Hjälp med val av skidor - Völkl RTM 84 eller Fischer RC4 WORLDCUP RC PRO?

z0lid

Ny medlem
Hej,

Jag är helt ny på freeride och hittade hit då jag satt och letade bland skidor på internet. Jag står inför beslutet att införskaffa ett par nya skidor. Jag har ett par Ross Zenith Z3 sedan tidigare och de har gjort sitt under åren då barnen vuxit upp. Nu är barnen större och det är dags för mig att börja åka skidor på riktigt igen.

Är absolut inget proffs på skidor men har åkt ett par veckor om året under stora delar av mitt liv. Kommande år ser jag absolut att antalet skiddagar per år kommer att öka. Jag är 187cm och väger drygt 100 kg och vill ha ett par riktigt bra skidor för framförallt piståkning!

De skidor jag fastnade för först var ett par Völkl RTM 84 i längd 181 cm.

Men igår var jag och köpte nya pjäxor, ett par Fischer SOMA VACUUM RANGER. Fåfäng som jag är så tänkte jag, egentligen bara av den anledningen, kolla in Fischers skidor. Jag hittade då Fischer RC4 WORLDCUP RC PRO som verkar vara ett par grymma skidor men jag hittar nästan inga tester på dom.

Tänkte därför ställa en öppen fråga på detta forum där det finns många kunniga människor...

Vad säger ni?
Völkl RTM 84 eller Fischer RC4 WORLDCUP RC PRO?

Mycket tacksam för er input kring de olika skidorna samt för och nackdelar med de båda.

Mvh z0lid

Völkl RTM 84 representerar ett nytänkade i pistskidskategorin. Full rocker utan traditionellt spann gör den till en synnerlig svängglad skida med grymt bett. 181 cm är specad med en radie på 19 meter men, men skidan går lätt att pressa i svängar ned mot en traditionell SL Carver med 12-13 meters radie ... Dessutom ger midjan på 84 mm god körbarhet även när det är mjukt, uppkört och den lär även fungera helt OK offpista (har jag hört ... ej testat).

Har dock ingen koll på RC4 WC Pro men jag misstänker starkt att det är en traditionell Racecarver för lite större svängar. Säkert grymt kompetent om det ska köras hårt, stort och fort.

Personligen skulle jag utan tvekan välja RTM 84 om jag var ute efter en allround pistskida och inte efter en skida specifikt för hårt underlag och lite större linjer.

/MM

Senast ändrad:
Tack för ditt svar MM! Det var ungefär enligt min magkänsla.

Men jag ville ju så gärna höra något liknande om Fischer skidorna :D Framförallt då dom både är billigare och betydligt snyggare.

Men utseendet är såklart sekundärt och kanske också det enda negativa med Völkl RTM 84 och i sådant fall så får man leva med det. :o

Tillbaka
Topp