåt slutet av februari när det signar ner vitt guld utanför fönstret. Chamo-kryss är puderkåtbockarnas mecka och möjligheten för en nybörjarsäsongare att åka orört puder är begränsad till ett fåtal timmar, eller nån dag per dump. På detta faktum kan man reagera på två sätt: Antingen köper man ett par tokfeta plank för att optimera den tid man får, eller också ser man det som att man klarar sig på 95mm i hetsen och sen har man roligare med sina smalare skidor när det börjar bli uppåkt.

Ett alternativ som jag kommer att tänka på direkt är Fischer Watea (4k med frakt från Conrad). Den är 192cm, men är lätt och smidig och känns betydligt mindre. Det är en skida som kommer att fostra dig på ett snällt sätt i offpiståkningen och den är dessutom så pass bred att den till viss del klarar av att släcka behovet av ett par fullbredds puderlagg. Atua i samma serie (188cm) är också ett alternativ om det känns tufft att kliva över 190cm och Porohete 190cm är ytterligare en variant från Fischer. Alla tre är spänstiga och roliga skidor. Salomon AK Rocket Lab är också en lättkörd och kul skida värd att nämnas. Den känns som en 185:a iom fishtailen, men är 195cm i bäryta.

Du behöver hur du än väljer mer en ett par skidor om du ska "stanna i ett par månader". Du gör klokt i att köpa ett par billiga backupskidor så att du inte står där med brallorna nere när du har kört sönder ditt enda par. Jarles B3:or är perfekt som backup om du får ett bra pris.

Jag skrev för ett tag sedan ett ganska ingående inlägg om val av skidor inför säsong. Har du inte läst det råder jag dig att leta reda på det i Skidor-freeride-forumet.

OM du köper Mantra: Bakmontera minst 2cm. Orginalbootcenter är alldeles för långt fram för offpistbruk.

Tack för två jättebra svar!
Ska läsa in mig lite på de olika modellerna och tar samtidigt gärna emot fler tips.

om du springer allt vad du orkar till Udéns http://www.udenssport.se/ så såg jag annonsen i gp i morse om fjolårsgotaman med bindning (912ti) för 4995:- Problemet är dock att de bara fanns i max 183 och det blir nog för kort.... tyvärr.

Men om du ändå ska neråt så är väl det fortfarande rekomenderat att först tag sig ner och sen provåka lite av varje. Vilken skida du än väljer så kommer du att skratta åt dina sceno300 efteråt. Frågan är ens om du någonsin kommer vilja åka på dem igen efter att ha stått på ett par lite mer fullvuxna skidor. :) (möjligtvis någon dag när endast en isig pist är öppen och du ändå får för dig att åka)

Segmentet runt 95 i midja som ändå är lite mer allround är ju inte så välfyllt, speciellt inte om du vill att den ska funka i pist.

Jag hade ett liknande val förra året men eftersom jag tillbringade vintern i Sverige så gick jag på en smalare allround-skida(völkl karma) för att sen komplettera med något bredare när jag kommer till puderfälten. Jarles B3 är ju trevliga men som enda skida tror jag det blir lite smalt i alperna.

Kan absolut intyga att Mantran är en snuskigt bra allroundskida. Körde 191an, dock centermonterade, i förrgår på zermatts glaciärer där dom fick smaka på både varierande kallsnö och även vindladdat puder i den fastare delen av skalan. Kort sagt kände man sig trygg på alla underlagen och trots det var länge sedan jag åkte skidor sist var det bara att klicka i bindningarna, lägga två svängar för att kolla svängradien och bränna på. Kändes som man i princip hade full kontroll på skidorna utan att alls behöva vänja sig vid dom. Kan hålla med om att bakmontering nog är på sin plats, det kändes som man hade mycket skida bakom pjäxorna som bettade i när man skulle göra fartbromsande semi-sladdar. Ska åka mina nån dag till såhär och sedan bakmontera dem 2cm.

Jag kommer använda mina Mantras som allroundskidor i chamonix, men då har jag ett par sanouk att plocka fram när det ska skördas puder. Skall man använda skidorna som varje-dag skidor skulle jag nog kanske välja en skida med något större midja och kanske en aning mjukare brätte. Mantran kommer funka i alla underlag, men man kommer önska sig lite fetare skidor när puder ligger luftigt. Tex Seth eller ngt liknande är nog en bra kompromiss mellan allroundegenskaper och puderegenskaper.

Okej, tack allihop.
I nästa vecka ska jag beställa men jag har fortfarande ingen aning :(

Om ni får välja en modell, vilken skulle det vara?

Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag vill ha ett par som är skitbra offpist och bara halvdanna i pisten än ett par som är bättre i pisten men fortfarnade bra utanför.
Eller är alla kompromisser ofta dåliga?
Om möjligt ännu mer osäker nu än förut, även om jag fått massa skitbra att läsa.
Tack än en gång.

Finns tyvärr ingen allround skida som funkar både och. Det närmast jag har testat är Hendryx. (oväntat) Eller Scott Pure. Bsquad är oxå bra kompromiss. Men Hendryx är bäst hittils så. Men satsa på två skidor är absolut det bästa..

//H

Det funkar ju att ha ett par justa skidor som funkar till det mesta och sen hyra feta skidor när det dumpar :)

/L

Kan Nordica Supercharger Blower vara något för mig?
Efter att ha läst skidtestet MnO skrev om blir man bra sugen.

I så fall gäller det få tag på ett par bara :)

Har kollat recensioner på nätet på modellerna som nämnts och ett par Dynastar Pro Rider vore nog inte helt tokiga heller. Dock ganska mycket smalare i midjan. Det är ju det här när man inte riktigt vet vad man är ute efter.

OT. konstigt att folk säger att Dynastar LPR XXL 194 skulle vara sååå mkt enklare än ett par B-squad pro?

Till frågan. Ja ett par blowers skulle nog passa dig bra. Provade dom i Whistler och va grymt impad. Spänstig skida som verkligen lever under foten. En annan skida värd att nämnas är Armada Ant 191. Stabil och lätt twin , 106mm i midjan. Radie på 40m. Körde sj på den 4 månade i whistler. MKT bra allround. Blir lite planering i pisten bara..dom är inte suuuper snärtiga där direkt.

Tillbaka
Topp