Hjälp med val av skidor

dwicon

Ny medlem
Hjälp med val av skidor
Tjena!

Är ny här och behöver lite hjälp.. Har ägnat några dagar åt att scanna nätet efter tips om ett par nya skidor för rimligt pris. Freeride.se har varit till mycket hjälp, men jag står ändå något villrådig ang val. Tänkte jag reggar mig här för o se om ni kan hjälpa mig lite.. Till saken då.

Om mig: 187cm lång, ca 70-72kg, vuxit upp nära skidbacken och ser mig som en hyffsad åkare men jag får nog skylla lite på materialfel/prioriteringar när det kommer till utvecklingen. Har kört på ett par smala Elan från 98 nånstans, dom har carving men inte mycke, och vill nu byta upp mig. Det känns inte som man kan misslyckas när det inte kan bli värre ;)

Hursomhelst jag letar ett par all-mountain skidor. Jag gillar stå på i pisten, köra såväl storslalomsvängar som små korta svängar. Känner mig just nu helt vilse i skogen, och i offpisten när det är lite sämre förhållanden måste jag hoppa mig igenom ist för att åka pga mina nuvarande skidor. Har testat ett par Head monster av årets modell och dom funkade hyffsat för mina ändamål men var något "tunga" kanske. Völkl Karma ser också intressanta ut, eller Bridge. Kanske någon av Rossignol Bandit? Twintip är dock inte nödvändigt..

Kortfattat vill jag kunna hänga med kompisarna i skogen men ändå möjligheten att kunna stå på i backen med hyffsat isgrepp osv.

Vad tror ni?

Hjälp med val av skidor
Det enda sättet du kan bli nöjd på är egentligen att prova många olika skidor. De du nämner låter väl vettiga men det finns ingen som kan säga vad du tycker om dem i slutändan. Så... prova, prova, prova!

Snödjup

Tillbaka
Topp